Platební karta Poštovní spořitelny Maxkarta umožňuje za jediné odpoledne vybrat z účtu tolik peněz, kolik by se podle propagačních materiálů mělo postupně vybírat půl roku.
HN mají k dispozici bankou potvrzený výpis, který dokládá, že z účtu, u kterého si klient nastavil týdenní limit pro výběry deset tisíc korun, bylo za jedno odpoledne vybráno čtvrt miliónu.
Týdenní limit výběrů je totiž u této karty pouze symbolický a banka přiznává, že má chránit především její obchodní zájmy a nikoliv peníze klienta.
Maxkarta je takzvaná hybridní karta opatřená jak magnetickým páskem, tak elektronickým čipem. Při výběru peněz z bankomatů se využívá pásek a karta se chová jako kterákoliv jiná. Limity omezující výběr peněz a placení fungují. Na přepážkách pošty je však možné vybírat peníze po zadání PIN i pomocí čipové části. Tady už limit, na kterém se klient s bankou domluvil, neplatí.
Na tuto skutečnost ale upozorňuje Poštovní spořitelna až v podrobných písemných podmínkách pro Maxkarty, při jednání s klientem se o ní některé pobočky vůbec nezmíní. "U Maxkarty si můžete omezit zvolenými limity všechny výběry," odpověděla na dotaz HN pracovnice olomoucké pobočky.
"Možné překračování limitu je naše služba klientovi, kterému tak umožňujeme neomezený přístup k jeho penězům," říká Libor Svoboda, který má v Poštovní spořitelně platební karty na starost.
Žádost o nadlimitní výběr sice terminál zaznamená, ale je to pouze upozornění pro banku, aby si operaci důkladněji prověřila. "Pracovnici u přepážky se na monitoru objeví výzva, aby zavolala do servisního centra a ověřila si, že klient má na účtu potřebnou částku. Pokud ano, peníze vyplatí. Limit chrání banku před tím, aby nikdo nemohl vybrat víc, než má na účtu," přiznává Svoboda.
Pokud je při výběru zadaný správný PIN, banku nezajímá, kdo peníze u přepážky požaduje. Ani u zmiňovaných postupných výběrů čtvrt miliónu korun se banka ani jednou nepokusila zjistit, kdo požaduje obnos několikanásobně překračující sjednaný limit. "Možnost ověření totožnosti klienta se nevyužívá," sdělil Svoboda.
Ředitel Sdružení pro bankovní karty Milan Zátka považuje podmínky Poštovní spořitelny za neobvyklé. "Maxkarta je vlastní produkt Poštovní spořitelny a není vydávána v rámci mezinárodních systémů. Společnosti Visa nebo Mastercard by něco takového ven nepustily. Tam když je nastavený limit pro čerpání, tak ho není možné překročit. Limit bývá považován za jeden ze standardních stupňů ochrany. Co banka vymyslela, to opravdu není nejlepší řešení."
Mluvčí banky Daniela Krůtová je přesvědčená, že symbolický limit klientům nevadí. "Vydali jsme milión těchto karet a nikdo si nestěžoval."
Zatímco Poštovní spořitelna prezentuje jako svou výhodu právě neomezený přístup k penězům, jiné banky se naopak snaží nabízet zákazníkům větší zabezpečení jejich účtů. I s funkčními limity sledují dlouhodobě pohyby na účtech klientů, a pokud jim terminály ohlásí nezvykle vysokou platbu nebo výběr, ihned volají klientovi a ptají se ho, zda skutečně takový pokyn zadává. Tuto službu poskytuje například Komerční banka nebo GE Capital bank.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist