analýza

Přechod z pevných linek na mobily se pomalu začíná vyplácet

Praha, 29. 3. 2002
Počet lidí s mobilním telefonem u pasu neustále narůstá. Vyplatí se však mít mobil nebo pevnou linku? Poslední zdražení Českého Telecomu znamená, že pro řadu zákazníků začíná být levnější používání mobilních telefonů. Telecom dosáhl svého cenového stropu asi ještě dříve, než byla zavedena konkurence v hlasové telefonii pevných linek. Razantní změna cen vždy přináší riziko podráždění zákazníka, zvýšení jeho vnímavosti k alternativám a jejich průzkum.
Telecom od 1. února 2002 zvýšil měsíční paušál domácích stanic ze 175 na 290 korun a u firemních stanic z 225 na 399 korun. Domácí zákazníci mají ještě možnost úniku na plán Home Mini s paušálem pouze 190 korun, ovšem za vlastní telefonování pak platí dvojnásobné poplatky. Firemní zákazníci, ačkoliv odebírají shodnou službu jako domácnosti, obdobnou možnost "Mini" nemají vůbec. Telecom, jako jediný operátor z průzkumu, uplatňuje systém dvojích cen, diskriminující firmy oproti domácnostem. V ceně zdražení je sice obsažen kredit na volání, málo volající jej však pravděpodobně nevyužijí.

Přijímám, ale nevolám

Z průzkumu trhu veškeré telefonie plyne, že nejlevnější možnost telefonování (pouze příjem hovorů) přijde měsíčně na zhruba 120 korun, z toho 85 korun připadá na amortizaci mobilního telefonního přístroje. U poněkud zvláštní služby "Slyším vás" lze měsíční náklady stlačit dokonce až ke stokoruně. Po podobném započtení všech nákladů vychází využívání nejlevnější služby Telecomu pro domácnost na minimálně dvojnásobek, 244 korun, a na čtyřnásobek 493 korun pro firmy s Business Standard. Ze srovnání tarifů plyne, že Telecom neposkytuje výrazně lepší ceny ani pro běžné volání do zahraničí. Jeho cenová výhodnost tedy významně spočívá již jen ve využívání své existující sítě, uvnitř které se nabízejí lepší ceny pro spojení než při volání mobilem do pozemní sítě. Rozdíl se uplatní zejména u spojení místních a mimo špičku, nebo při jejich současné kombinaci. Jako palcové pravidlo lze stanovit, že Telecom se cenově dorovnává až zhruba po 30 provolaných minutách v domácnosti a 70 minutách u firem.

Uvnitř jedné sítě

Se vzrůstajícím počtem mobilních stanic, s ekonomickou i technickou stabilitou mobilních sítí však začíná platit i obrácené pravidlo "výhodnosti uvnitř sítě". V rámci rodin, firem a firemních skupin se může vyplatit skupinový přechod na některého operátora. Pro málo volající jsou vhodné především kartové programy Paegas Twist, Oskarta a Eurotel Go. Lze-li uvnitř sítě Telecomu v rámci nákladů Home Mini mluvit místně 32 až 64 minut (podle využití za/mimo špičky), pak s Oskartou lze za shodné peníze hovořit přibližně 50 minut po celé ČR nezávisle na čase.

Jiná hlediska a pohledy

Přechodu na mobilní telefon může vadit vyšší technická náročnost obsluhy, neschopnost ovládání zejména staršími osobami. Výhodou naopak je přenositelnost, možnost sdílet jediný přístroj pro domácnost i chalupu. Návyk na nošení může naopak vést k tomu, že namísto jednoho telefonu jich v domácnosti bude nakonec více a celkově se neušetří, avšak získá se větší spojitelnost. Hlavní ochrannou bariérou Telecomu proti migraci je nárazové vydání za mobilní přístroj. Dobrým řešením může být zejména využití kombinované nabídky (mobil prodávaný s bankovními službami), anebo pořízení použitého přístroje v ceně okolo tisíce korun. Výběr konkrétního mobilního operátora závisí na dalších osobních prioritách. Cenově jsou zhruba srovnatelní s tím, že pořadí cen od nejdražšího k nejlevnějšímu je Eurotel, Paegas, Oskar. Vyšší renomé prvních dvou operátorů je kompenzováno atraktivnějšími cenami třetího. Mobilní operátoři nabízejí plejádu dalších doprovodných služeb, z nichž nejužívanější jsou SMS zprávy. Volba může být ovlivněna i dalšími možnostmi, jako jsou roaming, datové, faxové, bankovní aj. služby. Protiváhou Telecomu je snadnější a kvalitnější využití telefonní linky pro faxování, kvalitnější a levnější je i připojení na internet.
Jinou možností pro málo volající je změnit tarif na Home Mini a vyčkat nabídky konkurenčních operátorů po jejich vstupu na trh. Inhibice volby operátora u tohoto tarifu bude velmi pravděpodobně předmětem sporů, případná zpětná změna plánu podle ceníku Telecom stojí 52,50 Kč.

Klienti ovlivňují cenu

Pro subjekty volající spíše málo je již dnes cenově nejvýhodnější pořídit si některý kartový mobilní telefon a rezignovat na pevnou linku Telecomu. Mírně od toho odrazuje již pouze pořizovací cena mobilu. Pro firmy s větším telefonním provozem asi není zpod deštníku Telecomu zásadního úniku, mohou však zvážit počet využívaných linek a možnost zvláštních mobilních bran na svých pobočkových ústřednách. Opustí jej sice zejména jeho příjmově nejméně výnosoví zákazníci, není ale jisté, zda je tato taktika pro Telecom výnosná. Snižování počtu účastníků ovlivňuje synergický efekt sítě jako celku a potažmo může ovlivnit rozhodnutí o migraci i dalších uživatelů. Počet zákazníků ovlivňuje i tržní cenu firmy. Vojtěch Kment
Autor je IT specialista
http://www.axonnet.cz

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist