Řídit autobus může být značně ošidné povolání. Ví to i dnes čtyřiačtyřicetiletý Luděk Černý. V únoru před čtyřmi lety v devadesátikilometrové rychlosti narazil s linkovým autobusem na dálnici do odstavené Tatry.
Při nehodě u středočeských Středokluk tehdy zahynulo deset lidí. Černý dostal čtyři roky vězení. U soudu vyšlo například najevo, že řídil bez brýlí, i když mu jejich nošení předepsal lékař. Vyhnout se vězení mu nepomohl ani zaměstnavatel, který se za něj postavil.
V jednom se sobotní tragédie nakonec s Černého případem může shodovat: za viníka možná bude nakonec označen řidič, jak připouštějí vyšetřovatelé. Pokud soudní znalec nenalezne na havarovaném autobusu technickou závadu, hrozí mu obvinění z obecného ohrožení.
Řidiči si přitom stěžují, že je zaměstnavatelé přetěžují, nechtějí jim dávat čas na povinné přestávky.
Ozvat se však bojí. Vždy se prý najdou kolegové, kteří za ně "vezmou" práci. "Především v malých firmách se pravidla stále porušují," tvrdí Emil Hofhansl, inspektor bezpečnosti práce Odborového svazu dopravy. I když ví o konkrétních případech, jen těžko se prý dokazují.
Jeho slova překvapivě potvrzují i sami dopravci. Kvůli firmám, které své zaměstnance přetěžují, totiž přicházejí o zakázky a peníze. "Je to především problém firem, které nabízejí dopravu za dumpingové ceny," říká Martin Bělovský, obchodní ředitel společnosti Osnado Stará Paka.
Za porušení pravidel přitom hrozí firmám vysoké pokuty. "Dopravce to může stát až 750 tisíc korun," dodává Hofhansl.
Co všechno musí řidič dálkových autobusů dodržovat?
Během jednoho dne může odjezdit jen deset hodin. Najednou smí řídit jen čtyři a půl hodiny, poté následuje povinná třičtvrtěhodinová přestávka. Pokud turisté míří do vzdálenějších zemí, vyplatí se tedy řidiči dva, kteří mohou jet nepřetržitě dvacet hodin.
Narozdíl od zahraničí se ale v Česku dodržování těchto pravidel příliš nekontroluje. "Státní dozor fungoval v minulých letech dost špatně," říká šéfka mezinárodní autobusové dopravy sdružení Česmad Bohemia Eva Štefkovičová. Situace by se měla změnit letos, kdy má dozor zahájit i ministerstvo dopravy.
Když se již policie na dodržování pravidel zaměří, výsledky dopadají tristně. Například u dvaapadesáti profesionálních řidičů, které zastavili letos v lednu u Brna, napočítali policisté přestupky u poloviny. Pěti řidičům přitom nefungovaly tachografy - tedy zařízení, podle nichž se dají vysledovat povinné přestávky.
Kdo se může stát řidičem dálkového autobusu? Prakticky kdokoli, kdo má praxi v řízení nákladních aut a udělá si řidičský průkaz na "normální" autobus. Pouze musí jednou za dva roky na zdravotní prohlídku.
"Dříve to fungovalo tak, že když přišel mladý kluk do firmy, tak nejprve jezdil s nákladním autem a až po několika letech přešel na autobus," říká Bělovský. V současnosti to už neplatí. Firem, které by provozovaly nákladní i autobusovou dopravu, totiž hodně ubylo.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist