Najděte na mapě středočeské krajské město, mohou učitelé zeměpisu zkoušet záludnou otázkou bystrost svých žáků. Žádné takové město totiž neexistuje. Středočeský kraj je jediný v republice, kterému chybí přirozené centrum. A to i přesto, že je rozlohou největší a má i nejvíce obcí. Hejtmanství přesto sídlí v Praze.
Na těsném sousedství hlavního města region sice částečně vydělává: Kraj nesouží vysoká nezaměstnanost, protože mnozí jeho obyvatelé dojíždějí za prací do Prahy. Zároveň v něm však metropole "dusí" rozvoj malého podnikání a služeb, neboť své peníze Středočeši rádi utrácejí v hlavním městě. "Pak jedou spát domů. Od místních zastupitelstev chtějí servis. Ale na něj chybějí peníze v obecních pokladnách právě kvůli Praze," tvrdí středočeský hejtman Petr Bendl.
Čtyři menší nemocnice místo jedné velké krajské
Neexistence krajského města komplikuje situaci ve zdravotnictví. Zatímco ostatní regiony by měly mít jednu centrální krajskou nemocnici, ve středních Čechách zůstanou čtyři menší: v Příbrami, Mladá Boleslavi, Kolíně a Kladně. "Narozdíl od jiných krajů totiž nemůžeme vytvořit jednu centrální nemocnici," vysvětluje náměstek hejtmana pro zdravotnictví Josef Kantůrek.
Ve čtyřech menších zdravotnických zařízeních by obyvatelé kraje nicméně měli najít všechny potřebné ambulantní lékaře. Mohlo by se tak omezit dojíždění pacientů z kraje za lékaři do Prahy. Do hlavního města by měli v budoucnosti mířit jen za kardiology, neurochirurgy a dalšími špičkovými specialisty.
Zdravotnictví přitom hejtman považuje za největší problém kraje: "Stát nám předal předlužené nemocnice. Ve středních Čechách činí jejich dluhy téměř osm set miliónů korun. Pokud bychom měli tuto částku zaplatit, zlomilo by nás to.
Nezaměstnanost nízká, platy poměrně vysoké
Blízkost hlavního města pomáhá kraji zejména v boji proti nezaměstnanosti. Po Praze a jižních Čechách je ve Středočeském kraji třetí nejnižší průměrná míra nezaměstnanosti. Navíc průměrná mzda necelých téměř 16 tisíc korun svou výší řadí region na druhé místo hned za Prahu.
V některých oblastech kraje však přesto bývá velmi těžké sehnat práci. "Například v obcích za Slaným, kde je složitá doprava," podotýká Bendl. Problémy s nezaměstnaností má také Kladensko, kde v devadesátých letech přišli o práci především hutníci a horníci. Počty lidí bez zaměstnání se nedaří snižovat ani v okolí Kutné Hory.
Přivést práci do středních Čech by měly průmyslové zóny. Tři tisíce lidí má například najít zaměstnání na Kolínsku, kde stavějí automobilku firmy Toyota a Peugeot-Citroen. Z továrny, jejíž hrubá stavba už stojí, by mělo vyjíždět na tři sta tisíc aut ročně.
A jaké profese mají ve Středočeském kraji šanci na uplatnění? "Především kvalifikovaní řemeslníci a absolventi oborů strojní, stavební či elektro. U vyšších pozic je předpokladem dobrého uplatnění jazyková vybavenost a středoškolské vzdělání," říká ředitel Úřadu práce v Kladně Miloslav Tauber.
Stěžejními průmyslovými odvětvími nadále zůstávají strojírenství, chemie a potravinářství. Silný je především automobilový průmysl - v Mladé Boleslavi sjíždějí z výrobních pásů známé škodovky.
Obchvat metropole chybí i okolnímu regionu
Velký problém, který kraj trápí, představuje doprava. Po Praze je ve středních Čechách nejhustší, ale také nejpřetíženější dopravní síť v republice. Navíc všechna auta a kamióny, které míří do hlavního města, musí krajem projet.
Vzhledem k tomu, že lidé dojíždějí do metropole i za prací, pravidelně se na silnicích tvoří dopravní zácpy. "Proto nás tolik trápí pomalá výstavba obchvatu Prahy, která nyní ustrnula," stěžuje si Bendl. Kraj by si také přál dálnici na České Budějovice a dostavět i královéhradeckou.
Památky kraje turisté navštěvují jen okrajově
Na hlavní město žárlí úředníci hejtmanství i kvůli turistům. Ti přespávají především v pražských hotelech, v metropoli utrácejí a na Karlštejn, Konopiště či kutnohorský chrám svaté Barbory se jezdí podívat pouze v rámci krátkých výletů.
"Turistický ruch ve středních Čechách bychom rádi podpořili. Praha přitahuje obrovské množství peněz. A my bychom byli rádi, kdyby je zahraniční turisté utratili i u nás. Je tady spousta zajímavých míst," říká hejtman. "I proto si kraj přeje, aby se na vltavské kaskádě ještě více rozvinula rekreační doprava a lodě mohly jezdit z Prahy až na přehrady Kamýk a Orlík."
K posledním úspěchům kraje patří to, že se mu podařilo sehnat peníze na nejnutnější opravy gotického chrámu svaté Barbory v Kutné Hoře. Pískovcové kvádry, z nichž je postaven, totiž již zvětrávaly a navíc byla narušena statika opěrných pilířů.
Z povodně se kraj vzpamatovává pomalu
Zatímco nyní vidí vedení kraje ve Vltavě možný zdroj příjmů z turistiky, před rokem se pro nemalou část regionu ukázala spíše jako nositelka zkázy. Při loňské povodni patřil Středočeský kraj k nejvíce postiženým regionům, záplavy napáchaly škodu za více než čtrnáct miliard korun. I když se již postavily nové domy, opravily se komunikace, zcela se kraj z velké vody ještě nevzpamatoval. "Například v naší obci někteří lidé stále bydlí v provizorních buňkách. Na zimu by však už měly být všechny rodiny v nových domech," podotýká Zdeňka Čížková, členka obecního zastupitelstva v Zálezlicích, které loni velká voda takřka smetla a kvůli tomu se staly jedním ze smutných symbolů srpnové povodně.
"Úředníci hejtmanství si stěžují, že stát nesplnil všechny popovodňové sliby. Stále nám například chybí 113,5 miliónu korun na opravu bytového fondu," tvrdí mluvčí kraje Martin Krafl.

 Středočeský kraj