Kontroly mají Rakušanům ušetřit milióny eur

Na silnicích v Rakousku se chystají velké změny. Pocítí je především řidiči kamiónů. Od zítřka, 1. ledna 2004, začnou nákladní vozidla platit nové, na ujeté vzdálenosti závislé mýtné. Tentýž den skončí rakouské ekobody.
"Roztomilý národní rozmar," jak ekobody nazval komentátor listu Der Standard, si osmimiliónová alpská republika vyjednala v době, kdy vstupovala do Evropské unie. S jejich pomocí omezovala počet nákladních automobilů z EU projíždějících přes její území.
Pokud by evropská patnáctka rakouskou tranzitní smlouvu (která vyprší s koncem roku 2003) prodloužila, platila by po 1. květnu 2004 i pro dopravce z Česka.
Brusel však požadavky Vídně odmítl. Zejména proto, že diskriminují podnikatele z jiných států než z Rakouska. Namísto toho jí nabídl kompromis, jenž by - podle rakouského ministra dopravy Huberta Gorbacha - "přišel Rakušany jen v příštím roce na osm až devět miliónů eur".

Nová diskriminace?

Máme lepší nápad, vzkázal ministr do Bruselu. "Od 7. do 10. ledna budou na rakouských silnicích prováděny přísné kontroly kamiónů," citovala ho agentura APA.
Na silnice úřady po Novém roce pošlou třicet speciálně vyškolených kontrolorů. Podle Gorbacha půjde o jakýsi "předvoj". "Jejich počet může v budoucnu vzrůst na 180 až 220," řekl deníku Der Standard. To pokud se po 1. lednu v Rakousku výrazně zvýší množství vozidel, které do ovzduší vypouštějí nejvíce škodlivin.
Techničtí pracovníci se soustředí na kontrolu stavu brzd, pneumatik, zabezpečení nákladu, ale i na dodržování ustanovení o nejdelší povolené době strávené za volantem. "Oproti letošnímu roku se má počet kontrol více než zdvojnásobit," napsal regionální list Tiroler Tageszeitung.
Vynucené zastávky ale na cestě Rakouskem nečekají jen kamióny ze zahraničí.
"Nebudeme se dívat na poznávací značky, nikdo nebude diskriminován," slíbil Gorbach. Reagoval tak na výhrady, které se v minulých dnech objevily v rakouském tisku. "Jen o něco více než deset procent nákladních vozidel na našich silnicích pochází z jiné země než z Rakouska," upozornil například Der Standard. "Rakouské kamióny jsou v průměru starší, tedy pro lidi i životní prostředí škodlivější než většina zahraničních nákladních automobilů."

Doprava po silnicích se prodraží

Zesílené kontroly na dálnicích a rychlostních komunikacích by měly Rakousko stát zhruba jeden až dva milióny eur. Zavedení mýtného pro kamióny ve výši zhruba dvacet dva eurocentů za kilometr zároveň zvýší náklady přepravců.
Odborníci se navíc obávají, že přísné kontroly zpomalí transport zboží po silnicích, a ohrozí tak celou kamiónovou dopravu.
"Nejde nám o to démonizovat nákladní přepravu, ani pranýřovat její provozovatele," ohradil se včera ministr Gorbach. "Chceme jen udělat vše pro bezpečnost na rakouských silnicích," dodal.
Vídeňské ministerstvo dopravy počítá s tím, že se po vypršení tranzitní smlouvy s EU zvýší počet nákladních vozidel, které budou Rakouskem projíždět. Letos jich Rakušané napočítali 1,6 miliónu. Podle odhadů expertů by měl jejich počet do roku 2006 vzrůst na 1,8 až 2,2 miliónu.