Firmy vyhledávají spolupráci s vysokými školami a jejich studenty
www.ihned.cz//khavligerova

To, že se firmy zajímají o své budoucí zaměstnance už během studií, se jim rozhodně vyplatí. Stejně tak i pro studenty je tato spolupráce výhodná. Vedle teoretických znalostí ze školy si totiž osvojí i to, jak své vědomosti využít v praxi. Navíc často ve společnosti zůstanou i po absolvování vysoké školy a nemají tudíž potíže s hledáním prvního zaměstnání. Podniky si zase mezi vysokoškoláky vychovávají své budoucí pracovníky, kteří s předstihem poznají chod firmy a není třeba je zaučovat. Mladí navíc často do společnosti vnesou nové nápady a dobrá řešení.
Zájem studentů či zájem o studenty
Společnosti obvykle samy nevyhledávají zaměstnance mezi studenty. Přesto ale hodně vysokoškoláků pracuje v různých firmách už během studií především na poloviční úvazek. "Šikovní studenti, kteří chtějí pracovat pro Microsoft, určitě mají šanci u nás místo získat," říká Martina Šmidochová, personální ředitelka české pobočky společnosti Microsoft.
Protože podniky hledají budoucí pracovníky i mezi čerstvými absolventy vysokých škol, navštěvují zástupci oddělení lidských zdrojů školy a seznamují končící studenty s možnostmi zaměstnání. "Hlavně na půdě Vysoké školy ekonomické a Českého vysokého učení technického pořádáme takzvané Recruitment Days," uvádí Karel Vavruška, tiskový mluvčí společnosti Hewlett Packard. "Tyto náborové dny bývají spojené s přednáškou o naší firmě, výrobcích a službách, které poskytujeme," dodává.
Zajímavá je i spolupráce Českého mobilu se studenty elektrotechnické fakulty Českého vysokého učení technického. Na této fakultě funguje výzkumné a vývojové centrum. Díky němu mají vysokoškoláci přístup k nejmodernější technologii. "Studenti se navíc podílejí na vývoji nových služeb, které jsou pak uváděny přímo do praxe," vysvětluje Roman Frkous z tiskového oddělení firmy Český mobil. "V současné době tak mohou například zákazníci Oskara využívat wapových aplikací, které byly vyvinuty právě studenty."
Ve společnosti zkušených
Při takzvaném stínování se mladí lidé opravdu stávají jakýmsi dvojčetem, nebo chcete-li stínem. Účastní se totiž veškerých aktivit některého z manažerů nebo dokonce ředitele firmy. "Každý rok na jaře vybereme dva až tři studenty, kteří s vybraným vedoucím pracovníkem pracují po dobu dvou až tří týdnů," konstatuje Karel Vavruška. Mladí lidé tak poznají chod firmy, podílejí se na řešení všedních i důležitějších problémů a mohou uplatnit i svůj vlastní názor. Nejsou ovlivněni stereotypem společnosti, a tak je to přínosné i pro firmy. Stínování však může dobře fungovat pouze tam, kde manažeři svým svěřencům důvěřují a nebojí se od nich přijmout například i kritiku.
Jiný zajímavý program nabízí čerstvým absolventům vysokých škol společnost Microsoft. Jde o program Sales Academy, při němž mladí lidé vyjíždějí na čtrnáct dní do centrály společnosti sídlící ve Spojených státech amerických. "Měli by tam poznat firemní kulturu, seznámit se s lidmi, kteří ve společnosti pracují a získat další užitečné zkušenosti," vysvětluje Martina Šmidochová. "Po návratu jsou zařazeni do oddělení, kde o ně pečuje zkušený zaměstnanec, takzvaný mentor. Ten jim radí a pomáhá vypořádat se s přechodem do pracovního prostředí," dodává.
Tito absolventi se také účastní různých školení, díky kterým se zlepší jejich obchodní dovednosti a prezentační schopnosti. Po roce firma jednotlivé účastníky ohodnotí. "Pokud se pracovník osvědčil, může u nás zůstat. A pokud chce odejít, nebo nevyhovuje našim požadavkům, ani tak neodejde s prázdnou," konstatuje personalistka Šmidochová. "Odchází obohacen o poznatky z praxe a také od nás získá významný zápis do profesionálního životopisu."
Podpora nových zaměstnanců
Většina služeb, vzdělávacích seminářů nebo nabídek sportovního vyžití je ve špičkových podnicích pro čerstvé zaměstnance stejná jako pro lidi, kteří u firmy působí již léta.
Společnosti ale především dbají na to, aby si nováčci co nejdříve zvykli na firemní provoz. "Integrace studentů je o to důležitější, že přicházejí s výbornými teoretickými znalostmi, ale bez zkušeností s pravidelným pracovním režimem a procesy," říká Monika Kavanová z firmy Oracle. "Studenti absolvují úvodní školení o firemní strategii, obchodních cílech, organizační struktuře a interních firemních procesech a systémech. Obvyklým pokračováním pro technicky a softwarově specializované zaměstnance je pak takzvaný "bootcamp", několikatýdenní detailní školení o produktech a pracovních postupech příslušných dané pozici," dodává.
Další školení, možnost využít služeb firemního lékaře nebo sportovních center je stejná pro všechny zaměstnance. "Každý zaměstnanec si může jako v menu v restauraci sestavit svůj vlastní program a svobodně si vybrat, o co má zájem," konstatuje Roman Frkous.