Kratší záruka než dva roky musí být na dokladu
Od ledna tohoto roku platí dvouletá záruční lhůta na spotřební zboží. V mnohých prodejnách se však stále kupující setkávají se zbožím, na které je záruka kratší. Až do konce letošního roku totiž mohou obchodníci prodávat zboží vyrobené před 1. lednem 2003 s minimální šestiměsíční záruční lhůtou.
Upozornění zákazníka na kratší záruku je povinnost
Aby se však skutečně na dříve vyrobené zboží vztahovala záruka pouze půl roku, musí na to prodávající zákazníka upozornit. "Formu upozornění žádný právní předpis neupravuje. Nejčastěji to bývá označení zboží v prodejně, buď společné pro skupinu výrobků na viditelném místě, nebo uvedení záruky u každého zboží společně s cenou," uvádí Miloslava Fléglová, tisková mluvčí České obchodní inspekce.
Kratší záruka musí také na prodejním dokladu
Samotné upozornění při nákupu však délku záruky nezkrátí. Ze zákona totiž musí být vyznačena také na prodejním dokladu.
"Problém nastává v okamžiku, kdy na kratší lhůtu pokladní spotřebitele sice upozorní, ale už mu to nikdo nevyznačí na dokladu o prodeji," říká Ivana Picková, tisková mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, a dodává: "V tom případě má prodejce smůlu, i když zboží bylo vyrobeno loni, vztahuje se na něj automaticky dvouletá záruka."
Pokud tedy zákazník přijde reklamovat zboží po půl roce od nákupu s prodejním dokladem, na kterém není vyznačena zkrácená záruční lhůta, prodejce je povinen se takovou reklamací zabývat.
Při reklamaci pomůže Česká obchodní inspekce
Jak postupovat, když v prodejně reklamaci nepřijmou, přestože záruční lhůta neuplynula, záleží na spotřebiteli. "Někdo mávne rukou, jiný se brání. Pokud není možná osobní domluva, je možné se obrátit na Českou obchodní inspekci, případně napřed prodejce upozornit, že to spotřebitel udělá. Zákon stojí na jeho straně," říká Picková.
Stížnosti na Českou obchodní inspekci na neuznání platnosti záruční lhůty však nepřicházejí často. V letošním roce to bylo jen 15 podnětů (z celkových 2700), včetně stížností, že prodávající upírá právo na záruku vůbec.
Česká obchodní inspekce, bohužel, nemůže nařídit obchodníkovi, aby reklamaci uznal. Může uložit pouze pokutu za porušení informační povinnosti. Ve sporu mezi prodávajícím a kupujícím je oprávněn rozhodnout na základě žaloby jedině soud.
Chtějí-li spotřebitelé dát podnět České obchodní inspekci ke kontrole, je třeba uvést provozovnu, kde výrobek koupili, typ výrobku a sdělit okolnosti, za nichž podle jejich názoru došlo k porušení zákona. "To vše bez zbytečného prodlení, protože pokud tak neučiní co nejdříve nebo neuvedou některou z těchto informací, po delší době je pravděpodobné, že se inspektorům při následné kontrole nepodaří prokázat porušení zákona," doporučuje Fléglová.
Svých práv se zákazník domůže jen u soudu
Bez ohledu na zjištění a uloženou sankci České obchodní inspekce má však spotřebitel právo obrátit se na soud. S tím však jsou spojené určité náklady. U každého soudního řízení se však jejich výše může lišit v závislosti na složitosti případu či prokazatelnosti protiprávního jednání prodávajícího. "Je ale třeba zákazníkům připomenout, že důkazní povinnost je na žalující straně, tedy kupujícím," upozorňuje Fléglová.
Přechodné období, ve kterém se zákazníci ještě mohou setkat se zkrácenými záručními lhůtami u dříve vyrobeného zboží (pouze zboží vyrobené před rokem 2003) a to až v minimální délce půl roku, končí 31. prosince letošního roku. Od nového roku bude mít veškeré spotřební zboží záruční dobu v délce 24 měsíců. Datum, kdy bylo spotřební zboží vyrobeno, již nebude rozhodující.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist