Spotřebitel je v zemích Evropské unie hýčkán
Jedním z prvořadých cílů Evropské unie je přispívat k ochraně zdraví, bezpečnosti a ekonomických zájmů spotřebitelů. Proč? Spotřebitel je chápán především jako občan s právem volit. A to si velice dobře uvědomují všichni politici, vždyť jejich existence je na voličských hlasech závislá. Čili politikové se snaží všemožně chránit spotřebitelské zájmy a zvyšovat si tím současně své volební preference.
Zajištění vysoké úrovně ochrany spotřebitele zákonnými předpisy je v Evropské unii samozřejmostí. Nejvíce se to dotýká potravin, které konzumují všichni. Nejenom politikové tak mají zájem na co možná nejlepším zdravotním stavu obyvatelstva. Spolu se spokojeností občanů totiž současně roste výkonnost ekonomiky a ušetří se tím i na výdajích ze státního rozpočtu.
K ochraně zdraví a bezpečnosti napomáhají členským státům tvrdé normy na výrobu potravin, léčiv a dalších výrobků, stejně jako přísné požadavky na značení zboží. Ekonomické zájmy spotřebitele jsou chráněny i opatřením proti klamavé reklamě.
Informovanost spotřebitele zajišťuje Evropská komise podporou různých spotřebitelských organizací, které sestavují přehledy cen a testují kvalitu zboží. Kvůli kontrole dodržování předpisů se komise snaží zjednodušovat způsob, jakým se může spotřebitel soudně dovolat náhrady škod, jež utrpěl zakoupením nekvalitního, poškozeného či nefunkčního výrobku.
Jsou vypracována i normalizační a standardizační opatření, která jsou začleněna do legislativy Evropské unie. Účelem těchto pravidel je zajistit, aby výrobky na prodej splňovaly normy vysoké kvality, na niž jsou evropští spotřebitelé zvyklí.
Potřeba ochrany spotřebitele jako slabší smluvní strany v obchodním styku rychle roste v souvislosti s hektickým tempem růstu složitosti výrobků a služeb. Není v silách běžných spotřebitelů obstarat si všechny informace o bezpečnosti a kvalitě výrobku, o jeho možném nebezpečí pro naše zdraví či o pravdivosti všemocné dennodenní reklamy. A není ani v našich silách úspěšně vyjednávat o oprávněnosti našich práv s výrobcem nebo prodejcem.
Kromě zákonných norem vydává Evropská rada různá nezávazná doporučení či usnesení. Týkají se širokého rozsahu spotřebitelské problematiky. Počínaje systémy kreditních karet, reklamace zboží a výrobků až po vzdělávání.
Doporučení či výzvy mají u firem podnikajících na území EU zcela jiný účinek než jsme zvyklí u nás. Téměř všechny firmy tato doporučení dodržují. Ví, že konkurence by jejich neplnění rychle využila ve svůj prospěch. Tlak na firmu nedodržující tyto předpisy a směrnice je v médiích obrovský až nenávistný. Přesvědčit potom občany, že firma udělala chybu, ale teď je již všechno v pořádku a její výrobky splňují nejpřísnější kritéria, je zcela nemožné. Všichni danou firmu již odepsali.
A to je to nejdůležitější, neboť firmy samy se snaží vyjít spotřebitelům co nejvíce vstříc. Když je někde dobrá vůle a solidní jednání naprostou samozřejmostí, stojí všechny zákony již pouze jako poslední záchrana. "Spokojený spotřebitel = můj zisk", tak by se dala charakterizovat jednoduchá úvaha výrobců a prodejců v Evropské unii.
Autor je publicistou
Doporučení mají u firem podnikajících na území EU zcela jiný účinek než u nás. Téměř všechny je dodržují.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



