EU připravuje obyvatele na nové členy

Článek o tradičním českém rumu, který kvůli vstupu země do Evropské unie mění název na Tuzemák, otiskl nedávno rakouský Der Standard. Přečíst si jej však mohl jen někdo: zpráva byla napsána v češtině. Překlad se dal najít na internetu.
Tímto překvapivým způsobem chtěl prestižní deník přispět ke kampani, jež má nynějším obyvatelům unie přiblížit deset přistupujících zemí. Noviny přinesly i další články psané například slovensky, maďarsky či litevsky.
Reakce čtenářů byly různé: od výkřiků "Co to má znamenat" až po nadšená slova chvály. "Spousta lidí to považovala za skvělý nápad," říká Gerlinde Hinterleitnerová z internetové redakce derStandard.at.
Podobné kampaně, které mají Západoevropany připravit na květnové rozšíření unie, nyní probíhají v řadě zemí. Mnoho lidí se ho totiž obává. Podpora rozšíření na Východ se s blížícím se datem snižuje. Podle posledního výzkumu Eurobarometru je pro méně než polovina obyvatel současné unie. Více než třetina z nich, přesně šestatřicet procent, je proti.
"Mnoho lidí má banální předsudky," říká bývalý rakouský vicekancléř Erhard Busek. "Proto jsou vůči východoevropským zemím emocionálně rezervovaní." Nejméně si přejí rozšíření Belgičané. Vítá je jen 38 procent. Ostatní mají výhrady, na druhou stranu však řada přiznává, že nedokáže deset nových zemí vyjmenovat. Jen necelá třetina některou z nich navštívila.
Kampaně propagující větší unii se v Belgii chopila nevládní organizace, která lidem představila "živé Východoevropany", neboli studenty či úředníky, kteří v Bruselu žijí. Mohou lety zakořeněnou nedůvěru tyto kampaně změnit? "Určitě mohou pomoci. Podaří-li se ukázat, že i na východě žijí lidé se stejnými problémy a zvyky, je to nejjednodušší způsob jak zmírnit předsudky," míní Martin Charvát z agentury Mark/BBDO, jeden z tvůrců české kampaně před referendem. "Smutné je, že tamní země suplují to, co nedělají vlády přistupujících států. Ty by se měly snažit dělat svým zemím reklamu," dodává.