Jeden svět má hlavního hosta: smrt
Etnické čistky, občanské války, smrt kvůli katastrofální sociální nebo ekologické situaci, či důsledky rasové nebo náboženské nesnášenlivosti. Smrt nemůže poučeného návštěvníka mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět překvapit.
Přesto se v programu letošního ročníku, který v Praze začíná právě dnes, slova jako smrt a umírání objevují ještě častěji než v minulých letech. Není to dáno ani tak zhoršenou ekonomicko-politickou situací ve světě; jde o úmysl pořadatelů přehlídky, kteří tradiční tematické okruhy rozšířili například o volnou linii snímků věnovaných důstojnému stáří (a umírání).
V českém prostředí tuto problematiku načala o Vánocích režisérka Olga Sommerová, jež ve svém dokumentu Cesta domů zmapovala zázemí jednoho hospicu. Obecný přesah šel shrnout do věty: "Současný člověk neumí na rozdíl od minulosti umírat."
V podobném duchu vznikl namátkou finský esej Tváří v tvář smrti, jehož autorka - Kiti Luostarinenová - se pokusila oddémonizovat smrt. Humánní poselství čiší rovněž z více než dvouhodinového filmu Kanaďana Allana Kinga s názvem Důstojné umírání, natočeného ve stylu cinema verité.
Obdobně si počínal také švédský dokumentarista Bengt Jägerskog v lyrickém snímku prodchnutém osobitým humorem, Hugo a Róza. Odtud by mohly vést paralely například k Michálkovu Babímu létu - snímku, jehož aktéři jsou ve svém stáří na míle vzdáleni pasivnímu čekání na smrt.
V hlavních promítacích sálech festivalu (Divadlo Archa, Městská knihovna, kina Evald, Bijásek Kotva nebo Perštýn) budou samozřejmě i letos k vidění filmy naplňující hlavní poslání přehlídky - rozšiřovat povědomí diváků o světě kolem nich.
Proto strhující záběry ze strastiplných cest ilegálních emigrantů, proto portréty lidí potýkajících se s různými duševními i tělesnými handicapy, proto filmy přibližující drtivý dopad globalizace na ekonomiky méně vyspělých států.
Vedle tematické vertikály pořadatelé zpracovali i časovou horizontálu. Mnoho témat a motivů spadajících pod hlavičku Jednoho světa totiž má své kořeny v minulosti, často mistrně zpracované předchůdci dnešních mladých filmařů.
Ke klenotům letošní přehlídky tak nesporně patří sugestivní dokument V roce prasete. Emile de Antonio jej v roce 1968 natočil se záměrem upozornit na nelidské podmínky, jimž jsou vystaveni vietnamští civilisté, i na psychické trauma stíhající americké vojáky. K minulosti staré sice několik desetiletí, ale nadále ovlivňující životy mnoha lidí, se vrací rozsáhlý materiál Patricio Guzmána, dokumentující okolnosti nástupu generála Augusta Pinocheta k moci v Chile roku 1973.
Celkem bude do 22. dubna promítnuto kolem 160 snímků ze tří desítek zemí. V hlavní soutěži festivalu se sešlo patnáct titulů, český zástupce chybí.
Absence tuzemských dokumentaristů v soutěži ale neznamená, že zdejší tvůrci nejsou schopni přispět do spektra témat odpovídajících požadavkům pořadatelů. Ze starších prací bude uveden například snímek Věry Chytilové Čas je neúprosný. Z těch nejnovějších potom sociálně-kulturní sonda Eriky Hníkové mezi mladé dívky - Ženy pro měny.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist