Učení může studenty i bavit
Klasické metody výuky cizích jazyků dnes zná už každý. Jazykové i vysoké školy však nabízejí různé nové způsoby výuky. V těch si studenti mohou vybrat, zda budou komunikovat s rodilým mluvčím od samého začátku kursu, učit se stálým opakováním si, zda nejprve nastudují gramatiku a pak teprve budou konverzovat, jestli budou spolupracovat s naprogramovaným multimédiem či lektorem na internetu nebo či si zvolí výuku s poslechem relaxační hudby. Některé z možností mohou být pro studenty i zábavné.
E-learning
Jde vlastně o převedení všech učebních materiálů do elektronické podoby. O takový způsob výuky má zájem hlavně mladá generace, kterou přitahuje všechno moderní, a také takzvaní věční studenti, kteří vzdali všechny ostatní metody a navíc ani nemají čas navštěvovat běžné kursy.
Tyto dvě cílové skupiny určují jakási nepsaná pravidla pro e-learning. Měl by být zajímavý a pestrý, a to platí pro veškeré texty i poslechová cvičení. Výuka studenta nesmí zahltit - pokud má student čas dvě hodiny sedět u počítače, určitě by našel místo i pro normální výuku.
Pravidlem, ale vlastně i nevyvratitelnou výhodou e-learningu oproti knihám a jiným učebním textům, je jeho aktuálnost. Důležité je i to, že si student sám volí svůj program, to co opravdu potřebuje procvičit.
E-learning studentům nabízí dvě formy komunikace s lektorem a dalšími posluchači - offline a online. Offline diskuse je na internetu obvyklá, spočívá v prostém zanechání dotazu a očekávání odpovědi. Mnohem lepší je online diskuse, při které spolu studenti mohou v danou chvíli komunikovat a také se ptát lektora.
Superlearning
Důležitým prvkem superlearningové výuky je střídání aktivních a pasívních fází výuky. V praktické výuce to znamená, že je látka zpracovaná formou příběhů, které jsou vedeny jako praktické a živé dialogy. Veškeré texty jsou doplněny nahrávkou, s níž se v průběhu výuky v rozsáhlé míře procvičuje poslech mluveného slova.
Při aktivním poslechu studenti vnímají informace co největším počtem smyslových kanálů, text si pročítají a zároveň poslouchají nahrávku podbarvenou klasickou hudbou.
Při pasívním poslechu jsou posluchači zase v relaxovaném stavu neboli hladině alfa. Lektor jim přednáší danou látku a zapojuje přitom jejich představivost - studenti si v mysli vytvářejí obrazy daného příběhu, jednotlivých postav a situací. Zapojují tak svou pravou mozkovou hemisféru a využívají více schopnost a kapacitu paměti. Relaxace jsou opět podbarveny relaxační a klasickou hudbou, která příznivě stimuluje procesy probíhající v mozku.
Metoda tedy využívá stavu relaxace neboli hladiny alfa, kdy jsou studenti uvolnění a zároveň i maximálně koncentrovaní. Jsou tak schopni pojmout velké množství informací a dlouhodobě je ukládat.
Tato audiovizuální metoda je výhodná především pro lidi středního věku, kteří mají motivaci, ale nedostatek času. Způsob výuky totiž respektuje přirozené funkce mozku, a tím několikanásobně urychluje celý učební proces.
Dril
Metoda je založena na takzvané psychologii cviku neboli drilu. Posluchači sedí v učebně, kde jsou lavice uspořádané do tvaru písmene "U". Tím je zajištěn přímý kontakt každého studenta s lektorem. Po jasném, logickém a přehledném vysvětlení gramatických jevů českým lektorem následuje dril. Všichni posluchači hovoří najednou nahlas s lektorem, který udává tempo podle obtížnosti probírané látky a úrovně znalostí posluchačů.
Při svižném a velkém množství opakování dochází k ukládání nových informací do podvědomí. Díky tomu se lze cizí jazyk naučit používat jako násobilku - jinak řečeno rychle a bez dlouhého přemýšlení.
Při výuce studenti samozřejmě pracují i s písemnými cvičeními a čtou materiály v tom kterém jazyce. Konverzace na ně čeká až když se v daném jazyce umějí vyjádřit.
V každé hodině lektoři nejprve zopakují probranou látku a teprve pak přidají novou gramatiku a teorii.
Další odlišností této metody je způsob výuky sloves. Studenti se ihned učí používat sloveso automaticky ve všech časových rovinách a ve spojení s podstatným jménem, osobním zájmenem a dalšími slovními druhy. Ne jako při klasickém způsobu, kdy učitelé nejprve vysvětlují slovesa pouze v čase přítomném a až později další časy.
Moderní anglická lekce
Každý dnes už ví, že gramaticko-překladové kursy, neboli hodiny vedené v češtině, studium gramatiky a dokola se opakující překlady z angličtiny do češtiny, jsou považovány za zastaralé a neefektivní. Učitelé často opakují a obnovují to, co už studenti dávno znají.
Současný přístup, v němž lektoři vedou výuku pouze v angličtině - obvykle to jsou rodilí mluvčí, není jen mnohem efektivnější, ale může být i zábavný a studenty motivovat. Lektoři by měli se studenty v jazyce co nejvíce komunikovat a nutit je komunikovat i mezi sebou.
Hraní různých rolí, a to jak ve dvojicích i početnějších skupinách - to jsou běžné metody, kterých dnes využívá většina jazykových škol.
Důležité je i to, jaké učební pomůcky pro samostudium lektor zvolí. Užitečné se zdají být texty novinových článků, kazety a videonahrávky. Zaujmou totiž víc než učebnice s gramatickými cvičeními.
Multimetoda
Tato v České republice méně známá metoda bývá v jiných státech používána hlavně na univerzitách. Hlavní snahou je naučit se jazyk přirozeným způsobem, tak jak se učí dítě rodný jazyk, to znamená poslechem a opakováním. Výuka je postavena na kombinaci individuální přípravy a praktických hodin s učiteli.
Studenti nejprve absolvují zahajovací test, který přesně určí, jak na tom jsou. S pomocí konzultanta si pak vyberou nejvhodnější kurs.
V první fázi výuky si posluchači ve studovně s multimédiem proberou vše, co mají právě nastudovat. Multimédium jim umožní slyšet svou výslovnost a porovnat ji s výslovností rodilého mluvčího. Po probrání všech cvičení, dialogů a slovní zásoby si studenti vše zopakují písemně v učebnicích.
Na závěr studenty čeká opakovací a zároveň kontrolní hodina s lektorem. Společně s dalšími asi třemi studenty si během šedesáti minut každý zopakuje to, co se naučil při individuální přípravě. Učitel prověří, zda posluchači vše zvládli a zjišťuje i možné mezery.
Zpracováno dle zdrojů jazykových a vysokých škol
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



