Rhodos již po osmé ocenil firmy s nejlepší image


Vítěze vybírají manažeři

O tom, kdo získá ocenění Rhodos, rozhodují manažeři oslovení z náhodně vybraných firem z celé České republiky. Ti jsou nejprve osobně požádáni, aby spontánně jmenovali pět parametrů, které podle jejich názoru nejvýznamněji ovlivňují image firem v určitém oboru (zatímco v případě bank například podle manažerů hrají rozhodující roli například důvěra a stabilita, u hypermarketů to je cenová přiměřenost a přizpůsobivost k tržním podmínkám). K hodnotícím kritériím patří především to, zda je firma známá, spolehlivá, seriózní. Na dalších předních místech se objevilo i měřítko solventnosti, důvěryhodnosti, tradice, ale i inovativnosti a přizpůsobivosti tržním podmínkám. Důležitou roli při vytváření image firmy ale hraje i slušnost jejích reprezentantů a jejich kvalifikovanost.
Ve druhé fázi 500 manažerů telefonicky hodnotí, nakolik firmy dané parametry image splňují nejlépe. Výsledný žebříček je pak výsledkem součtu průměrů hodnocení dosažených podle daných kritérií. Toto unikátní výzkumné šetření provádí společnost GfK Praha. Do ocenění jsou přitom automaticky zařazeny všechny společnosti, na které si v daném oboru dokáže spontánně vzpomenout nejméně třicet oslovených manažerů.
Cena je udílena celkem v devatenácti kategoriích pokrývajících široké spektrum služeb a zboží (od finančních institucí např. přes cestovní kanceláře, výrobce různých typů zboží nebo telefonní operátory). Ti nejlepší, kteří se ve svém oboru umístí na prvním místě, získají zlaté sošky Rhodos, ocenění získávají spolu s nimi i společnosti na druhém a třetím místě.

Veřejnost volí přes internet

"Společnost s nejlepší image ale volí i veřejnost, která se mohla do hlasování zapojit prostřednictvím ankety na serveru www.idnes.cz," uvedl Ivan Lackovič, ředitel marketinku a komunikace finanční skupiny PPF, generálního partnera sdružení Rhodos. Díky Ceně iDNES tak image firem nehodnotí jen vrcholoví manažeři, ale všichni, kteří chtěli vyjádřit svůj názor. On-line hlasování, v němž veřejnost poprvé volila v loňském roce, přitom letos opět ukázalo, že působení firem na veřejnost není veřejnosti vůbec lhostejné. Naopak, lidé si vytvářejí silný vztah ke značkám a jejich image pro ně hraje při rozhodování se důležitou roli. "Ti, kteří se rozhodli hlasovat, přitom mohli získat i příjemnou výhru - každý dvoustý hlasující zároveň získá dva lístky na Letní shakespearovské slavnosti," doplnil Ivan Lackovič.
A jaké jsou výsledky hlasování veřejnosti? Na prvním místě se umístil Český Mobil s 24 % hlasů, na druhém místě se umístila Škoda Auto, a. s., s 13 % hlasů a na třetím místě Eurotel s 10 % hlasů.
Vedle veřejnosti volí v samostatné kategorii i novináři - i ti vybírají společnost, která jim napříč obory přijde jako ta s nejlepší image. Cena médií tak poskytuje důležitý pohled na image firem působících na českém trhu ze strany novinářů i další reflexi pro jejich práci. V jejím rámci byli stejně jako loni osloveni novináři z nejrůznějších typů médií - tedy nejen těch, které se specializují např. na marketink, reklamu či komunikaci. Vybírali, která firma má podle nich nejpůsobivější image. Nejvíce hlasů od novinářů získala Škoda Auto.

Prestižní Modrý a Bílý Rhodos

Velice prestižní kategorií je cena "Modrý Rhodos". Tu získají firmy, které se v předchozích ročnících umístily ve svém oboru třikrát na prvním místě. Toto ocenění získávají společnosti, které si uvědomily, jakou roli hraje image na jejich cestě za úspěchem a které se jeho budování soustavně a pečlivě věnují. Cena se tak podle něj stává určitým měřítkem péče o svou image a zároveň i oceněním dlouhodobého kvalitního působení na českém trhu.
Letošní novinkou je "Bílý Rhodos", který ocení firmu s nejlepším image, a to bez ohledu na vyhlášené kategorie. Sdružení Rhodos, které každoročně vyhlašuje ocenění o nejpůsobivější image tvoří agentura pro výzkum trhu GfK Praha, společnost Ogilvy CID, která se zabývá identitou firem a značek, agentura Galateia a vydavatelství Economia. Již třetím rokem je generálním partnerem společnost PPF. Hlavním partnerem letošního ročníku BVV Veletrhy Brno.