Nový sportovní chrysler vypadá trochu jako Aston Martin, jeho zadní část zase připomíná Bugatti z doby před deseti lety. Motor a podvozek má z mercedesu a vyrábí se v německém Osnabrücku u firmy Karmann. Crossfire je ztělesněním globálního auta, které jako by náhodou nese logo amerického výrobce. Je prvním výrazným počinem, který vzešel ze spojení Mercedesu s Chryslerem v roce 1998.
Z pohledu řidiče je crossfire mohutné auto, díky velmi dlouhé přední kapotě. Ve skutečnosti měří dvoumístný chrysler jen málo přes čtyři metry, vysoký je metr třicet. Robustnost vozu zvýrazňuje rozměrná mřížka chladiče, zajímavě působí kapota motoru členěná sedmi podélnými prolisy. Střecha se směrem dozadu opticky zužuje a dává vyniknout širokým zadním blatníkům, které karosérii propůjčují dravý styl. Víko kufru se vyklápí vzhůru včetně zadního okna, pod ním je skladný kufr s nevelkým objemem 250 litrů.
Interiéru vládne cihlově červená barva. V nezvyklém odstínu je vyvedena přístrojová deska i čalounění dveří. Vnitřek crossfiru je na prostor velkorysý a působí vzdušně. Řidič však nesmí měřit více než 190 centimetrů, jinak se jeho hlava dotýká měkce polstrovaného stropu. Kožená sedadla jsou svým charakterem na půli cesty mezi sportovním autem a limuzínou, jejich anatomie však není ideální. V zatáčkách tělo dobře podrží, ale bederní páteř nepodepřou.
Crossfire je na evropské poměry vybaven spíše skromně. Běžný palubní počítač zde chybí a nelze jej ani objednat. V nabídce není ani satelitní navigace nebo automatické senzory stěračů a světel, zato nechybí tempomat.
Šestiválec 3.2 s výkonem 218 koní se objevuje takřka v každé modelové řadě vozů Mercedes. Ve sportovním crossfiru je jeho zvukový projev spíše decentní. Teprve když řidič prudce sešlápne plynový pedál, zazní příjemný kovový tón.
Německý motor je však patrně nejlepším šestiválcem, jaký se kdy pod kapotou amerického auta objevil. Dává vozu skvělou dynamiku, sametově kultivovaný chod a přitom jeho průměrná spotřeba se během testu HN jen lehce vyhoupla nad jedenáctilitrovou hranici. Maximální rychlost je podle výrobce 250 km/h a na stovku crossfire zrychlí za necelých sedm vteřin.
Na pohled by se crossfire mohl srovnávat s vozy ryze sportovních značek, jeho jízdní vlastnosti však kombinují sport s pohodlnou jízdou. Ani extrémně nízké pneumatiky s pětatřicetiprocentním profilem neubraly testovanému vozu na cestovním komfortu. Chrysler se zadním pohonem bravurně projížděl zatáčky, jeho podvozek pocházející z Mercedesu SLK přesto nebyl tvrdý a bez potíží zvládal nerovnosti českých silnic. Výborné brzdy dávají řidiči pocit jistoty, menší radost však přináší šestistupňová převodovka s tuhým a málo přesným řazením.
Jízdu v crossfiru zpestřuje zadní spoiler, který se automaticky vysouvá při rychlosti nad 90 km/h. Jeho časté bzučení je současně upozorněním, jak snadno vůz dosáhne vysokých rychlostí, aniž by si to posádka uvědomovala.
Crossfire znamená pro Chrysler velký skok vpřed. Fúze s Mercedesem otevřela americké značce nečekané možnosti, které v případě této novinky dokonale využila.
Václav Král, 67 let, designér a konstruktér automobilů
Z chrysleru se stal americký mercedes a soudím, že mu ta proměna svědčí. Má navíc nový a neokoukaný styl, což může být jeho výhodou. Crossfire se mi líbí i v detailech. Například tvar předního okna je lehce retro a připomíná design anglických sportovních vozů. Výsuvný zadní spoiler zase působí čistě technicky, a nevyvolává tak dojem samoúčelné hračky. Škoda "falešných" vývodů vzduchu na bocích předních blatníků. Takové pozlátko nemá crossfire zapotřebí.
Milan Knížák, 63 let, ředitel Národní galerie
Crossfire je pro mě příjemným překvapením. Vypadá zajímavě a nejezdí vůbec špatně. Z vlastní zkušenosti vím, že ani silný motor s velkým objemem mého služebního Chrysleru 300 M ještě nemusí být zárukou zvláštní dynamiky. To ale není tenhle případ, motor crossfiru má v sobě sílu, kterou může řidič rychle použít. K dravé jízdě mě ale nenutí, příjemně se s ním jezdí i pomalu, navíc je na sporťák docela pohodlný. Dlouho jsem rozmýšlel nad cihlovou barvou interiéru. Spíš se přikláním k tomu, že autu moc nesluší.
Marek Vosátka, 29 let, ředitel bankovní pobočky
Přiznám se, že mě první okamžiky s crossfirem pořádně zaskočily, takhle pěkné auto jsem od Chrysleru určitě nečekal. A jízda mě překvapila ještě víc. Technika od mercedesu autu nesmírně svědčí, žádný americky houpavý podvozek ani motor s nevýrazným tahem se u crossfiru nekoná. Jsem jednoduše nadšený, musel bych hodně přemýšlet, který vůz na mě udělal stejně pozitivní dojem. Evropané koukají na americké sporťáky většinou s lehkým despektem, ale crossfire má šanci tuhle image změnit.
Poznámka: Řidiči, kteří se objevují v anketě k testovanému vozu, mají zkušenosti s autem stejné kategorie.
Chrysler Crossfire: 1 299 000 Kč
Sportovní chrysler je v nabídce pouze s jedním motorem a výbavou. Přikoupit lze pouze metalický lak za 14 000 a pětistupňovou automatickou převodovku za 49 000 Kč. Zákazník může bez příplatku volit mezi 18" a 19" ráfky kol.
V základní výbavě crossfiru je ABS, ESP, čelní a boční airbagy, duální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická okna a zrcátka, elektricky nastavitelná a vyhřívaná sedadla, tempomat, kožený interiér.
Poznámka: Cena HN se snaží ukázat, kolik bude stát testovaný vůz ve skutečnosti. Komfortně vybavený a s širokou bezpečnostní výbavou.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist