katerina.joklova@economia.cz

Ve výběrovém řízení může uspět jak tichý intelektuál, tak sebevědomý vůdčí typ. "Záleží na pozici, na niž se kandidát hlásí," tvrdí Jaroslav Koloc z personálního marketinku firmy. "Po IT-specialistovi, který je spokojený, když si může celý den nerušeně programovat u počítače, nemusím vyžadovat, aby měl manažerské schopnosti a asertivní vystupování."

Společnost každoročně přijme zhruba stovku absolventů vysokých škol. Zájemci se přitom nemusí bát, že by jejich místa blokovali odchovanci Vysoké školy Škoda Auto. Ta totiž vychovává bakaláře, kteří absolventům magisterských oborů nekonkurují a míří na jiná místa. "A ani ta nemají předem jistá," vysvětluje personalista Koloc.

Kolem čtyř pětin nováčků míří rovnou na konkrétní místo - do firmy se tak dostávají například zmiňovaní IT-specialisté nebo konstruktéři. Zbytek tvoří talentovaní lidé, kteří prošli náročným výběrovým řízením sestávajícím mimo jiné z assessment centra a jazykové zkoušky. Tyto motivované, většinou vůdčí osobnosti jsou zařazeny do ročního Trainee programu a na předem vybrané místo putují až po jeho ukončení.

Náročnost programu není žádným tajemstvím, firma se proto snaží trainee motivovat - talentovaní absolventi jsou rovnou zařazeni do vyšší platové třídy než jejich kolegové se stejným vzděláním, ale na konkrétní místo.
"Stávají se zaměstnanci personálního oddělení a měsíčně si přijdou na necelých devatenáct tisíc hrubého," upřesňuje Jaroslav Koloc.

"Není se co divit, program nepředstavuje jenom práci na plný úvazek, účastníci pracují na náročných projektech často i přesčas," doplňuje absolvent strojní fakulty ČVUT Marek Melčák. Coby čerstvý zaměstnanec oddělení Průmyslového inženýrství v rychlém sledu vyjmenovává, co všechno musel jako trainee za jeden rok stihnout: Rotaci po různých odděleních společnosti, praxi na montážní lince, stáž v zahraniční filiálce koncernu, kursy práce na počítači nebo manažerských dovedností. K tomu ještě navštěvoval jazykové kursy z druhého jazyka a týden pracoval u dealera vozů.

Marek Melčák dodává, že si nevzpomíná na jediný kritický okamžik, kdy by měl -třeba jen na chvíli - zaječí úmysly. "Studenti zařazení do programu tvoří jeden tým a navíc jsou v neustálém kontaktu s odborníky a specialisty, takže nedochází ke kumulaci problémů. A navíc, jsem Mladoboleslavák, a tak jsem byl zvyklý chodit do Škodovky na brigády. Ani ten měsíc v provozu mě nemohl rozházet."

Proti svým kolegům, kteří nebyli do programu zařazeni, mají trainee přece jen jednu velkou výhodu. Díky tomu, že měsíce putují od jednoho místa ve firmě na druhé, získají reálnou představu o chodu společnosti a utvoří si kontakty v různých úsecích.

"Když třeba potřebuji něco ve výrobě a vím, že tam sedí dejme tomu Franta, tak jednoduše vytočím číslo a zavolám mu a on pomůže nebo poradí," tvrdí Marek Melčák. "Zaměstnanci, kteří znají jen své oddělení a cestu do kantýny, se často v tak velkém podniku nezorientují ani na počtvrté," doplňuje jej Jaroslav Koloc. "Odchovanci Trainee programu jsou pro nás z tohoto hlediska hodnotnější, mají větší rozhled."

Po skončení zapracovávacího Trainee programu je absolventovi nabídnuta nová pracovní smlouva, tentokrát z oddělení, v němž si vybral cílovou pozici.

Další kariérní postup směrem od referenta k manažerským postům už nezávisí jen na tom, zda zaměstnanec program absolvoval. "Povýšení je individuální záležitostí odvislou od osobních kvalit člověka, od jeho snahy pracovat na sobě a leckdy hraje svoji roli i štěstí, zda se vedoucí místo uvolní . Nejstrmější kariéra směrem k manažerskému místu trvala přibližně tři roky," říká personalista Koloc. "Trainee program je sice pojat jako líheň budoucích manažerů, ale postup na vedoucí post není vyloučen ani v případě zaměstnanců, kteří zamířili přímo na pozici."

"Kdo chce výš, musí se stále učit," prozrazuje svůj recept extrainee Marek Melčák. "A k tomu dostane firmě víc než dost příležitostí."

Studenti dostávají šanci

Praxe, diplomka, stipendium, zaměstnání - tak líčí ideální cestu k trvalému pracovnímu poměru ve Škodovce Jaroslav Koloc z personálního marketinku. "Kdo má v životopise napsáno, že u nás pracoval už během studií, nebo že psal ve Škodě Auto diplomku, má zároveň větší šanci uspět ve výběrovém řízení," dodává.

Možností, jak ještě na škole nahlédnout do tajů chodu podniku, je dost. Studenti se například mohou ucházet o místo v programu JUST-Pool. Do něj jsou na základě výběrového řízení zařazeni talenti z rozdílných oborů, o něž se pak společnost během studia stará. Pořádá pro ně například zvláštní exkurze do míst, kam se řadový návštěvník nedostane - třeba do vývoje. Na základě zájmu studenta jej také vysílá na zkušenou do konkrétního oddělení.

Kdo si netroufne na náročné výběrové řízení, může se přihlásit na jedno z 600 praktikantských míst. Praxe v úseku co nejbližšímu jeho studijnímu zaměření je navíc honorovaná, stejně tak jako pobyt nutný ke sběru dat při vypracovávání diplomové práce. Zájemce si jen na internetu vybere činnost či téma, které by ho zajímalo, a pošle přihlášku. "Výběr praktikantů a diplomantů probíhá v tomto případě na základě zaslaných materiálů," dodává Jaroslav Koloc.

Co se témat diplomových prací týče, vychází společnost studentům vstříc a akceptuje i jejich vlastní nápady. Podle údajů personálního oddělení tak vzniká přibližně třetina prací.

Vhodné téma se přitom najde téměř pro každého: technický talent si může pohrát třeba s vývojem stěračů u fabií, podnikohospodář může modelovat firemní procesy a materiálové toky a právník si může posvítit na ochranu průmyslového vlastnictví.

Doporučení může nahradit přijímací řízení

Podklady pro vlastní práci sbírá i doktorand technologické fakulty Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Stanislav Kudela, který sám sebe s úsměvem charakterizuje jako "bývalého a současného praktikanta". Se Škodovkou se seznámil na studentském kempu loni v listopadu. Navíc měl štěstí, že si jej na každoročním tréninkovo-společenském setkání tzv. Škoda campu vytipovali i zástupci pořádající agentury a doporučili ho personálnímu managementu Škody Auto. Když se poté - ještě jako student magisterského programu - rozhodl ucházet se o praktikantské místo, měli už v náboru k dispozici příznivý posudek od agentury. "Doporučení pak v případě pana Kudely suplovalo přijímací řízení," vysvětluje personalista Koloc. "Shodou okolností jsem během své první šestitýdenní praxe ve firmě tvořil intranetovskou prezentaci právě pro personální oddělení," dodává Stanislav Kudela.

Po úspěšném obhájení diplomové práce a přijetí do doktorandského studia zamířil do automobilky znovu, tentokrát na celý semestr. "Teď pracuji pro úsek vývoje agregátů a podvozků, kde tvořím databázi schopnou komunikovat prostřednictvím internetu," upřesňuje. Přesun ze Zlína do Boleslavi mu příliš nevadí - bydlí přímo u podniku zdarma na firemní ubytovně. Jako praktikant navíc dostává plat. "Za každý den praxe mám 300 korun, z toho se dá vyžít," tvrdí s úsměvem. Víc než peněz si prý ale cení možnosti poznat zblízka počítačové produkty, s nimiž by se jinde seznámil jen těžko. "Ve škole mě varovali, že mě tady zblízka k ničemu nepustí. Naštěstí se spletli, a to nejen v mém případě," doplňuje Stanislav Kudela.

Základní údaje o Škodě Auto

* S téměř půl miliónem vyrobených vozů ročně je největší tuzemskou automobilkou.
* Kromě výroby v Mladé Boleslavi má závod ve Vrchlabí na počáteční montáž nových modelů a v Kvasinách na výrobu modelu Superb.
* Čistý zisk společnosti za rok 2002 činil 1,825 mld. korun.
* Celorepublikově zaměstnává přibližně 22 tisíc lidí.
* Průměrný věk zaměstnance je 38 let.
* Průměrná doba zaměstnání v podniku je 11,8 roku.
* Počet míst pro absolventy VŠ: ročně kolem 100.
* Ženy tvoří zpravidla třetinu přijatých absolventů.
* Přímo na pozici nastupuje 70 až 80 absolventů, zbylých 20 až 25 je zařazeno do Trainee programu.
* Výběrové řízení na jednoletý Trainee program probíhá každý rok v květnu a červnu.
* Kolem 600 praktikantských míst pro studenty vysokých škol z ČR i ze zahraničí.
* Možnost zpracování diplomové práce na vypsané i vlastní téma.
* Společnost nenabízí brigády pro studenty středních škol.
* Nástupní pozice: referent technických či ekonomických oborů.
* Nástupní plat: přibližně 19 tisíc Kč hrubého.
* Další informace na internetových stránkách: http://www.skoda-auto.cz v kapitole "Kariéra".

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist