Prosadit se je pro firmy z východu obtížné


Handelsblatt
Z akvizice benzínových stanic v Německu se polská společnost PKN Orlen může radovat hned dvakrát. Jednak se jí tím podařilo prosadit na trhu v západní Evropě, ale také znatelně vylepšit svou pozici v žebříčku 500 největších evropských společností kotovaných na burze, který sestavily listy Handelsblatt a Wall Street Journale Europe.
Oproti roku 2002 tak koncern, který má nyní v Německu téměř 500 benzínových stanic a tržní podíl ve výši tří procent, poskočil o celých 55 míst na 303. pozici. Celkově byl druhou nejlepší firmou z nových členských zemí EU, které v seznamu jsou. Nejvýše umístěná firma z východní Evropy, maďarský petrochemický koncern MOL, je v žebříčku na 281. místě. Těsně za ním skončila polská firma Telekomunikacia Polska.
Německo je podobně jako pro PKN Orlen pro mnoho firem ze střední a východní Evropy s odstupem nejdůležitější trh v EU. Společností, které se zde dokážou prosadit, je ale zatím málo. "Nevidím žádnou čistě východoevropskou firmu z kruhu nových členů, která by se na západě mohla stát jedničkou," říká Andreas Schäfer z Německo-české obchodní a průmyslové komory. "Mnohým chybí kapitál, znalosti z oblasti managementu a silná značka," dodává. V žebříčku 500 největších evropských firem lze tak z nových členských zemí nalézt pouze čtyři. Jedinou českou společností, která se zde umístila, je na 484. místě ČEZ. V seznamu je vůbec poprvé.
Mezi firmy, které jsou na západě úspěšné, patří například také maďarský farmaceutický koncern Gedeon Richter, který se ale do žebříčku nedostal. Firma, která je kotovaná na burze, je pátým největším světovým výrobcem antikoncepčních prášků a prodává v západní Evropě především generika - neboli kopie originálních léků. "V této oblasti mají firmy z východu velkou šanci," říká Alexandra Richterová ze společnosti Deutscher Investment Trust.
"Mezery na trhu ale mohou najít také středně velké firmy z oblasti domácích potřeb či potravin," říká Schäfer. Příkladem může být slovinský výrobce domácích potřeb Gorenje, který ročně jen do Německa dodá zhruba milión sporáků, ledniček a praček. Pod vlastní značkou Privileg jej prodává také zásilková společnost Quelle.
O produkty z východní Evropy se opírá také největší německý diskontní řetězec Aldi, který prodává konzervy maďarské firmy Globus Konzervipari. V Německu se v neposlední řadě dobře uchytila také česká společnost RD Rýmařov, která zde v minulém roce prodala zhruba 200 rodinných domů na klíč.
"Mnohé firmy z nových členských států se ale soustředí na své domácí trhy a profitují díky historickým vazbám z růstu ve státech bývalého Sovětského svazu a na jihu Evropy," říká manažerka Richterová. "Mnohé staré kontakty v bývalém východním bloku ještě existují," říká také Schäfer. Příkladem může být maďarský petrochemický koncern MOL, který provozuje čerpací stanice v Česku, Slovensku, Chorvatsku a Rumunsku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist