Lidé začínají dávat přednost kvalitním vínům
www.ihned.cz/autori
Čeští výrobci alkoholických nápojů se v posledních letech potýkají s poklesem poptávky. Podle odborníků to souvisí s celkovou změnou životního stylu. Snížení spotřeby oznámil v posledním roce i Český svaz pivovarů a sladoven, producentů vína se však tento trend výrazněji dotkl až letos.
Od roku 1994 se přitom mohli každoročně těšit ze zvýšené spotřeby o čtyři až šest procent. S růstem zisků však stále mohou počítat vinaři, kteří se orientují na produkci vyšší kvality. Zatímco totiž spotřeba vína šla dolů, výdaje za víno se letos zvýšily o pět procent.
Ještě před několika lety byl podíl drahých vín na celkové tuzemské produkci mizivý, v současnosti se pohybuje na úrovni až sedmi procent. Moravští a čeští výrobci vín přitom ročně na trh dodají na 60 miliónů litrů. "Prodáváme ve větším objemu vína ročníková, archívní, přívlastková a odrůdová, a to především v lahvích o objemu 0,75 litru," uvedl Pavel Vajčner, ředitel společnosti Znovín Znojmo, předního českého výrobce přívlastkových vín.
"Lidé si chtějí vína více vychutnat, zlepšuje se také obecná povědomost o vínech a zákazníci jsou ochotni za kvalitu navíc připlatit," dodal Vajčner. Průměrná realizační cena Znovínu tak například v loňském roce vzrostla o tři až čtyři koruny za litr a dosáhla přibližně 50 korun. Podle ředitele firmy se to pak zpětně promítne do možnosti nakoupit dražší a kvalitnější surovinu. "Zaměřili jsme se více na odrůdová a speciální vína a obsadili jsme nové segmenty trhu," vysvětlil.
Příklon konzumentů ke kvalitě zaznamenal i největší český producent vína, společnost Bohemia Sekt a.s.(BS). "O čtyři až pět procent narostl v prvním pololetí prodej základní řady odrůdových produktů," uvedl obchodní ředitel firmy Dalibor Šebela. Podpořit segment odrůdových vín hodlá BS i otevřením nových vinařství. Jedná se o propojení vinice v určité oblasti, která bude na nových produktech vyznačená, se sklepy a výrobou. "Konzumenti mají rádi, když si určitou řadu vína mohou spojit s konkrétním místem," uvedl finanční ředitel BS Jiří Laurin. "Naší strategií je prodávat odrůdová vína zákazníkům, kteří neberou víno pouze jako alkohol a jimž kromě prodeje můžeme nabídnout další služby, například vinařskou turistiku, zásilkovou službu či privátní boxy," dodal Vajčner.
BS sice vyrábí i vína nejnižší kategorie, tzv. stolní vína, ale tento segment nehodlá rozvíjet. Stolní vína se na produkci BS podílejí podle Laurina zhruba patnácti procenty. Podle něj není v Česku výhodné vyrábět stolní vína hlavně proto, že se zde nepěstují odrůdy vhodné k jejich výrobě. Tyto produkty tvoří zhruba 40 procent celkové spotřeby vína a většinu podle Laurina představuje import z Itálie či Španělska zprostředkovávaný hlavně obchodními řetězci. Na celkových importech vína do Česka se právě tato stolní vína podílejí 99 procenty, dodal.
Trend orientace na kvalitu BS aplikuje i při výrobě šumivých vín. "Opouštíme řadu konzumních produktů," vysvětlil Šebela. Na rozdíl od běžných vín se trend stagnace spotřeby sektů netýká. Jejich spotřeba v posledním roce naopak vzrostla, a to o pět procent. "Od loňského podzimu se zvýšila koupěschopnost obyvatel," vysvětlil Šebela. V prvním pololetí posílil BS na trhu šumivých vín o 12 na 78 procent.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist