Češi nechtějí pít neznačkový sáčkovaný čaj
Češi jsou poživačný národ. Rádi dobře jedí, pijí, a proto si ke konzumaci vybírají kvalitní čaje, říká obchodní ředitel rodinné společnosti Dilmah, Dilhan C. Fernando. Firma, kterou vede její zakladatel, Merill J. Fernando, zaměstnává 36 tisíc lidí, z nichž devadesát procent se živí jako sběrači čajových lístků za třicet amerických dolarů na měsíc.
hn: Kam byste zařadil vaši rodinnou firmu v čajovém průmyslu?
Nejsme společností, která bojuje s giganty. Čajový průmysl je kontrolován pěti nadnárodními korporacemi, které sídlí v Londýně nebo New Yorku. Jsou to ale společnosti, které jsou na míle daleko od čajových plantáží a většinou se řídí pravidlem levného nákupu.
Čaj značky Dilmah je ale jedním z nejdražších, a my tedy musíme pořád našim klientům vysvětlovat, proč náš čaj kupovat, abychom na trhu přežili.
hn: Nejdražší? A co levná pracovní síla?
Čaj zaměstnává na Srí Lance více než jeden milión obyvatel. Sběrači čajových lístků si průměrně přijdou na třicet amerických dolarů měsíčně. To může vypadat hrozivě, ale životní náklady na Srí Lance jsou mnohem nižší. V řadě asijských zemí s vysokou produkcí čaje si sběrači vydělají ještě mnohem méně.
hn: Můžete ještě snižovat výrobní náklady?
Náklady bychom sice mohli ještě snížit, ale to by se projevilo na kvalitě čaje. A my nechceme být nejlevnější, ale nejlepší.
hn: Jaké výnosy z čaje měla vaše firma za uplynulý rok?
Za rok 2003 to bylo přibližně sto miliónů amerických dolarů. Tento rok očekáváme patnácti- až dvacetiprocentní nárůst.
hn: Kolik pracovníků zaměstnává vaše skupina na Srí Lance a kolik po celém světě?
Na Srí Lance zaměstnáváme 36 tisíc lidí. Devadesát procent z nich jsou sběrači čajových lístků. Ve světě pak pro nás pracuje asi čtyřicet firemních reprezentantů.
hn: S kým spolupracujete v České republice?
Se společností Espresso. S odbytem nemáme v České republice žádné starosti. Naše značka se zde velmi dobře prodává. Za posledních dvanáct měsíců tu vzrostl prodej čajů Dilmah o čtyřicet procent. To je mnohem více než kdekoliv jinde ve světě.
hn: Čím si ten úspěch vysvětlujete?
Český konzument již evidentně nechce pít průměrný neznačkový sáčkovaný čaj a hledí na kvalitu.
hn: Kolik procent z celosvětové produkce čaje spadá pod hlavičku Dilmah?
Podle marketinkové agentury Euromonte jsme v roce 2002 byli třetí v objemu prodeje.
hn: Do kolika zemí světa dovážíte čaje své značky? Pokud vím, loni to bylo přibližně 90 států. Uvažujete o rozšíření této sítě?
Letos se počet zemí zvýšil na 92. Nám však nejde o rychlé zaplavení dalších trhů. Chceme na nové trhy vstupovat jako profesionálové, kteří nabízejí zboží nejvyšší kvality. Vybíráme si země, jež mají čajovou kulturu. Obracíme se tam, kde lidé obecně požadují kvalitní jídlo a pití. K tomu je nutné perfektní zázemí a dokonalý servis.
hn: Umějí Češi pít čaj?
Myslím, že Češi objevili jeho kouzlo, i když zde stále ještě dominuje káva. Dlouho byl omezujícím prvkem výběr dovážených čajů. Ale to se rychle mění. Nyní již můžeme tvrdit, že Češi nechtějí pít neznačkový čaj. Řada lidí již ví, který čaj je na co, kdy a jak se servíruje.
hn: Jak dbáte na kontrolu kvality vašich čajů?
Kontrolujeme veškerý proces pěstování a výroby. Velká část výroby je počítačově řízena, abychom byli denně schopni zpracovat až 60 tisíc tun surového čaje.
Každá změna klimatu, nedostatek vláhy, dokonce i závan kouře ze stroje zpracovávajícího čaj okamžitě zanechá stopu na výsledném produktu. Zaměstnáváme tým vysoce profesionálních čajových degustátorů. Na jakost čaje se u nás dbá stejně jako v případě výroby excelentních vín.
hn: A co distribuce čaje ke konečnému zákazníkovi?
Máme nastavený obchodní model spolupráce s firmami v jednotlivých zemích. V těchto společnostech pak průběžně provádíme kontroly.
hn: Čaj je často spojován s konzervativní a bohatou klientelou, případně se skupinou intelektuálů. Může být čaj také trendovní záležitostí úspěšně zasahující i mladé konzumenty?
Snažíme se o radikální změnu přístupu k čaji. Rozjeli jsme tzv. koktejlový program, který se zaměřuje na mladé, módu a změnu milující lidi. Mají-li chuť na čaj v tanečním klubu, dostanou speciální míchaný drink s vodkou nebo osvěžující kombinaci zeleného čaje a jednosladové skotské whisky.
Chceme, aby si lidé dali ráno horký čaj na probuzení, odpoledne studený na osvěžení a večer smíchaný s alkoholem pro příjemnou zábavu. Chceme udělat z čaje nápoj pro každou příležitost.
Ondřej Štefek je spolupracovníkem redakce
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist