4. 9. 2002 (www.ihned.cz/matejka)

Obrazce v polích, které bývají připisovány mimozemšťanům, naplňují hollywoodského režiséra M. Nighta Shyamalana "krásou, velkolepostí a tajuplností". I proto si je vybral za odrazový můstek příběhu svého nejnovějšího filmu Znamení, jenž dnešním dnem vstupuje do českých a moravských kin.

Podivná znamení najde v kukuřičném poli nedaleko svého domku také Graham Hess (Mel Gibson). Do prosté venkovské domácnosti, kterou kromě něho tvoří i bratr (Joaquin Phoenix) a dvě malé děti (Rory Culkin a Abigail Breslinová), s podivnými obrazci vstoupí nejprve zmatek a posléze i děs.

Muž, o jehož původním povolání pastora svědčí jen prachový obrys kříže na stěně, musí vzdorovat démonům reálným i domnělým. "Musíme se s tím vypořádat sami," říká svým bližním, i když nemá jasnou představu o příčinách napětí, jež je obklopuje.

Nadpřirozené jevy jsou pro Shyamalana pouze obdobami lidských příběhů. "Jsou určitými prostředky ke zkouškám lidí, k odhalování jejich skutečných povah," říká režisér. A dodává: "Nadpřirozeno je vlastně takový převlek, který odhaluje pravou podstatu filmu."

M. Night Shyamalan, který se narodil roku 1970 v Indii, se do schematismu amerického akčního žánru snaží vnést auru duchovní tajuplnosti a mystiky. V předchozích filmech Šestý smysl a Vyvolený umně spojil prvky psychologického dramatu a horroru, ve Znameních k nich ještě přidal špetku "vetřelecké" sci-fi.

Jeho odlišnost od běžné hollywoodské produkce spočívá ale i ve výstavbě filmu. "Nepřichystá divákovi šok hned na začátku. Nejprve představí všechny postavy. Nebojí se dlouhých scén, v nichž je mnoho dialogů a málo dynamické montáže," napsal na okraj Znamení v týdeníku Newsweek americký kritik David Ansen.

Poctivost ve vyprávění příběhu jde ruku v ruce i s precizností detailu. Například obrazce v kukuřičném poli musely být skutečné. Shyamalan, který práci na filmu chápe jako tradiční řemeslo, se za každou cenu chtěl vyhnout počítačovým efektům.

Přetechnizování se ale režisér brání obecně. Jeho spolupracovník Brick Mason líčí, že i při vytváření storyboardů, tedy kreslené podoby scénáře, se nepoužívají počítače, ale "jen tužka, papír a guma".

Kritika v Shyamalanových filmech nachází vliv Alfreda Hitchcocka. Nejde jen o vnější podobu některých příběhů (v případě Znamení by to mohli být například Ptáci), ale o shodu v určité zdrženlivosti při budování napětí. "Představivost leckdy dokáže mnohem víc, než když diváka přímo postavíte před nějaký hrůzný výjev," říká vedoucí výroby Znamení Kathleen Kennedyová. "I v dnešní době, kdy lze pomocí technologie vytvořit téměř vše, dělá Shyamalan filmy, v nichž je stále protagonistou příběh," dodává.

Shyamalan ovšem vládne ještě jednou důležitou schopností. Dokáže diváka vystrašit, vyděsit, ale také rozesmát.

Znamení se stala jedním z nejúspěšnějších filmů letní sezóny v severoamerických kinech. Třikrát po sobě ocitla v čele žebříčku, což se letos podařilo jen filmu Ridleyho Scotta Černý jestřáb sestřelen. Po úspěšném premiérovém víkendu (suma 60,3 miliónu dolarů představuje jedenácté nejlepší otevření v historii žebříčku) musel sice Shyamalanův film nakrátko uvolnit první příčku box office thrilleru xXx, pak se ale zase do čela vrátil.

Dosavadní zisk ve výši 195 miliónů dolarů dokládá, že jde o finančně nejúspěšnější film protagonisty Mela Gibsona. Dosavadní rekord v jeho herecké kariéře zatím představoval snímek Po čem ženy touží, který vydělal přes 182 miliónů.

Znamení (Signs). USA 2002, 106 minut, české titulky, mládeži přístupný. Distribuce: Falcon. Oficiální internetová stránka: www.signs.movies.com.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist