Zaslíbeným trhem pro tyto vozy však zůstala Amerika. Nejdříve existovaly off-roady, teprve poté se v USA objevila nová kategorie zvaná SUV, neboli Sport Utility Vehicles. Jaký je mezi nimi vlastně rozdíl? Mezi off-roady se tradičně počítají automobily s pohonem všech kol, zkonstruované pro pohyb v náročném terénu, většinou s žebřinovým rámem a tuhými nápravami. I když to už dnes tak úplně neplatí. Mezi tradiční výrobce patří značky Jeep, Land Rover, Range Rover, Mitsubishi, Nissan, Toyota, Lada a Mercedes. V posledních letech se v této kategorii objevují také vozy značek Suzuki, Hyundai, Kia, Porsche a Volkswagen.

Co je SUV?
Přestože vzhledem připomínají terénní automobily, vozy SUV vycházejí spíše ze silničních vozů a mají prostornou karosérii podobnou kombi. S pohonem všech kol jsou určeny převážně pro jízdu po silnici, případně v lehkém terénu, mají samonosnou karosérii s nezávislým zavěšením kol a většinou převodovku bez terénní redukce. Také jejich spotřeba bývá výrazně nižší. Vznikly mimo jiné proto, aby přiblížily automobily do terénu veřejnosti. Bývají levnější a mají rovněž úspornější provoz. I tato kategorie má "své" výrobce: Honda, Hyundai, Lexus, BMW, Audi, Land, Rover, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Toyota a Volvo. Rozdělení SUV a off-road je pouze rámcové, velmi často obě kategorie splývají, případně různé generace stejných vozů přecházejí z jedné kategorie do druhé.
Kategorie SUV je poměrně mladá, ale postupně získává výrazně navrch. Vozy této třídy si většinou kupují zámožní podnikatelé, kteří chtějí mít velké a silné auto. Většinou s ním však neopustí asfaltovou silnici. Výrobci si to uvědomují, a proto začínají u svých modelů dělat "ústupky".
Mitsubishi Pajero třeba dostalo samonosnou karosérii. Typickým příkladem je Hummer, což bylo donedávna jen mírně upravené terénní auto americké armády. Jeho poslední modely a studie však už jasně směřují do kategorie SUV, z čehož jsou skalní příznivci této značky dost nešťastní. Klasický hranatý obrovský Hummer H2 se prodává i v České republice. Téměř pětimetrový kolos pohání šestilitrový zážehový osmiválec s maximálním výkonem 232 kW při 5200 otáčkách a točivým momentem 500 Nm při 4000 otáčkách. Projede opravdu velmi těžkým terénem, ale jeho majitelé se musí připravit na průměrnou spotřebu 20 litrů a cenu 1 990 000 Kč.

Tradice zavazuje
Existují automobilky, které se na modely s pohonem všech čtyř kol téměř specializují a mají v této oblasti tradičně dobré jméno. Kromě klasického Jeepu je to především Land Rover, Mitsubishi (momentálně nabízí hned čtyři modely - Outlander, Pajero, Pajero Pinin a Pajero Sport) nebo Nissan (Patrol, Terrano, X-Trail). V počtu prodaných aut je ale válcují automobilky vyrábějící spíše tradiční vozy, které mají velký okruh zákazníků věrných značce. Ti si rádi koupí jejich vůz i v této kategorii, přestože v ní nemají žádnou tradici. Typickým příkladem je třeba BMW, které slaví úspěch se svými modely X5 a X3, nebo Volkswagen s touaregem.
Češi na SUV slyší
Jak si vedou off-roady a SUV na českém trhu? Podnikatelé stále velmi často využívají možnosti přestavby těchto vozů do kategorie lehkých užitkových N1. Nemusí potom platit devatenáctiprocentní DPH. Musíme proto ve statistice sledovat obě kategorie. Když se podíváme na první čtyři měsíce letošního roku, tak nejprodávanějším mezi SUV a off-roady je Hyundai Santa Fe (131 prodaných kusů). První desítku dále tvoří Audi AllRoad Quattro, Toyota RAV4 (dlouhodobě nejúspěšnější model v Evropě i České republice), Nissan X-Trail, Kia Sorento, Toyota Land Cruiser, Volkswagen Touareg, Honda CR-V, BMW X5 a Suzuki Grand Vitara.

Nejlevnější a nejdražší
Cenové rozpětí mezi těmito vozy je velmi široké. Nejlevnější je ruská stálice, která zřejmě byla na českém trhu jako první - Lada Niva, neboli VAZ 2121. Oficiální dovozce ji prodává od 315 900 Kč. Za tuto cenu dostanete třídveřový terénní automobil o rozměrech 3720x1680x1640 mm, který na silnici dosahuje maximální rychlosti 138 km/hod. Pod kapotou je zážehový motor o objemu 1700 ccm s vícebodovým vstřikováním paliva. Maximální výkon je 59 kW při 5400 otáčkách a nejvyšší točivý moment má hodnotu 133 Nm při 3200 otáčkách. Motor je spojen s pětistupňovou mechanickou převodovkou s řazením na podlaze, doplněnou přídavnou převodovkou s uzávěrem mezinápravového diferenciálu. Za první čtyři měsíce zlákala Lada Niva k nákupu 59 Čechů, což ji řadí na 11. místo v prodejních statistikách.
Na opačném pólu pak je luxusní Porsche Caynne se základní cenou 2 227 000 Kč. I tak si ho už letos koupilo 13 lidí. Proti ladě je to obr. Jeho rozměry jsou 4786x1928x 1699 mm a pohání ho zážehový motor o objemu 4511 ccm s maximálním výkonem 250 kW při 6000 otáčkách a maximálním točivým momentem 420 Nm při 2500 otáčkách. Dosahuje maximální rychlosti 242 km/h.

Budoucnost patří SUV
Jakou má tato kategorie vozů budoucnost? Vývoj zatím nasvědčuje tomu, že více se bude rozšiřovat kategorie SUV. Na trhu zůstane zřejmě jen omezený počet klasických off-roadů pro úzký okruh zájemců. Část z nich - jako například Land Rover Defender - mají tradičně pracovní využití v některých zahraničních firmách, jiné - jako Range Rover či Mercedes třídy G - budou vysoce luxusní vozy pro klientelu, která si to žádá.
Ale SUV jsou celkově dostupnější a mají budoucnost. Terénními vlastnostmi vyhovují většině uživatelů, zvládají nerovné polní cesty i lehký terén. Pro toho, kdo nemá ambice jezdit náročnější úseky nebo dokonce se vydávat na expedice, je SUV dostačující. Důležité je rovněž to, že jsou pro většinu lidí vzhledově přitažlivější, moderněji pojaté. Nová generace bývá vzhledově odlišná od předchozí, což je pravý opak off-roadů, které se v této oblasti po desetiletí téměř nemění (již zmíněný Mercedes třídy G nebo Land Rover Defender).
Část výrobců se zřejmě vydá zlatou střední cestou. Typickým příkladem může být Jeep Wrangler, který se v poslední době stal opět velmi populární a díky své historii má stále dostatek zákazníků. Výrobce už ale neklade takové nároky na jeho terénní vlastnosti, protože jej tímto způsobem používá jen minimum zákazníků. Stále sice vypadá jako off-road, ale svým komfortem už oslovuje větší skupinu zákazníků.

Co nás čeká?
Všechny novinky v těchto třídách zpravidla směřují nejdříve na americký trh, Evropa musí počkat. Rámcovou představu o budoucnosti si můžeme udělat z novinek představovaných na autosalónech.
Jeep ukázal světu novou generaci Grand Cherokee, která si zakládá na tom, že nejde o SUV, ale o offroad. Zákazník bude mít na výběr ze tří motorů: 5.7 HEMI V8, který umí kvůli úspoře paliva vypnout jednu řadu válců v okamžiku, kdy není potřeba celý výkon motoru, 4.7 V8 SOHC a 3,7 l V6.
Na výlet do nového segmentu se vypravil i švédský Saab, který chystá na bázi Chevroletu Trailblazer nový model 9-7x. Toto SUV bude vybaveno pouze automatickou převodovkou, která bude spojena buď s šestiválcem 4,2l, nebo osmiválcem 5,3l s výkonem 300 koní.
Naopak se zřejmě nedočkáme Masserati v segmentu SUV. V lednu na autosalónu v Detroitu sice automobilka představila studii pětidveřového vozu této kategorie s názvem Kubang, ale podle posledních zpráv od zavedení do sériové výroby upustila.
[*]

040608-hx01a.jpg ()

040608-hx01b.jpg ()

040608-hx03a.jpg ()

040608-hx03c.jpg ()