Každý občan se může stát plátcem DPH
Přechod na principy požadované šestou směrnicí Rady EU bude pro české plátce v mnoha ohledech náročné. Budou si daň sami vyměřovat, vzniknou jim nové informační povinnosti a sami se budou muset zajímat o případy, kdy jim vznikne povinnost registrovat se k DPH v jiném státě a tam komunikovat s místními úřady. Rovněž zde budou muset i platit daň.
Domácí podnikatelé, zejména ti, kteří obchodují se zeměmi unie, se setkají se zcela novými definicemi, jako jsou úplata, jednotková cena, osoba povinná k dani, osoba identifikovaná k dani, osoba registrovaná k dani v jiném členském státě, zahraniční osoba, nový dopravní prostředek, obchody v řadě a podobně.
Dodání zboží
A nyní k hlavním změnám. Vývoz do zemí unie se bude jmenovat dodání zboží. Český dodavatel podobně jako dnes nebude uplatňovat DPH na výstupu a přitom má nárok na odpočet na vstupu. Musí přitom splnit několik podmínek.
Nejprve si vyžádá od svého odběratele ze země EU jeho daňové identifikační číslo, partner by to měl udělat písemně, to znamená dopisem nebo faxem. Český vývozce má za povinnost si ověřit, že takové DIČ vůbec existuje. Má přitom dvě možnosti: požádá o ověření svého správce daně (finanční úřad), a to buď písemně, telefonicky, faxem či e-mailem, nebo si ověří platnost DIČ na připravované internetové adrese: http://www.europa.eu.int/comm/taxation_customs/vies/de/vieshome.htm (v němčině, pro angličtinu je nutné v adrese nahradit písmena de za en). Zboží musí být skutečně vyvezeno z českého území a český obchodník má povinnost to finančnímu úřadu dokázat. Předpokládá se, že správci daně postačí čestné prohlášení odběratele, že zboží skutečně z Česka odvezl, případně potvrzená dodejka speditérské firmy, že odběratel ze země unie zboží převzal.
Pořízení zboží
Zrcadlově bude probíhat pořízení zboží z jiného členského státu unie, namísto dovozu. Český dovozce je povinen písemně oznámit své DIČ (v novém formátu) svému dodavateli ze země unie, který si je ověří a postupuje popsaným způsobem. Místem plnění (zdanění) zboží je stát, ve kterém byla ukončena přeprava, v tomto případě tedy Česko. Obecně bude základ daně cena za zboží krát kurs, přesně to vymezí nový zákon o DPH. Z toho se pak vypočte daň. V Česku zatím platí sazby (22 a 5 procent). Novinkou je, že daň z přidané hodnoty je nutné odvést i v případě, že zahraniční partner vám zapomene včas (do 15. dne následujícího měsíce) poslat fakturu. Pokud má příjemce zboží nárok na odpočet, pak si uplatní i daň na vstupu a dovoz pro něj bude daňově neutrální.
Při obchodu se zeměmi unie bude mít největší význam správné určení místa plnění, to znamená, kde je zboží zkonzumováno či služba využívána. Od toho se odvine, kdo a v jaké zemi bude DPH platit. "Pro správné uplatnění daně bude tedy důležité určit, kdo službu poskytuje, pro koho je služba poskytována a o jakou službu se jedná," vysvětluje Ministerstvo financí.
Zaslání zboží
Při zasílání zboží do jiného státu, třeba knih, hudebních nosičů, oděvů a podobně, běžným občanům (obecně neplátcům DPH) neexistuje vývozní osvobození od daně jako při dodání zboží. To znamená, že česká zasilatelská firma musí německému zákazníkovi k ceně připočítat buď českou DPH, nebo se registrovat v Německu, a tam odvádět šestnáctiprocentní daň.
Pokud však zásilková firma překročí limit prodaného zboží v některé členské zemi unie, pak se tam musí povinně zaregistrovat a odvádět DPH. Tyto limity si každá země stanovila po svém. V Německu se musí (nejen) česká zásilková firma registrovat, pokud na tamním trhu prodá zboží alespoň za 100 tisíc eur, v Česku se plánuje hranice pro cizí zásilkové firmy na 35 tisíc eur.
Nové dopravní prostředky
Novým dopravním prostředkem se rozumí silniční vozidla s výkonem motoru nad 7,5 kW nebo obsahem motoru 48 kubických centimetrů. Za nový osobní automobil se považuje takový, který má najeto méně než šest tisíc kilometrů nebo není starší než šest měsíců. Když si někdo koupí nový automobil například na Slovensku, musí nákup do deseti dnů ohlásit na svůj finanční úřad a zaplatit z něj daň z přidané hodnoty. Běžný občan se tak stane jednorázovým plátcem.
Pokud i neplátce DPH prodá svůj nový osobní automobil (mladší šesti měsíců s méně než šesti tisíci kilometry na tachometru) do jiné členské země, např. z Česka do Německa, oznámí to na svůj finanční úřad, který mu vrátí DPH v ceně odvedené autosalónu.
Podobně je za nový dopravní prostředek považováno letadlo s maximální letovou hmotností nad 1250 kilogramů nebo loď, která je delší než 7,5 metru. Na ty se vztahují stejná pravidla jako v případě osobního automobilu.
Dodání zboží do členského státu EU
[*] zákazník z jiného státu oznámí českému dodavateli své DIČ
[*] zboží musí být do jiného členského státu skutečně přepraveno
[*] důkaz, že zboží opustilo území Česka, musí podat tuzemský dodavatel
[*] dodavatel má povinnost přiznat dodání zboží do jiného členského státu - vystavením daňového dokladu
Pořízení zboží z jiného členského státu EU
[*] český příjemce zboží musí odvést DPH i v případě, že nemá fakturu od svého zahraničního dodavatele
[*] základ daně je cena za zboží krát kurs (také např. spotřební daň, dotace k ceně, vedlejší výdaje apod.)
[*] pokud má český plátce stoprocentní nárok na odpočet, nechá si DPH vrátit
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist