Firmy se do podpory EU nehrnou

Rozdávat svým zákazníkům letáky o výhodách Evropské unie a informovat je o nadcházejícím referendu ve svých pobočkách, to českým firmám nevadí. Dát na vládní kampaň peníze však příliš nechtějí.
"Nikdy to nebylo tak, že bychom někoho žádali o peníze," řekl včera tiskový mluvčí ministerstva zahraničí Vít Kolář. "Nikdy ani nepadlo slovo sponzoři, jde o partnerskou spolupráci."
Jana Adamcová, která má na ministerstvu kampaň na starosti, přitom ještě ve středu tvrdila, že resort věří ve dvacet miliónů korun získaných od sponzorů. Úředníci totiž čtyři měsíce před referendem zjistili, že u peněz určených na kampaň k referendu zapomněli počítat s daní. Na projekty tak nemají původně ohlášených 200 miliónů korun, ale o 40 miliónů méně.
Materiál o strategii kampaně zpracovaný ministerstvem zahraničí, který ve středu schválila vláda, obsahuje seznam více než čtyřiceti velkých firem, které hodlá resort požádat o spolupráci. Z osmnácti firem, které HN oslovily, se ale rozhodly pomoci pouze dvě. Ostatní spolupráci rovnou odmítly, či ještě váhají.
Naděje, že se potřebné peníze podaří sehnat, není zřejmě veliká. "Ministerstvo nás oslovilo se žádostí o finanční prostředky prostřednictvím najaté agentury," uvedl například mluvčí Plzeňského Prazdroje Alexej Bechtin. "Na nabídku jsme ale nereagovali," dodal.
Jeho společnost se zaměřuje spíše na podporu kulturních či charitativních projektů v regionech, kde má pivovary. Navíc se s ostatními oslovenými firmami shoduje, že plány sponzoringu se připravují s delším časovým předstihem, než je několik měsíců.
"Naše marketingové projekty se plánují dlouhodobě, zpravidla na jeden rok, a krátkodobě se upřesňují v tříměsíčním období," potvrzuje generální ředitel české pobočky Hewlett-Packard Pavel Kalášek. Společnost nicméně zvažuje, zda a jakým způsobem se do kampaně zapojí.
Jiné firmy sice nechtějí dát peníze, rády by ale vstup do unie podpořily jinak. "Chceme se do kampaně aktivně zapojit. Ta poptávka, kterou ministerstvo předložilo, však neodpovídala našim představám," sdělila mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková.
Některé společnosti již spolupráci přislíbily. V obchodních domech Tesco tak například budou stát informační stánky.
Distribuční síť nabídla i Československá obchodní banka. "Domluvili jsem se, že na našich pobočkách budou moci klienti, ale i jiní občané, najít informace o Evropské unii," uvedl mluvčí Pavel Hejzlar. Firma - stejně jako Tesco - odmítla kampaň podporovat finančně.
Ministerstvo v současnosti tají, kolik společností se podařilo ke spolupráci přesvědčit. "Jména partnerů budou zveřejněna po podpisu smluv," řekl mluvčí Černínského paláce Kolář.
Některé z firem uvedených na ministerském seznamu oslovených společností však o možné spolupráci nevědí: "Prozatím jsem žádnou oficiální poptávku neobdrželi," uvedla Monika Pavlíčková z marketingu IBM. Podobně jsou na tom i České aerolinie, Ahold či Léčiva.

Firmy, které by měly spolupracovat na kampani

ČSOB na pobočkách bude distribuovat letáky
Tesco bude informovat své zákazníky o referendu
Česká spořitelna na nabídku nepřistoupila, chce ale nadále jednat
Unipetrol peníze dát odmítl, o jinou spolupráci má zájem
Český Telecom finanční podporu odmítl, jinou nabídku nedostal
Plzeňský Prazdroj peníze dát odmítl, jinou nabídku nedostal
Nokia nabídku ministerstva zahraničí nepřijala
Ministerstvo chce oslovit přes 40 firem, některé z nich říkají, že nabídku neobdržely (například Ahold, Léčiva, IBM).