V samotných letoviscích panuje mezi půjčovnami obrovská konkurence, která tlačí ceny dolů. Kromě velkých firem s pobočkami po celém světě navíc o zákazníky bojují i malé místní půjčovny.

U velkých firem má turista záruku, že poznávání krajiny prožije v novém, přinejhorším jen trochu zánovním voze. Také půjčení dětské sedačky, střešního boxu, nosiče na kola či dalšího vybavení patří do standardní nabídky. Běžně si také můžete auto vyzvednout na jednom a vrátit na jiném místě, třeba těsně před odletem na letišti.

Nadnárodní firmy mají zpravidla i širší paletu nabízených automobilů s různými výbavami. Ve slunných destinacích si lidé rádi připlatí za auto s klimatizací, velkou otvírací střechou nebo rovnou za kabriolet.

Kdo však chce ušetřit, najde někdy i o desítky procent výhodnější nabídku místní autopůjčovny. Může se však stát, že úspora je vykoupena starším vozem s větším počtem najetých kilometrů. Navíc, např. šest let starý Fiat Punto z malé půjčovny má i chudší bezpečnostní výbavu, zatímco nový vůz téže značky mívá nejméně dva nafukovací vaky a někdy i ABS.

Výhodou staršího vozu bývá často nižší spotřeba paliva, protože jeho motor plní starší a méně přísně emisní normy, které spotřebu přímo ovlivňují. Nové vozy s benzínovými motory tak často bývají žíznivější, vozy na naftu se půjčují výjimečně.

Malé půjčovny upřednostňují platbu v hotovosti, cena při placení kartou může být vyšší. Velké půjčovny s řadou poboček přijímají platební karty, stálým zákazníkům nabízejí věrnostní slevy.

Cena za půjčení auta se v přepočtu na jeden den snižuje s tím, na jak dlouho chtějí turisté vyrazit za poznáváním okolní krajiny. Jestliže například jednodenní sazba dělá u malého auta v přepočtu tisíc korun, za tři dny se platí dva tisíce.

Zvláštní pozornost vyžaduje smlouva, kterou zákazník s půjčovnou uzavírá. Kdekoliv v Evropě předkládají půjčovny zákazníkům smlouvu v angličtině. Kdo neumí anglicky, měl by raději její sjednání nechat na české cestovní kanceláři nebo na delegátovi v místě zájezdu. Důležitou částí smlouvy je klauzule o placení za ujeté kilometry a stanovení zodpovědnosti za možné škody. V Evropě většinou bývají najeté kilometry zahrnuté v paušálním poplatku za auto, a je jen na zákazníkovi, kolik kilometrů stráví za volantem. Ve velké zemi jako Americe se většinou za ujeté kilometry platí, v základním poplatku může být například jen sto mil na jeden den.

Pro podpis smlouvy platí, že by klient neměl podepisovat nic, čemu nerozumí. I v jedné zemi mohou půjčovny nabízet různá pojištění v případě nehody nebo odcizení. Ve smlouvě se někdy objeví i sazba jako spoluúčast při nehodě. V zemích, kde jsou silnice ve špatném stavu, zákazníci přebírají odpovědnost za pneumatiky, které lze na silnicích s ostrými kameny snadno zničit.

K vypůjčení auta nebo motocyklu v zahraničí patří i zkušenosti s jinými chováním řidičů. A třeba v Portugalsku se zákazník dozví, že po zaparkování auta nikdy nemá otevírat kufr vozu, v němž převáží něco cenného. Lapkové totiž tato auta sledují, a když je v kufru něco zaujme, neváhají majetek turistů rychle převést do svého vlastnictví.

Petr Buček

petr.bucek@economia.cz

Ceny půjčovného (za týden)

Země Nejnižší cena

Francie ................................. 203 eur

Španělsko ........................... 133 eur

Kanárské ostrovy ............... 154 eur

Baleáry ................................. 122 eur

Turecko ................................ 280 amer. dolarů

Itálie ...................................... 241 eur

Velká Británie ..................... 123 liber

Řecko ................................... 252 eur

Florida .................................. 174 dolarů

Kalifornie ............................. 215 dolarů

New York ............................. 318 dolarů

Kanada ................................ 283 kan. dolarů

Austrálie .............................. 328 austr. dolarů

Pramen: Hertz

Auta podle skupin

Název třídy Evropa USA, Kanada

Mini například Fiat Seicento nenabízí se

Economy Opel Corsa Hyundai Accent

Compact Ford Focus Ford Focus sedan

Intermediate Ford Mondeo Mazda Xedos 9

Fullsize Mercedes E Ford Taurus

Sports Mazda MX-5 Ford Mustang

Premium Volvo S80 Lincoln Continental

Minivan Ford Galaxy Chrysler Voyager

Poznámka: Uvedené označení skupin automobilů používají všechny velké půjčovny, v přehledu jsou příklady vozů jednotlivých tříd. Evropské začlenění do tříd se trochu liší od severoamerického.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist