České agentury spoléhají na cizince
Hned za hranicemi v německém Ambergu si na vývěsní tabuli místní směnárny může každý turista přečíst, za kolik lze vyměnit britskou libru, či dánské koruny za euro.
"Měníme všechny peníze členských zemí unie za euro," říká zaměstnankyně směnárny Denisa Müllerová. "Pochybuji ale, že bychom po květnu odkupovali české koruny," dodává zároveň.
Pro českou korunu tak na rozdíl od ostatních evropských měn nebude ani po květnu platit rovnice: Členský stát unie rovná se automatická výměna peněz.
"Ačkoli se v malým směnárnách české koruny zřejmě vykupovat nebudou, většina velkých bank na svých pobočkách koruny za euro smění," říká Jiří Doubravský z HVB Bank. Záleží na bance i na směnárnách. "Je to pouze v jejich režii, jakou měnu kupovat budou a jakou ne. Pravidla si určí každá banka sama," uvádí Doubravský. Velké banky však mění peníze jen na svých pobočkách, které v turistických centrech nebývají. Nelze tak předpokládat, že by se v tomto směru po vstupu Česka do unie něco změnilo. Bankéři proto turistům, kteří odjíždějí do ciziny radí: Neplaťte hotovostí, ale využívejte mezinárodních platebních karet. Ty obchodníci v zahraničí akceptují zcela bez problémů.
Češi budou muset stále žádat o některá víza
Ani po letošním prvním květnu se turisté odjíždějící na dovolenou do Turecka nezbaví vízové povinnosti. Ačkoli ostatní obyvatelé unie se při vstupu do této turisticky vyhledávané země o víza starat nemusí, Češi si je budou muset obstarávat i nadále.
Turecko přitom není jedinou zemí, která ponechá českým turistům vízovou povinnost, a to bez ohledu na dohody v rámci Evropské unie. O víza tak budou muset žádat také lidé cestující například do Brazílie.
Vůči všem státům tak bude Česká republika ve stejném vízovém režimu jako doposud. Řídí se totiž dohodami s konkrétními zeměmi.
I když se budou Češi moci od května honosit přívlastkem "obyvatel unie", je zřejmé, že pro své cesty do ostatních členských zemí budou stále ještě potřebovat pas. Výjimkou budou pouze ti, kteří mají zcela nový typ občanského průkazu - jde o typ s čárkovým kódem. Těm bude k cestám po unii stačit pouze tento doklad.
Unie stlačí počet cestovních kanceláří
Zájem, respektive nezájem zahraničních cestovních kanceláří o expanzi do Česka, se po květnu nezmění. "Společnosti, které chtěly na tuzemský trh přijít, se zde již etablovaly. A pro ostatní nebude naše členství v unii žádnou motivací," říká generální ředitel Čedoku Miroslav Res.
Podle jeho názoru odrazuje zahraniční cestovní kanceláře od vstupu do Česka obrovský počet firem, které se zde zabývají turistikou. "Vzhledem k vysoké konkurenci zde mají firmy malé provize," a to není pro velké mezinárodní společnosti lákavé. Nyní je v Česku více než tisícovka cestovních kanceláří. To je v přepočtu na jednoho obyvatele přibližně deset tisíc obyvatel na jednu cestovní kancelář. Dvě největší tuzemské cestovní kanceláře, tedy CK Fischer a Čedok si přitom mezi sebe rozdělí více než půl miliónu zákazníků.
Analytici jsou přesvědčeni, že se vysoké množství cestovních kanceláří bude v následujících dvou, nejpozději třech letech redukovat. "Do tří let prudce klesne počet cestovních kanceláří," říká Jaromír Beránek, ředitel analytické společnosti Mag Consulting, která se zabývá turistikou. Podle jeho názoru se jejich počet může snížit dokonce o více než polovinu. "Většina z nich se bude transformovat na cestovní agentury, tedy firmy, které budou prodávat zájezdy svých bývalých konkurentů," tvrdí Beránek.
Cestovní agentury budou hrát v budoucnu větší roli, než se nyní předpokládá.
"Řada z nich bude totiž nabízet zájezdy zahraničních cestovních kanceláří, které své zastoupení neotevřou," říká analytik Zdeněk Sikora.
"Celá řada agentur dokonce vidí v prodeji zájezdů zahraničním konkurentům svou budoucnost," domnívá se Beránek. "Nejsem však přesvědčen, že je to správná cesta. Svět v posledních dvou letech ovládli internetové prodeje zájezdů. Jen v unii se prostřednictvím on-line serverů rezervovalo přibližně třicet procent z celkového počtu dovolených. Amerika je v tomto směru ještě dál. Tam se loni prodalo přes internet přibližně polovina všech zájezdů," říká Beránek.
On-linové prodeje vstoupí dříve či později i na český trh. Již nyní je zde několik cestovních kanceláří, které se snaží prostřednictvím internetu zájezdy svým klientům alespoň rezervovat.
Turisté zůstanou věrní státům Evropské unie
Vládní agentura Czechtourism ve své poslední analýze předpovídá vyšší zájem obyvatel unie o Česko. "Máme informace z našich zastoupení v zahraničí, že se řada turistů vypraví do zemí střední Evropy jen proto, aby se dozvěděli, kdo je jejich novým sousedem. Bohužel, informovanost některých obyvatel unie o Česku je stále ještě minimální," říká ředitel Czechtourism David Gladiš.
Pokud však vstup Česka do unie přiláká více cizinců, než tomu bylo v minulých letech, budou na tom podle Gladiše profitovat i cestovní kanceláře, které se zabývají příjezdovou turistikou. Rostoucí zájem cizinců o tuzemsko přitom potvrzují nejen zástupci Czechtourismu, ale i cestovních kanceláří.
Oproti tomu Češi své preference měnit nebudou. "Zájem lidí o cesty do zahraničí se ve srovnání s předešlými roky nemění," říká ředitel marketinku Čedoku Tomáš Brejcha. "Ze společenství států se nejčastěji jezdí do Španělska, Itálie a Řecka. V zimě dominuje Rakousko a Francie," říká Brejcha. Tento trend se v následujících letech podle něj určitě nezmění.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist