Ayres Corporation, bývalý majitel Letu, za jehož působení podnik před dvěma lety skončil v konkursu, prototyp přemístil do USA. Poté se však sám dostal do problémů a protože na tento menší dopravní letoun uplatnil vlastnické právo, byl zahrnut do konkursní podstaty v Americe. "Rozhodnutí amerického soudu však ještě nenabylo právní moci a nevím, zda nedojde k odvolání," řekla HN správkyně Letu Zlatava Davidová. Ta projekt stroje L 610 prodala právě Leteckým závodům Kunovice, které již předtím koupily hlavní aktiva zkrachovalého Letu.

Plánovaná výroba letounů v Kunovicích však stále naráží na to, že letoun nemá dokončenou certifikaci. Prezident Asociace leteckých výrobců Milan Holl vidí v projektu L 610 velkou šanci pro celý tuzemský letecký průmysl a dokončení certifikace je podle něj především otázkou peněz. Potřebnou sumu odhadl na zhruba půl miliardy korun.

Letecké závody nyní budou muset o certifikaci znovu požádat. "Bude třeba přehodnotit, které zkoušky je možné uznat," řekl Petr Kousal ze zlínské firmy Airconsult. Let totiž žádal o certifikaci již v roce 1996, kdy byl projekt na letoun hotov, ale nikdy se ji nepodařilo dokončit.

Kunovické Letecké závody mají přitom již pro letouny odbyt. "Máme velmi reálné zákazníky v Koreji, Malajsii a Indonésii, ale letadlo nejde prodat, pokud ho fyzicky nepředvedete," řekl jejich ředitel Libor Soska. Proto vítá rozhodnutí amerického soudu: "Samozřejmě o prototyp máme zájem a budeme ho chtít z konkursní podstaty Letu koupit," dodal.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist