Automobilky bojují o velkou zakázku pro policii

Policie chce obměnit zastaralý automobilový park, první várka nových aut by měla stát 150 miliónů korun. Policisté proto oslovili tři výrobce - Ford, Škoda Auto a Volkswagen - jejichž vozy užívají. Konstatovali, že nejvýhodnější se jeví nabídka Fordu. Škoda Auto krátce nato přispěchala s nabídkou, která byla o 300 korun na auto nižší a oslovila přímo ministra vnitra Stanislava Grosse.
Ministr Gross ale zvažovaný nákup zastavil. "Případným pochybením úředníků se budou zabývat příslušné orgány," řekla mluvčí ministerstva Marie Masaříková.
Na konci roku 2000 skončila zhruba pětiletá smlouva mezi ministerstvem a firmou Škoda o prodeji vozů. Gross ji prodloužil o rok. V první polovině roku 2002 byla, opět na Grossův popud, podepsána nová pětiletá smlouva. Umožnil to zákon o veřejných zakázkách, podle něhož státní instituce nemusí vypisovat výběrové řízení u produktů, které již užívá.
Úředníci v této souvislosti upozorňovali na nevýhodné ceny pro policii speciálně upravených fabií i na možnost zvyšování ceny bez průhledně definovaných pravidel. Smlouvu zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Počátkem roku 2003 obchodní oddělení Policejního prezídia provedlo cenový průzkum, aby zjistilo, zda produkty, které užívá, jsou efektivní a cenově výhodné. Úředníci očekávali, že s ohledem na domácího výrobce se logicky jako nejlepší varianta ukážou škodovky. Odborná skupina a šéfové příslušných odborů krajských policejních správ ale překvapivě dospěli k názoru, že výhodnější by bylo koupit fordy. Roční úspora by podle této rozvahy činila až 7 miliónů korun, tedy 15 až 20 tisíc korun na auto v neprospěch fabie.
"Pouze jsme zkoumali možné nabídky," tvrdí policejní prezident Jiří Kolář. V polovině července proto zaslal Kolář ministrovi resumé, že se nejvýhodněji jeví nákup 480 fordů. Protože policie už vozy této značky používá, bylo možné je koupit bez výběrového řízení. Kolář přitom pro další roky doporučil vypsat standardní výběrové řízení. Nabídku mělo ještě posoudit vedení ministerstva.
Škoda Auto ale počátkem srpna přispěchala s nabídkou zaslanou přímo ministrovi. Policejní speciály, asi polovinu z 480 kusů, nabídla o 300 korun levněji než Ford. U zbytku ovšem automobilka cenu nesnížila. Šéf tiskového odboru Škoda Auto Vladimír Šulc na poklesu ceny a předání nové nabídky neshledává problém. "Každé dosud neuzavřené obchodní jednání je důvěrné a nebudeme nic konkrétního uvádět," řekl Šulc. Skutečnost, že Škoda přišla s pouze o 300 korun nižší cenou než konkurence, mluvčí továrny odmítl vysvětlit. Gross uložil podřízeným jednat se Škodou o dalším poklesu ceny.
Ministerstvu zbývají nyní tři varianty jak obnovit auta. Může se podařit ještě snížit cenovou nabídku Škody, nebo bude zakázka zadána Škodě bez výběrového řízení. Třetí možností je vypsání tendru, policie se tak nových aut dočká nejdříve až v roce 2005.
Životnost policejních aut je 220 tisíc ujetých kilometrů. "Ve službě vydrží v průměru sedm let," uvedla Lucie Uhlířová z Policejního prezídia. "Nákup 480 vozů je řádně plánován. Počet je nižší, než by policie skutečně potřebovala," zdůvodnila potřebu nákupu Uhlířová.
V krátké době jde již o třetí policejní transakci, která vzbudila pozornost. Počátkem srpna byli obviněni náměstkyně policejního prezidenta Ivana Pánková a někdejší policista Pavel Musil kvůli nákupu vadných pistolových pouzder. Grossovy inspektory také zajímá pravděpodobně předražený kontrakt na počítače.