TITULEK34: Ford se stále snaží najít cestu z krize

Düsseldorf, 18. 11. 2002

Vytvářet jeden úsporný program za druhým - taková je v poslední době hlavní pracovní náplň manažerů americké automobilky Ford. Nyní přitom mají za úkol optimalizovat aktivity firmy mimo oblast Severní Ameriky.

Zodpovědnost za celý plán přitom má, jak na konci minulého týdne oznámili zástupci firmy, bývalý šéf v Evropě David Thursfield. "Ten se má postarat o to, aby se optimalizovaly synergie v mezinárodním obchodě," zdůvodnil rozhodnutí šéf koncernu Bill Ford.

Možnosti, jak ušetřit, především pak v oblasti nákupu, podle názoru společnosti existují ve všech zemích. Povolání Thursfielda do nové funkce by tak ročně mohlo přinést úspory ve výši několika stovek miliónů dolarů.

Management automobilky Ford je již delší dobu pod silným tlakem. Rok 2001 totiž firma zakončila ztrátou ve výši téměř 5,5 miliardy dolarů a dostala se tak do hluboké krize. V lednu proto její vedení oznámilo "revitalizační plán", v rámci něhož se do roku 2005 mělo ročně ušetřit devět miliard dolarů. Cíle se však nedařilo plnit dostatečně rychle a firma proto koncem října oznámila další úsporný program. Podle tohoto plánu by se v příštím roce na správních výdajích měla ušetřit další miliarda dolarů. Třetí kolo úsporné vlny přišlo pak před týdnem - podle něj by více flexibility ve výrobě mělo firmě vynést 1,5 až 2 miliardy dolarů.

Automobilka však musí zároveň čelit i tlaku zvenčí. Koncem října totiž agentura StandardαPoor's snížila rating koncernu. V nejdůležitějším odbytišti - na trhu ve Spojených státech, jsou prodejní čísla firmy zatím ještě relativně uspokojivá.

Stejně jako konkurence General Motors (GM) a Chrysler se však Ford musí vyrovnat se značnými slevami, bez nichž by auta vůbec neprodal. V době krize finančních trhů a burz se proto druhý největší americký producent aut netěší nejlepší pověsti. "Ve srovnání s GM a Chryslerem je teď jednoznačně pozadu Ford," konstatuje Georg Stürzer, analytik automobilového trhu u Hypo-Vereinsbank.

Značné nedostatky oproti konkurenci automobilka vykazuje především v oblasti produkce. Továrny koncernu v Severní Americe nejsou dostatečně pružné a neumí současně vyrábět více modelů. Když proto dojde k výkyvům poptávky, nedokáže továrna dostatečně rychle zareagovat a vyrovnat mezeru druhým modelem. Naděje Fordu se tak vážou na příští rok, kdy by v továrnách měl být zaveden nový "flexible produktion-system".

Navzdory všem očekáváním se vyvíjí pouze divize luxusních aut PAG (Premier Automotive Group).

V letošním roce však kladných výsledků dosáhne pravděpodobně jen dceřiná společnost Volvo, ostatní značky skončí v minusu. Obzvláště problematická je pak situace u britského Jaguaru, který letos očekává ztrátu ve výši 500 miliónů dolarů.

PAG se původně měla stát jedním z hlavním zdrojů výnosů automobilky Ford, která by zároveň vyrovnala problémy na americkém trhu. Zde totiž nejsou výhledy na další vývoj právě růžové. Většina odborníků počítá s klesajícím odbytem v průměru o tři až čtyři procenta. "V roce 2003 se produkce propadne více než odbyt, jelikož jsou nyní plné sklady," říká Lars Ziehn, analytik Deutsche Bank.



Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist