Stát chce reformou zvýšit prestiž maturitní zkoušky a zajistit její standard
Štefan Švec
Hlavním důvodem pro zavedení jednotné státní zkoušky je různá úroveň maturit na jednotlivých školách. "Počet středních škol nabízejících vzdělání ukončené maturitou roste a maturita ztrácí vypovídací hodnotu," říká František Brož z Centra pro reformu maturitní zkoušky. "Příkladem může být postoj, který k maturitě zaujímají školy vysoké. Na počátku devadesátých let k výsledkům maturity běžně přihlížely při přijímacích zkouškách. Dnes už je takový postup spíše výjimkou," dodává.
Za reformu zodpovídá zvláštní pracoviště
Centrum pro reformu maturitní zkoušky (CERMAT) vzniklo na podzim roku 1999 na základě rozhodnutí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. CERMAT byl založen jako projektový tým, jehož cílem je připravit celou reformu. V současné době zajišťuje jeho činnost kolem třiceti zaměstnanců, na jeho činnosti se ale podílejí desítky externích spolupracovníků, především středoškolských a vysokoškolských učitelů.
CERMAT zajišťuje i projekt Krok za krokem k nové maturitě, který probíhá na celé řadě škol každým rokem. Jde o přípravné testování budoucí podoby státní maturity, které je výhodné i pro školy, protože se mohou připravit na to, jak bude budoucí zkouška probíhat. Informace o státní maturitě lze nejlépe získat na stránkách www.cermat.cz.
Státní maturity mají zaručit srovnatelnost
Rozdíly mezi jednotlivými školami, a to i mezi školami stejného typu, mohou být obrovské. Budoucí reformovaná maturita by měla ověřit určitý standard, který držitel maturitního vysvědčení musí mít. Výsledky státní maturity budou celostátně srovnatelné, což bude výhodné jak pro vysoké školy, tak pro zaměstnavatele, kteří budou mít přehled o znalostech čerstvých uchazečů o zaměstnání.
Reformovaná maturita bude také příspěvkem k podpoře celoživotního vzdělávání. "Přidá do školského systému úplně nový prvek," vysvětluje František Brož, "takzvanou jednotlivou zkoušku. Tou bude moci projít každý, kdo má alespoň základní vzdělání, aniž by musel být v době konání zkoušky studentem střední školy." Zkouška se bude skládat z jednotlivého předmětu podle stejných pravidel jako u zkoušky maturitní. Každý si tak bude moci zvýšit kvalifikaci v konkrétním oboru.
Jak bude nová maturita vypadat?
Budoucí maturitní zkouška bude mít dvě části. Jednu společnou, státem připravenou a garantovanou, a druhou profilovou, jejíž forma a obsah bude v kompetenci školy, jejíž ředitel ovšem bude moci do nabídky zahrnout i zkoušku připravovanou centrálně. Maturanta tedy čeká podstatně složitější maturita, jeho znalosti ověří jak stát, tak škola.
Společná část zkoušky bude mít pro všechny maturanty bez rozdílu tři části. První z nich bude zkouška z českého jazyka. Studenti ze škol s vyučovacím jazykem národnostní menšiny budou moci složit zkoušku ze svého jazyka mateřského (připraveny a zkoušeny byly testy z jazyka polského).
Druhou částí bude zkouška z cizího jazyka. Pro studenty budou připraveny testy z angličtiny, němčiny, ruštiny, francouzštiny, španělštiny a italštiny. Třetí část státní zkoušky bude volitelná, žák si bude moci vybrat mezi zkouškou z matematiky, občanského základu, přírodovědně technického základu a informačně technického základu. Poslední dva jmenované předměty budou studentům nabídnuty zhruba dva roky po zavedení reformy.
Novinkou v maturitě budou didaktické testy. Větší část testů bude sestavena z uzavřených úloh s jedinou správnou odpovědí. Testy však budou obsahovat i úlohy otevřené.
Reforma budí i strach
Připravovaná státní maturita nevzbuzuje žádné nadšení zejména u studentů. Petr Charous, který studuje v sekundě osmiletého gymnázia ve Zlíně, se státní maturity bojí: "Svoje učitele tady na škole znám a vím, co od nich můžu čekat," říká, "ale v celostátním testu může být spousta věcí, které ve škole nikdy neuslyším. Pak nemusím projít, i když budu třeba dobrým žákem své vlastní školy."
Středoškolští učitelé se ke státní maturitě stavějí různě. "Připadá mi to jako další státní dirigování," kroutí hlavou bývalý učitel dějepisu a českého jazyka Jindřich Smysliš, "studenti se stejně jako v Americe budou učit hlavně vybírat správné odpovědi v testech, místo aby byli schopni uvažovat o světě v souvislostech. "Já se státní maturity nebojím," oponuje mu profesorka matematiky z libereckého gymnázia Klára Štrosseová, "nějaká všeobecná laťka je potřeba a o své vlastní studenty moc velký strach mít také nebudu."
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist