Karosérie - čtyřdveřové překvapení
Mazda RX-8 se u nás prodává od října minulého roku a prozatím si našla 75 majitelů. O tom, že se jedná o designově výjimečný automobil, přesvědčuje RX osmička už při prvním pohledu na nízkou a zároveň širokou karosérii. Přední části dominují velký nasávací otvor a vytáhlé blatníky. Zadní část také nezapře výrazně sportovní charisma, nepřehlédnete především dvě chromované koncovky výfuku a koncová světla s čirým krycím sklem. Z bočního pohledu by se mohlo zdát, že se jedná o klasické sportovní kupé, ale pravdou je, že tohle auto je čtyřdveřový sedan. Ano, přesně tak, Mazda RX-8 má čtyři dveře. Po otevření těch předních lze z vnitřní strany otevřít i menší zadní dveře, které mají panty na opačné straně, a dvojice dveří se tak otevírá proti sobě. Díky absenci prostředního sloupku se po otevření druhých dveří na zadní sedadla dostanete velmi snadno. I když je toto řešení poněkud nestandardní, v případě převozu více cestujících oceníte jeho funkčnost.
Sportovní nádech udělují vozu také pětipaprsková 18" kola z lehkých slitin a pneumatiky o rozměrech 225/45. V našem případě se o zájem okolí postarala i výrazná červená metalíza.
Interiér - sportovní charisma i pro čtyři cestující
Po usednutí za volant řidiče obejmou skořepinová sedadla s odpovídajícím bočním vedením. Volant je tříramenný, výškově nastavitelný a obšitý kůží v černo-červené kombinaci, která je charakteristická pro celý interiér tohoto vozu. Ovládání autorádia na volantu je samozřejmostí, která nepřekvapí. Přístrojové desce vévodí otáčkoměr, jehož červené pole začíná až od devíti tisíc otáček. Poněkud nestandardně je řešen digitální ukazatel rychloměru, který je umístěn v pravé polovině otáčkoměru. Jeho displej je malý, snadno přehlédnutelný a chvíli trvá, než si na jeho umístění zvyknete. Vlevo pod volantem najdeme vypínatelný systém jízdní stability DSC, který v případě smyku přibrzďuje jednotlivá kola, a vyrovnává tak automobil. Stiskem tlačítka DSC se zároveň deaktivuje také protiprokluzový systém TCS.
Ruční brzda je ihned po ruce, a to samé se dá říci také o krátké řadicí páce s přesným a krátkým řazením. Bezpečnostní pásy pro řidiče a spolujezdce na předních sedadlech jsou ukotveny do sloupků zadních dveří. Mazda RX-8 nabízí čtyři plnohodnotná sedadla, která rozděluje masívní středový tunel, v němž se skrývá několik odkládacích přihrádek. Pod tímto středovým tunelem je umístěn kardanový hřídel, pomocí kterého se přenáší točivý moment motoru na zadní nápravu.
Na zadních sedadlech je poměrně dost místa nad hlavou, méně už však na kolena. Pro vyšší postavy je třeba podotknout, že místa nad hlavou u řidiče a spolujezdce na předních sedadlech je o něco méně, než bychom si přáli. Ve standardní výbavě obou výkonnostních variant nalezneme v interiéru celkem 6 airbagů. Zavazadelník je oproti očekávání prostorný o objemu 290 litrů, má však úzký nakládací otvor. Testovaný vůz nebyl vybaven rezervním kolem, proto se v těchto případech standardně dodává souprava pro nouzovou opravu defektu, která zaručí po opravě dojezd do nejbližšího pneuservisu.
Motor - Wankel jede dobře
Právě motor je to, čím Mazda RX-8 vyniká mezi ostatními konkurenty. Celkově má pohonná jednotka objem jen 1,3 litru, ale výkonově ji lze srovnat s 2,6litrovým zážehovým motorem klasické konstrukce, a to především díky atmosférickému plnění a vyšším dosahovaným otáčkám. Wankelův motor je totiž specifický zejména svým konstrukčním řešením, kdy je použita konstrukce s trojúhelníkovým rotujícím pístem. Výhodou je jak větší výkon, tak i menší hmotnost spolu s klidnějším chodem motoru. Nevýhodou zase fakt, že Wankelův motor má větší spotřebu oleje a vyšší produkci emisí. Tyto zápory se ale automobilka snaží eliminovat právě na novém motoru v testované RX osmičce.
Při jízdě s Mazdou RX-8 oceníte dobré jízdní vlastnosti v zatáčkách, čehož je dosaženo pomocí velmi nízkého těžiště a rozdělení váhy vozu rovnoměrně mezi přední a zadní nápravu. Řízení je velmi jemné a díky tvrdšímu nastavení podvozku máte velmi dobrý kontakt s vozovkou. To ovšem neznamená, že by Mazda RX-8 nebyla vhodná k delšímu cestování. Naladění vozu je komfortnější, než by se na první pohled mohlo zdát. Jak již bylo zmíněno, poháněna je zadní náprava. Motor má velmi široké pásmo otáček, ale nejpružněji reaguje od čtyř tisíc otáček za minutu výše, což je doprovázeno neopakovatelným zvukem, ve vyšších otáčkách dobře slyšitelným i uvnitř vozu.
Do testované výkonnější verze je dodávána šestistupňová manuální převodovka, ve slabší variantě (141 kW) je už standardní "pětikvalt". Jednotlivé rychlostní stupně jsou přesně odstupňované, ale není problém řadit například z dvojky rovnou na čtyřku. Pružný motor si s nižšími otáčkami hravě poradí. Použitý Wankelův motor má za úkol přesvědčit širokou veřejnost o technické vyspělosti vývojářů u Mazdy, a to se také daří. Nedávno byl totiž tento motor vybrán ve sledované soutěži International Engine of the Year jako nejlepší motor roku ve své kategorii. Mazda má Wankelův motor patentován od roku 1961.
Nejlevnější RX-8 začíná těsně pod miliónem korun
Nejlevnější Mazda RX-8 se slabším motorem o výkonu 141 kW se na českém trhu prodává za 969 900 Kč, silnější verzi seženete od 1 099 900 Kč. Námi testovaný model byl navíc vybaven koženým čalouněním, koberci a střešním oknem. Výhodou je nízká sazba povinného ručení s ohledem na nízký objem motoru a čtyřdveřové provedení karosérie spolu s povedeným designem. Nevýhodou naopak fakt, že nejnovější generace Wankelova motoru není prověřena po několika letech běžného provozu.
Technické údaje: Mazda RX-8
Rozměry (d/š/v v mm) 4430/1770/1340
Motor Wankel 2x654 ccm
Výkon (kW/ot.) 170/8200
Max. točivý moment (Nm/ot.) 211/5500
Zrychlení (0-100km/h) 6,4 s
Max. rychlost (km/h) 235
Průměrná spotřeba (l/100 km) 11,4
Zavazadlový prostor (l) 290
Cena (Kč) 1 241 290
Karel Směšný, spolupracovník redakce
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist