Učení může studenty i bavit

Klasické metody výuky cizích jazyků dnes zná už každý. Jazykové i vysoké školy však nabízejí různé nové způsoby výuky. V těch si studenti mohou vybrat, zda budou komunikovat s rodilým mluvčím od samého začátku kursu, učit se stálým opakováním si, zda nejprve nastudují gramatiku a pak teprve budou konverzovat, jestli budou spolupracovat s naprogramovaným multimédiem či lektorem na internetu nebo či si zvolí výuku s poslechem relaxační hudby. Některé z možností mohou být pro studenty i zábavné.


E-learning

Jde vlastně o převedení všech učebních materiálů do elektronické podoby. O takový způsob výuky má zájem hlavně mladá generace, kterou přitahuje všechno moderní, a také takzvaní věční studenti, kteří vzdali všechny ostatní metody a navíc ani nemají čas navštěvovat běžné kursy.
Tyto dvě cílové skupiny určují jakási nepsaná pravidla pro e-learning. Měl by být zajímavý a pestrý, a to platí pro veškeré texty i poslechová cvičení. Výuka studenta nesmí zahltit - pokud má student čas dvě hodiny sedět u počítače, určitě by našel místo i pro normální výuku.
Pravidlem, ale vlastně i nevyvratitelnou výhodou e-learningu oproti knihám a jiným učebním textům, je jeho aktuálnost. Důležité je i to, že si student sám volí svůj program, to co opravdu potřebuje procvičit.
E-learning studentům nabízí dvě formy komunikace s lektorem a dalšími posluchači - offline a online. Offline diskuse je na internetu obvyklá, spočívá v prostém zanechání dotazu a očekávání odpovědi. Mnohem lepší je online diskuse, při které spolu studenti mohou v danou chvíli komunikovat a také se ptát lektora.

Superlearning

Důležitým prvkem superlearningové výuky je střídání aktivních a pasívních fází výuky. V praktické výuce to znamená, že je látka zpracovaná formou příběhů, které jsou vedeny jako praktické a živé dialogy. Veškeré texty jsou doplněny nahrávkou, s níž se v průběhu výuky v rozsáhlé míře procvičuje poslech mluveného slova.
Při aktivním poslechu studenti vnímají informace co největším počtem smyslových kanálů, text si pročítají a zároveň poslouchají nahrávku podbarvenou klasickou hudbou.
Při pasívním poslechu jsou posluchači zase v relaxovaném stavu neboli hladině alfa. Lektor jim přednáší danou látku a zapojuje přitom jejich představivost - studenti si v mysli vytvářejí obrazy daného příběhu, jednotlivých postav a situací. Zapojují tak svou pravou mozkovou hemisféru a využívají více schopnost a kapacitu paměti. Relaxace jsou opět podbarveny relaxační a klasickou hudbou, která příznivě stimuluje procesy probíhající v mozku.
Metoda tedy využívá stavu relaxace neboli hladiny alfa, kdy jsou studenti uvolnění a zároveň i maximálně koncentrovaní. Jsou tak schopni pojmout velké množství informací a dlouhodobě je ukládat.
Tato audiovizuální metoda je výhodná především pro lidi středního věku, kteří mají motivaci, ale nedostatek času. Způsob výuky totiž respektuje přirozené funkce mozku, a tím několikanásobně urychluje celý učební proces.

Dril

Metoda je založena na takzvané psychologii cviku neboli drilu. Posluchači sedí v učebně, kde jsou lavice uspořádané do tvaru písmene "U". Tím je zajištěn přímý kontakt každého studenta s lektorem. Po jasném, logickém a přehledném vysvětlení gramatických jevů českým lektorem následuje dril. Všichni posluchači hovoří najednou nahlas s lektorem, který udává tempo podle obtížnosti probírané látky a úrovně znalostí posluchačů.
Při svižném a velkém množství opakování dochází k ukládání nových informací do podvědomí. Díky tomu se lze cizí jazyk naučit používat jako násobilku - jinak řečeno rychle a bez dlouhého přemýšlení.
Při výuce studenti samozřejmě pracují i s písemnými cvičeními a čtou materiály v tom kterém jazyce. Konverzace na ně čeká až když se v daném jazyce umějí vyjádřit.
V každé hodině lektoři nejprve zopakují probranou látku a teprve pak přidají novou gramatiku a teorii.
Další odlišností této metody je způsob výuky sloves. Studenti se ihned učí používat sloveso automaticky ve všech časových rovinách a ve spojení s podstatným jménem, osobním zájmenem a dalšími slovními druhy. Ne jako při klasickém způsobu, kdy učitelé nejprve vysvětlují slovesa pouze v čase přítomném a až později další časy.

Moderní anglická lekce

Každý dnes už ví, že gramaticko-překladové kursy, neboli hodiny vedené v češtině, studium gramatiky a dokola se opakující překlady z angličtiny do češtiny, jsou považovány za zastaralé a neefektivní. Učitelé často opakují a obnovují to, co už studenti dávno znají.
Současný přístup, v němž lektoři vedou výuku pouze v angličtině - obvykle to jsou rodilí mluvčí, není jen mnohem efektivnější, ale může být i zábavný a studenty motivovat. Lektoři by měli se studenty v jazyce co nejvíce komunikovat a nutit je komunikovat i mezi sebou.
Hraní různých rolí, a to jak ve dvojicích i početnějších skupinách - to jsou běžné metody, kterých dnes využívá většina jazykových škol.
Důležité je i to, jaké učební pomůcky pro samostudium lektor zvolí. Užitečné se zdají být texty novinových článků, kazety a videonahrávky. Zaujmou totiž víc než učebnice s gramatickými cvičeními.

Multimetoda

Tato v České republice méně známá metoda bývá v jiných státech používána hlavně na univerzitách. Hlavní snahou je naučit se jazyk přirozeným způsobem, tak jak se učí dítě rodný jazyk, to znamená poslechem a opakováním. Výuka je postavena na kombinaci individuální přípravy a praktických hodin s učiteli.
Studenti nejprve absolvují zahajovací test, který přesně určí, jak na tom jsou. S pomocí konzultanta si pak vyberou nejvhodnější kurs.
V první fázi výuky si posluchači ve studovně s multimédiem proberou vše, co mají právě nastudovat. Multimédium jim umožní slyšet svou výslovnost a porovnat ji s výslovností rodilého mluvčího. Po probrání všech cvičení, dialogů a slovní zásoby si studenti vše zopakují písemně v učebnicích.
Na závěr studenty čeká opakovací a zároveň kontrolní hodina s lektorem. Společně s dalšími asi třemi studenty si během šedesáti minut každý zopakuje to, co se naučil při individuální přípravě. Učitel prověří, zda posluchači vše zvládli a zjišťuje i možné mezery.
Zpracováno dle zdrojů jazykových a vysokých škol