Program SOCRATES je vzdělávací program Evropské unie zaměřený zejména na spolupráci v oblasti všeobecného vzdělávání. Program zahrnuje různé formy spolupráce na všech stupních vzdělávání - od mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol, přes vysokoškolské vzdělávání až po celoživotní a distanční vzdělávání. První fáze programu Socrates probíhala v letech 1995 až 1999. Hlavními cíli této fáze bylo přispět ke zlepšení kvality výchovy dětí, mládeže a dospělých a nabídnout žákům a studentům všech věkových a sociálních skupin možnost vzájemného poznání a posílení povědomí evropské identity a lepšího poznání evropského rozměru studovaných oborů.

Vzdělávací program Evropské unie SOCRATES

V době svého vzniku v roce 1995 byl program přístupný pouze pro členské země Evropské unie a země Evropského sdružení volného obchodu (Island, Norsko, Lichtenštejnsko). Česká republika, společně s dalšími pěti zeměmi střední a východní Evropy, vstoupila do programu v roce 1997. Další země byly do programu postupně zapojovány, v dnešní době se programu účastní celkem 30 zemí.

Na výsledky první fáze programu v roce 2000 plynule navázala druhá fáze programu SOCRATES II, schválená do roku 2006. V rámci druhé fáze byly představeny některé nové aktivity a cíle. Program SOCRATES II klade důraz na posílení evropské dimenze ve vzdělávání formou projektové spolupráce škol a dalších vzdělávacích institucí, mobilit studentů a učitelů, zkvalitňováním jazykového vzdělávání ve všech typech škol a ve všech formách vzdělávání, prosazováním inovací ve vzdělávání včetně zavádění informačních a komunikačních technologií do výuky.

Program SOCRATES II se skládá z následujících podprogramů:

Comenius

školní vzdělávání (např. projekty spolupráce škol, jazykové projekty, projekty rozvoje školy, další vzdělávání pedagogických pracovníků, asistentské pobyty budoucích učitelů cizích jazyků)

Erasmus

vysokoškolské vzdělávání (např. mobility vysokoškolských studentů a učitelů, projekty vývoje učebních osnov, intenzívní programy)

Grundtvig

celoživotní vzdělávání (např. evropské projekty spolupráce v oblasti vzdělávání dospělých, projekty výměny zkušeností, další vzdělávání pracovníků působících v oblasti celoživotního vzdělávání)

Lingua

jazykové vzdělávání (např. projekty podpory jazykového vzdělávání, projekty vývoje učebních pomůcek)

Minerva

Otevřené a distanční vzdělávání (např. projekty rozvoje vzdělávacích zdrojů a metod, příprava studií a srovnávacích analýz, využití nových vzdělávacích technologií)

Průzkum a inovace

Otázky vzdělávací politiky (ARION - zkvalitnění řídících procesů ve vzdělávání, EURYDICE - srovnávání vzdělávacích systémů a NARIC - uznávání vysokoškolských kvalifikací)

Společné akce

spolupráce s dalšími programy EU

Doplňkové aktivity

(Např. projekty šíření výsledků projektové činnosti, organizace seminářů a konferencí, zavádění výsledků projektů do praxe)

ERASMUS

Podprogram Erasmus je největším programem evropské spolupráce v oblasti vysokoškolského vzdělávání. Erasmus podporuje spolupráci škol zapojených do programu Socrates s cílem dosáhnout vyšší kvality vysokoškolského vzdělávání a podpořit evropskou dimenzi ve vzdělávání. V současné době je do programu zapojena většina evropských vysokých škol (přibližně 1900 institucí).

V České republice je program otevřený všem vysokoškolským institucím, které mají akreditaci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a vybraným vyšším odborným školám. V akademickém roce 2002/2003 je do programu aktivně zapojeno 24 veřejných vysokých škol a 2 soukromé vysoké školy.

Hlavními aktivitami programu Erasmus jsou mobility vysokoškolských studentů a učitelů. Představují největší a nejvíce finančně podporovanou aktivitu programu Erasmus. Mobility jsou založeny na bilaterální spolupráci mezi českými a zahraničními vysokými školami.

Mobilita studentů

Studijní pobyty vysokoškolských studentů na vysokých školách v zahraničí v délce 3 až 12 měsíců. Za výběr a vysílání studentů jsou zodpovědné vysoké školy. Nabídka studijních míst v zahraničí se vytváří na základě bilaterálních smluv, které mají jednotlivé vysoké školy uzavřeny se zahraničními partnery. Studenti získávají finanční podporu v průměrné výši 450 eur na měsíc. Čeští studenti mohou zatím jezdit studovat pouze do zemí EU, po vstupu naší země do EU se spektrum cílových zemí rozšíří o další země, které se účastní programu Socrates. Studijní pobyt je integrální součástí studia na vysoké škole a musí být studentovi plně uznán. V období let 1998/1999 - 2001/2002 se studijních pobytů v rámci programu Socrates-Erasmus zúčastnilo celkem 6662 studentů.

Mobilita učitelů

Pedagogické působení vysokoškolských učitelů na partnerských vysokých školách v zahraničí (zemích EU) v délce jednoho týdne až 6 měsíců. Cílem aktivity je výměna zkušeností a znalostí v oblasti pedagogických metod a podpora spolupráce mezi vysokoškolskými institucemi. Finanční podpora je přidělována v průměrné výši 500 eur na týden. V období let 1998/1999 - 2001/2002 se učitelských pobytů v rámci programu Socrates-Erasmus zúčastnilo celkem 2192 učitelů.

V rámci programu Erasmus je dále možno realizovat aktivity multilaterální spolupráce. Jsou to především projekty vývoje učebních osnov a intenzívní programy. Na těchto typech projektů musí spolupracovat nejméně tři instituce ze tří různých zemí, přičemž minimálně jedna instituce musí sídlit ve členském státě EU. Jedna z institucí vystupuje jako koordinátor projektu, ostatní jsou partneři. V období let 1998/1999 až 2001/2002 koordinovaly české instituce celkem 23 projektů multilaterální spolupráce.

Projekty vývoje učebních osnov

V rámci projektů vývoje učebních osnov je možno realizovat následující projekty:

- PROGRAMY (PROG) - projekty za-bývající se vývojem studijních programů na úrovni bakalářského/magisterského/doktorandského studia;

- MODULY (MOD) - projekty zabývající se vývojem evropských modulů, zahrnující i specializované jazykové moduly;

- DISEMINACE (DISS) - projekty za-bývající se zaváděním a rozšiřováním výsledků projektů PROG a MOD.

Účelem projektů je posílit kvalitu a evropskou dimenzi v oblasti vysokého školství.

Intenzívní programy

Krátkodobé studijní programy, v jejichž rámci spolupracují studenti a pedagogové z různých zemí na vysoce specializovaném tématu.

Autorka je národní koordinátorkou programu Socrates - Erasmus

Mobilita studentů v rámci programu SOCRATES-ERASMUS / Vyjíždějící studenti /
Země zapojené do programu Socrates

15 členských zemí EU, tři země ESVO (Island, Norsko, Lichtenštejnsko), 10 zemí střední a východní Evropy (Bulharsko, Estonsko, Maďarsko, Litva, Lotyšsko, Polsko, Česká republika, Slovensko, Rumunsko, Slovinsko), Kypr, Malta, v roce 2004 se očekává připojení Turecka.

Důležité informace

Další informace o programu Socrates jsou k dispozici na www.socrates.cz nebo přímo v Národní agentuře programu Socrates, U Lužického semináře 13, 118 01 Praha 1, tel.: 257 530 504, 257 011 344, fax: 257 532 407, e-mail: info@socrates.cz

Konkrétní informace o možnostech výjezdů mohou studenti získat pouze na svých vysokých školách. Na webové stránce Národní agentury Socrates (www.socrates.cz) v sekci Erasmus - Seznam škol jsou uvedeny kontakty na institucionální koordinátory programu Erasmus a odkazy na webové stránky vysokých škol, které obsahují bližší informace o možnostech studia v rámci programu Socrates-Erasmus.

Příště se bude tato rubrika zabývat analýzou studentských pobytů a zkušenostmi studentů, kteří studijní stáž v rámci programu Socrates-Erasmus absolvovali.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist