Zatímco v zahraničí nebankovní instituce získávají na úkor bank stále větší podíl na všech finančních službách, v Česku tento souboj prohrávají. Za výjimku považují odborníci kreditní karty, ve kterých bankovní domy evidentně zaspaly.

"Banky vydaly jen přes 57 tisíc kreditních karet. Nebankovní společnosti jich ve vazbě na spotřebitelské úvěry poskytly už přes tři čtvrtě miliónu," říká Milan Zátka, šéf Sdružení pro bankovní karty.

To, že český trh nebankovních kreditních karet, obhospodařovaný zejména společnostmi Home Credit, Multiservis, Cetelem a CCS, je větší než nabídka bank, způsobily špatné zkušenosti bank s platební morálkou klientů. "Banky chápou kreditní karty jako každý jiný úvěr. S ohledem na špatné zkušenosti s nesplácenými půjčkami v minulých letech jsou nyní až moc opatrné," tvrdí Zátka.

Dalším důvodem, proč na trhu finančních služeb nebankovní firmy v Česku zatím moc neuspěly, jsou i jejich omezené kapitálové možnosti. "Banky mají v zádech silné zahraniční vlastníky. Spotřebitelský trh si dobře hlídají a nechtějí na něj další hráče vpustit," míní Martin Škaroupka z Conseq Finance.

Zahraniční zkušenosti však podle studie Boston Consulting Group (BGB) ukazují, že poskytování služeb ve finančním sektoru přestalo být už před dvaceti lety doménou bank. S odvoláním na svůj celosvětový průzkum BGB uvádí, že v USA, ve Velké Británii či v Nizozemsku se banky na finančních službách podílejí méně než polovinou. "Zatímco například platby jsou stále ještě výhradním produktem bank, neplatí to již o investičních produktech nebo spotřebitelských úvěrech, ve kterých se uplatňují společnosti jako GE, America Express, Lufthansa, Virgin, Tesco nebo Neckermann," uvádí studie.

V Česku podíl nebankovních firem na finančních službách odborníci odhadují jen v řádu procent. "Včetně podílových fondů to bude pod deset procent," uvedl Jan Sůsa z Baaden Securities. I když je pozice českých bank stále silná, podle BGB je jejich schopnost prodávat služby horší než u nebankovních podniků. Příkladem pružného poskytovatele je podle studie CCS, s vedoucí pozicí ve specializovaných kartách na prodej pohonných hmot. (ska)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist