Jeden z nejrychleji rostoucích německých obchodníků, diskontní potravinářský řetězec Lidl, oznámil, že tento týden vstoupí na český trh. První prodejny by měly být podle oznámení v inzerátech otevřeny ve čtrnácti městech od Chebu po Zlín.
Obchodní politika Lidlu je postavena na nízkých cenách, což ještě více vyostří konkurenci na trhu. Jak nedávno řekl šéf společnosti Rewe, která provozuje diskontní prodejny Penny, Hans Reischl: "Jen oznámení Lidlu, že zde chce v příštích letech postavit 300 nových supermarketů, stačilo k tomu, aby se v Praze mnohé z potravin prodávaly deset procent pod nákupní cenou."
Podle časopisu Moderní obchod, který každoročně zveřejňuje analýzu trhu, celkové tržby 50 největších obchodníků v Česku vzrostly vloni o 20,5 miliardy korun, zatímco rok předtím o 31 miliard. Celkově utratili lidé u padesátky největších obchodníků 266,8 miliardy korun.
Diskontní prodejny jsou určené především spotřebitelům, pro které návštěva obchodu není způsobem trávení volného času. Těm, co se chtějí při nákupu pobavit, jsou určena velká nákupní centra na okrajích měst s oddychovými, zábavními či sportovními prostorami.
Zákazníci diskontních prodejen si v nich chtějí co nejpohodlněji pravidelně obstarat zboží denní potřeby, především potraviny, a to v ověřené kvalitě za co nejnižší cenu. Tento způsob nákupu není v Česku nijak rozšířený, proto hlavní konkurent Lidlu, řetězec Aldi, před několika měsíci oznámil, že se na český trh prozatím nechystá.
Prodejny Lidlu mají zhruba velikost 55 krát 28 metrů a vypadají všechny stejně. Mají stejné rozmístění sortimentu zboží tak, aby zákazník vždy věděl, kde své výrobky najde. V každé z prodejen pracuje deset až dvanáct zaměstnanců. Lidl patří německému obchodníkovi Dieteru Schwarzovi, který v Česku již provozuje 46 obchodních domů Kaufland. Řetězec Kaufland je podle různých odhadů třetím nebo čtvrtým obchodníkem v Česku s tržbami v loňském roce 21 až 23 miliard korun. Lidl je rozdělen do desítek společností a celá skupina podniká tak, aby nemusela zveřejňovat žádné hospodářské údaje.
Maloobchod v Česku (pořadí největších maloobchodních firem podle obratu v roce 2002)
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist