Čínské studenty láká nový styl
Nová generace mladých Číňanů, pohroužená do společnosti zcela jiného druhu než její rodiče, je mnohem více individualistická a vzpurná. A samozřejmě je silně ovlivněna západní kulturou, jak vyplývá z průzkumu, který společnost Hill Knowlton prováděla mezi studenty univerzit v Pekingu a Šanghaji. Jejich věk se pohyboval od 18 do 22 let.
Z dotázaných se 26 procent označilo za "individualisty" a 75 procent dokonce tvrdilo, že mají "podnikavého ducha". Čtyři pětiny se přihlásily k tvrzení "rád se řídím svými vlastními idejemi, nikoliv idejemi mých rodičů", a 64 procenta chtějí založit vlastní podnik a nepracovat pro někoho jiného. Více než polovina tvrdí, že "normálně dosáhne, co si stanoví".
Nová generace má nové idoly
Zkrátka, nová generace Číňanů, kteří vzešli z politiky "jedna rodina, jedno dítě" a "tržní socialistická ekonomika", se od těch předešlých naprosto odlišuje.
V Číně, kde striktní poslušnost vůči rodičům je jednou z konfuciánských tradic dodržovaných po dlouhá staletí, je skutečnost, že děti nechtějí následovat názory svých rodičů, úplnou novinkou. To se "rodičovstvu nebude zamlouvat a navíc to ukazuje na velkou generační propast".
Pouhých 35 procent dotázaných připustilo, že rodiče "jsou pro ně v životě vzorem inspirace", tato odpověď se nicméně umístila na prvním místě.
Ve společnosti, kde půl století vládla stádnost a poslušnost vůči komunistické straně ve všech aspektech života, individualismus překvapuje.
Podléhání čínských vysokoškoláků vlivu ze Západu je vidět tím víc, když mají vybírat své oblíbené značky, neboť mladí lidé v Pekingu a Šanghaji jednoznačně volili jedině výrobky nadnárodních společností jako například Nike, Sony, Adidas či Microsoft.
Po desetiletích kulturní izolace je čínská mládež notně ovlivněna západní kulturou, zejména v oblasti filmu a televize, neboť trh s pirátskými DVD vyvolal v Číně vášnivou sháňku po hollywoodských trhácích i televizních seriálech z USA.
Přesto ale zůstává věrná místní muzice, protože při dotazu na oblíbené zpěváky první desítku vybraných tvořili umělci z Číny, Tchaj-wanu či Hongkongu.
Ačkoliv za hranicemi Číny ji nikdo nezná, je Wang Fej legendou romantické hudby ve své zemi a jmenovalo ji nejvíce dotázaných - 17 procent.
Mladí utrácejí hlavně za zábavu
Nejoblíbenějším městem mladých Číňanů je New York (30,5 procenta) a teprve za ním se umístila Šanghaj (28,8), následuje Milán (28,5), Hongkong (21,4) a Řím s 20 procenty.
Zajímavý je i fakt, že čínská města jako Šanghaj a Hongkong nebo tibetská Lhasa se umístila v desítce nejlepších, nikoliv však Peking. "To ukazuje, že čínská mládež na své hlavní město není hrdá."
A nakonec z výsledků ankety vyplynulo, že mladí lidé ve dvou největších čínských městech za zábavu utratí měsíčně 500 až 700 jüanů (60 - 80 dolarů). Podle analytiků je to velká částka, jelikož představuje až sedminu platu jejich rodičů.
Anketa se uskutečnila pouze v Pekingu a Šanghaji, tedy v nejrozvinutějších městech země, v nichž je životní úroveň velké části populace téměř srovnatelná se Západem. A právě v nich dnes žijí budoucí politikové i podnikatelé.
Nicméně je třeba mít na paměti, že milióny mladých Číňanů, zejména na venkově, nemají na univerzity přístup, proto je kvůli nedostatečným příležitostem a přístupu k vyššímu vzdělání jejich mentalita tradičnější.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist




