Spojené státy americké jsou bezpochyby právem považovány za trh s největší kupní silou v celosvětovém měřítku. Navíc představují trh s vysoce diverzifikovanou poptávkou pokud jde o sortiment i cenové segmenty. Mnozí čeští vývozci, kteří se pokoušeli na americký trh proniknout, se však již setkali s řadou ochranářských opatření. Například u projektů pro americký veřejný sektor, které jsou financovány z federálních zdrojů, je nekompromisně uplatňován princip Buy America, to znamená zásada, že alespoň šedesát procent hodnoty dodávek musí být vyrobeno v USA.
Obchodování s americkými partnery má ve srovnání se západní Evropou řadu specifických prvků, které vyplývají z odlišné obchodní a platební kultury. Svou roli sehrává i tamní korporativní zákonodárství. Trh USA přitom zdaleka není jednolitý. I když základní federální zákony jsou jednotné pro celé území Unie, na ně navazují v jednotlivých státech zákony regulující podnikání v jednotlivých oborech, které mají platnost pouze pro daný stát.

USA jako nejvyspělejší tržní ekonomika světa se obecně vyznačují relativně velmi liberálními předpisy pro podnikání, s dobře fungujícím soudním systémem. V kategorizaci zemí podle Konsensu OECD, sestavené z hlediska míry platebního rizika, jsou díky politické stabilitě i nesporné ekonomické síle zařazeny do nejméně rizikové skupiny nejvyspělejších zemí. Značně liberální pravidla pro vznik a zánik podniků však vytvářejí i značné problémy při obstarávání spolehlivých údajů o amerických obchodních partnerech.
V USA neexistuje povinnost zveřejňovat finanční výkazy všech soukromých korporací. Povinnost zveřejňovat finanční údaje je sice dobře do detailu právně ošetřena, ale vztahuje se pouze na společnosti, jejichž cenné papíry (zpravidla akcie a dluhopisy) jsou obchodovány na kapitálových trzích.
V takových případech je spolehlivým informačním zdrojem webová stránka Komise pro cenné papíry - US Securities and Exchange Commission (www.sec.gov). Informace o privátních firmách jsou dostupné pouze ve zprávách informačních agentur, kde mezi největší patří agentura Dun & Bradstreet.

Spojené státy představují pátou největší destinaci českého vývozu v komerčním pojištění EGAP, jenom v loňském roce si svoje vývozy do USA pojistilo přes padesát vývozců s ročním obratem 2,4 miliardy korun, což představovalo 7,1 procenta celkového českého vývozu do tohoto teritoria.
Platební neschopnost kupujících ve Spojených státech je přitom stejně reálnou veličinou podnikání jako jinde ve světě. Určité specifikum představuje federální zákon o bankrotu.
Přestože USA patří k nejvyspělejším trhům, úvěrové pojištění jako nástroj ochrany věřitele založený na analýze finančních údajů dlužníka je zde zatím rozšířeno pouze na poměrně nízké úrovni. Poskytování krátkodobých mezipodnikových dodavatelských úvěrů na tzv. otevřený účet, tj. bez dalšího zajištění, které je zcela běžným nástrojem obchodní politiky v zemích západní Evropy, se v USA zatím vžilo pouze minimálně. Místo toho zde převažují dokumentární formy zajištění pohledávky, především akreditivy a záruky.
I vyspělý americký trh je prostorem pro využívání některých forem pojištění se státní podporou ze strany EGAP. Ve vládní koncepci proexportní politiky na období let 2003 - 2006 jsou USA zahrnuty mezi prioritní teritoria, u nichž je zájem na růstu českého exportu motivován řadou důvodů, mimo jiné i negativní dvoustrannou obchodní bilancí. Bezesporu jde o trh zajímavý svým rozsahem a mimořádnou kupní silou veřejného sektoru a podnikové i spotřebitelské klientely pro každý exportně orientovaný podnik.

V oblasti pojištění se státní podporou nabízí EGAP pro vývozy do USA pojištění úvěrových rizik pro středně- a dlouhodobé úvěry formou pojištění dodavatelského úvěru, kde pojištěným je přímo český vývozce, nebo odběratelského úvěru, kde pojištěným je banka poskytující financování exportních dodávek. Možné je i pojištění tržně nezajistitelných krátkodobých rizik a pojištění záruk vystavených financujícími bankami za rizika spojená s plněním kontraktních závazků ze strany českých exportérů a předexportních úvěrů pro financování exportní produkce v předvývozní fázi.
EGAP v průběhu minulých let podpořil převzetím úvěrových rizik a využitím ostatních pojišťovacích produktů několik významných kontraktů uzavřených českými exportéry s americkými partnery, zejména v sektoru výroby dopravních prostředků. Jednalo se např. o dodávky 250 trolejbusů Škoda pro město San Francisco.
Pojištění pro tento obchodní případ se podařilo sjednat i přes jeho poměrně složitou finanční a dodavatelskou strukturu, která souvisela s nezbytností, aby český výrobce založil v USA společný podnik a přenesl do něj podstatnou část výroby s cílem dostát požadavku majoritního podílu zboží amerického původu.

Plný text článku - Další vlna bankrotů zatím nehrozí. Rizikům se však obchodníci nevyhnou. - najdete zde

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist