Diskontní obchody Aldi stíhá konkurence

Roční tržby největšího diskontního řetězce dosahují třiceti miliard dolarů.
www.ihned.cz/hlousek
Až na hodnotu pouhých 40 procent se v loňském roce propadl podíl společnosti Aldi na německém trhu diskontních prodejen. Ještě před několika lety přitom dosahoval více než poloviny. Údaje londýnské výzkumné společnosti Euromonitor tak dokazují, že největší řetězec diskontních prodejen na světě se musí potýkat s neustále rostoucí konkurencí.
"Firma Aldi se musí smířit se skutečností, že segment diskontních prodejen už nepatří jenom jí," komentoval situaci pro agenturu Bloomberg Mark Josefson, analytik Bank Julius Baer se sídlem ve Frankfurtu.
Impérium Aldi s ročními tržbami ve výši 30 miliard dolarů dokázali od druhé světové války vytvořit němečtí bratří Albrechtové. Karla a Thea, kteří ve světě provozují přes šest tisíc diskontních obchodů s touto značkou, dokonce časopis Forbes označil za nejbohatší Evropany. Výše jejich jmění se odhaduje na více než 40 miliard amerických dolarů.
Odborníci však upozorňují již několik posledních let, že sláva značky Aldi začíná pomalu uvadat. Systémem, který přinesl oběma bratrům úspěch, se totiž inspirovala řada konkurenčních firem. Obchody Penny Markt nebo Lidl tak začínají Albrechtům ukrajovat stále větší část trhu.
Nejlépe se jim to daří ve východní Evropě, kterou Albrechtové při svém expanzivním tažení zcela opomenuli. Firma Lidl však jenom z obchodů v České republice a na Slovensku vloni utržila více než 500 miliónů dolarů. Uvádí to výzkumná agentura Mintel International Group.
"Aldi v posledních letech prováhala hodně příležitostí k další expanzi, a to se jí teď může vymstít," řekl agentuře Reuters Thomas Roeb, profesor ekonomie na univerzitě v Bonnu.
Oba bratři Albrechtové, kterým je již přes 80 let, se během kariéry proslavili velkou šetrností vůči svým zaměstnancům i dodavatelům. Na veřejnosti se neobjevují již od roku 1971, kdy byl na 17 dní unesen mladší Theo. Rodina Albrechtů tehdy za jeho návrat musela zaplatit výkupné ve výši sedm miliónů dolarů.

Hlavní provozovatelé diskontních obchodů
Aldi - firmu založili po 2. sv. válce bratři Karl a Theo Albrechtové. Společnost má 6300 obchodů a roční tržby okolo 30 miliard dolarů.
Lidl - hlavní konkurent Albrechtů patřící firmě Schwarz Group. Na 4250 evropských provozoven Aldi ročně utrží 18,5 miliardy USD. Firma působí i v Česku.
Penny Markt - patří firmě Rewe se sídlem v německém Kolíně. Roční tržby 2300 těchto obchodů, které mají pobočky i v tuzemsku, činí 4,9 miliardy dolarů.
Pramen: Bloomberg