Pomáháme vývozu českých výrobků

Praha, 18. 7. 2002
Padesát obchodních skupin, které dnes v Česku působí, se v příštích letech podle expertů zúží do tří čtyř obchodních řetězců, které do té doby získají nejlepší pozice. Pro další v republice prostor není. Proto se Ahold CR chová vstřícně nejen k zákazníkům, ale i k zaměstnancům či ekologům. A také k dodavatelům, připomíná generální ředitel společnosti Peter Ruzicka.

hn: Jaký je váš vztah s dodavateli?

Nelichotíme, ale pomáháme. V dubnu jsme uspořádali Den dodavatelů, na kterém představilo své výrobky 45 českých firem čtrnácti hlavním nákupčím ze sesterských společností Aholdu po celé Evropě. Místní dodavatelé tím dostali šanci proniknout na zahraniční trhy a zvýšit své obraty. České zboží je cenou a hlavně kvalitou vysoce konkurenceschopné a zahraniční spotřebitelé mají jedinečnou šanci zkusit něco nového. Myslíme si, že seznamování zahraničních nákupčích s místními prodejci posílí naše dodavatele jako takové a posílí i český export.

hn: Máte konkrétní výsledky?

Na základě kontaktů ze Dne dodavatelů nyní jednáme o dodávkách gumových rukavic firmy Vulkan a perníků firmy Goldfein pro evropské řetězce. A úspěch naší akce podnítil společnost Ahold ve Španělsku, která se rozhodla zorganizovat obdobné setkání pro své španělské dodavatele.

hn: Obchodní společnosti trpí téměř 50procentní fluktuací. Co nabídnete zaměstnancům, aby neodcházeli?

Program zaměřený na snížení fluktuace našich zaměstnanců stále ještě probíhá. Zatím jsme formou dotazníků zjišťovali příčiny odchodu či setrvání zaměstnanců v naší společnosti. Akce se zúčastnilo několik set pracovníků, data jsme vyhodnotili a připravili řešení, informace ale nejsou veřejné. Cílem projektu je snížit fluktuaci v celé společnosti o 10 až 15 procent.

hn: Ahold se podle svých vyjádření chová ekologicky. Proč tedy nenabízí papírové tašky místo plastových?

Na rozdíl od Spojených států, kde jsou nákupy výhradně spojené s jízdou autem do nákupního centra, a proto zákazníci mohou používat méně trvanlivé papírové tašky, dávají evropští spotřebitelé přednost taškám igelitovým. V nich nejprve odnesou nákup a podruhé je doma použijí jako náhradu pytlů do odpadkových košů. Navíc recyklace papírových tašek vyžaduje mnohem větší energii než recyklace obalů igelitových. Naše tašky jsou také z velmi tenkých materiálů, abychom životní prostředí zatěžovali co nejméně. Ekologická kritéria plníme v řadě dalších případů, například přispíváme na recyklaci odpadů firmě Eko-Kom, v chladicích zařízeních na prodejnách používáme bezfreonovou chladicí kapalinu, 95 procent zbytkové energie z chlazení využíváme na ohřev vody...

hn: Domníváte se, že svým chováním si Ahold vytvořil takové postavení, že během několika let neskončí jako pobočka jiné společnosti?

Ve srovnání s jinými segmenty trhu, kde dochází k velké koncentraci, je oblast maloobchodních řetězců pořád ještě rozdělena. Předpokládá se však, že i u maloobchodních řetězců dojde ke slučování a akvizicím. Které firmy zaniknou a které zůstanou, to nevím. Vím pouze, že Ahold určitě přežije.
Stranu připravil Vladimír Kaláb
www.ihned.cz/kalab