Firmy, které mají vícesměnný provoz a výroba není koncentrovaná do větších měst, se mnohdy dostávají do problémů, jak dopravit lidi do zaměstnání. Samy pak hledají způsoby, jak jim pomoci, a vynakládají na to miliónové sumy. Na dopravní obslužnosti regionů se od ledna po zrušených okresních úřadech nově podílejí kraje.
Problémy s dopravou zaměstnanců řeší například skupina společností Hamé, která má na 1800 lidí. "V nejhorší situaci jsou ti, kteří doposud využívají služby Českých drah. Rušení a zkracování spojů vede k již prokázanému odlivu cestujících, ale ochota Českých drah k úpravám v jízdních řádech je nulová. To, že jezdí více rychlíků rychlostí 120 kilometrů za hodinu, žádnému zaměstnanci příliš nepomůže," uvedl personální náměstek Martin Zapletal.
Společnosti skupiny podle něj poskytují zaměstnancům příplatky, ve spolupráci s autobusovými společnostmi dotují svozové linky a nakupují mikrobusy pro svážení zaměstnanců o víkendu, kdy je situace nejhorší. Za loňský rok činily náklady na zlepšení situace v dopravě zaměstnanců do zaměstnání více než tři milióny korun.
S tímto názorem nesouhlasí Pavel Tesař z tiskového oddělení Českých drah. "Dostali jsme Krajským úřadem ve Zlíně doporučenou žádost na úpravu jízdních řádů právě v souvislosti s firmou Hamé, ale bylo to již po uzávěrce změn, které platí od 2. března," uvedl. Připomínky tak bude možné zapracovat až do změn k 15. červnu. ČD ale může vyhovět jen požadavkům, které nenaruší obsluhu celého území.
Konkrétně třeba Zlínský kraj dává letos příspěvek na dopravní obslužnost ve výši 200 miliónů korun. Z toho téměř 170 miliónů jde z rozpočtu kraje a na 30 miliónů jde od obcí, které platí 50 korun za jednoho obyvatele.
Svou autobusovou přepravu zajišťuje významný zaměstnavatel v Olomouckém kraji, a to hranická společnost LG. Philips Displays. Podporuje tak zaměstnance, kteří žijí na místech vzdálenějších od Hranic. Jízdní řád autobusů je přizpůsoben třísměnné výrobě v továrně. Pokaždé jede pět autobusů ze směrů Přerov, Nový Jičín, Ostrava, Suchdol a Kopřivnice. Autobusy jezdí sedm dnů v týdnu. "Společnost LG.Philips Displays nebude zveřejňovat další detaily, náklady na dopravu jsou však značné," dodal mluvčí Vladan Pěnkava.
Dopravu pro své zaměstnance na jihu Moravy zajišťují především velké firmy, které sídlí v malých městech a vesnicích a mají nepřetržitý provoz. "Dopravu zajišťujeme třikrát denně kvůli směnám, vozíme lidi například z Miroslavy nebo Moravského Krumlova na Znojemsku, kteří by se k nám jinak nedostali. Dopravu zajišťujeme také z Brna do Veverské Bítýšky. Využíváme jak vlastní dopravu, tak externí dopravce," uvedla mluvčí společnosti Hartmann Rico Irena Dvořáková. Dopravu pro své zaměstnance zajišťují kvůli chybějícím autobusovým spojům také velké nadnárodní společnosti jako Tyco v Kuřimi nebo Celestica v Ráječku, náklady na dopravu ale společnosti nezveřejňují. I menší společnosti mají problémy s dopravou svých zaměstnanců. "Občas musím pracovníky dovést nebo odvést, autobusy nebo vlak sem jezdí málo," uvedl majitel kovoobráběcí dílny v Podolí u Brna Milan Tichý.
Podle výsledků sčítání lidu z roku 2001 vyjíždí za prací 1,87 miliónu zaměstnanců, denně je to pak přes 1,5 miliónu lidí, tedy třetina všech zaměstnanců v ČR. K tomu ještě denně cestuje téměř půl miliónu studentů a učňů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist