Létající stroje, jejichž výroba trvá zhruba dva měsíce, se podobají všemu možnému - od věrných replik letadel až po vše, co si lidská představivost dokáže vymyslet: létající veverky, talíře UFO a nebo vznášející se Santa Claus...
Týmy, které se skládají z pilota a pěti členů posádky, odstartují svoje létající představy z rampy, devět metrů nad vodou. Soutěžící jsou hodnoceni podle tří kritérií - délka doletu, výtvarné pojetí a zábavnost představení.
Aby účastníci získali více bodů za zábavu, jsou často oblečeni v bizarních kostýmech, na molu před startem hrají provokativní scénky a někteří dokonce skládají svou vlastní doprovodnou hudbu. Výsledky se dají přirovnat k teatrálním výkonům rockové kapely Kiss.
Podle pravidel soutěže nesmí létající stroje přesáhnout váhu dvě stě dvaceti pěti kilogramů a rozpětí křídel musí být pod deset metrů. Pilotovat mohou jen osoby starší osmnácti let. Žádné omezení financí a materiálu na stavbu není předepsáno, ale většinou se v minulosti ukázalo, že nejdražší létající objekty nedoletěly příliš daleko.
Letošní soutěže v Santa Monice se zúčastnilo dvaatřicet týmů, které byly vybrány ze stovky přihlášených.
Stroje měly všemožné tvary: od pštrosa (nelétajícího ptáka), létajícího autobusu, přenosného záchodu a dokonce i "horkých křídel číslo jedna" od Hooters, restauračního řetězce proslaveného nadměrnými křídly (poprsím) servírek.
Vítězem se stal výrobek příhodně pojmenovaný Až prasata budou létat. Létající vepřové, které bylo kombinací dřeva, umělohmotné pěny, sklolaminátu a všeho možného, co autoři našli v garáži, mělo úctyhodné sedmimetrové rozpětí křídel. Nedoletělo sice až na břeh, jak jeho šéfpilot předpovídal, ale aspoň plachtilo a neporoučelo se do oceánu jako kámen.
Druhé místo získal tým složený ze středoškoláků z Orange County za létající Opici západního pobřeží. "Vážně si myslím, že to byl nejnápaditější výtvor. Dal bych jim svou cenu bez váhání," prohlásil Elmer Murry, majitel Redbullského ničitele, který dostal cenu za design.
Třetí skončili námořníci z nedaleké posádky v Camp Pendletonu. "Dosáhli jsme něčeho, co jsme vůbec neočekávali," hodnotil úspěch seržant Clark Howard.
Marketinkový nápad založený na dávnověké touze lidstva létat vymyslel zakladatel rakouské nápojové firmy Dietrich Mateschitz. Red Bull už vyprodukoval dvacet leteckých dní po celém světě, od Varšavy po San Francisco. První byl uspořádán ve Vídni v roce 1991. V historii těchto pokusů o létání měřil nejdelší let pětadevadesát metrů.
Odměnou pro soutěžící je kurs pilotování opravdových letadel v hodnotě sedmi a půl tisíce dolarů a další ceny.
"Nejedná se o peníze, ale o zábavu a tvořivé poznávání," řekl na závěr leteckého dne pilot vzducholodi ve tvaru želvy, Gene Hartman.
[*]
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist