Sagmeister: výtvarný design s osobní zárukou
Když pomocí plakátové kampaně pomohl v roce 1984 zachránit před zbouráním sto let starou budovu vídeňského hudebního divadla, uvědomil si Sagmeister, jakou moc má vizuální sdělení. Podíváme-li se na jeho uměleckou dráhu, můžeme žasnout nad tím, jak proměnlivé jeho dílo je. Jako kdyby je nevytvářel jeden, ale hned několik umělců. Sagmeister přitakává pádným sloganem "Styl je na prd". Téma a okolnosti si mají samy určit, jak bude výsledek vypadat. Jednotný styl může umělce svazovat.
Vrcholem umění i designu podle něj je, když se dotkne lidského srdce. Proto má v oblibě definici umění od Briana Ena. Ten nabádá, aby tvůrci nepohlíželi na umění jako na objekt, ale jako na spouštěcí mechanismus zážitku.
Sagmeister se zamýšlí i nad tím, jaké kvality musí dílo mít, aby v něm silné emoce spustilo. Podle něj to jsou: 1. Nová perspektiva. 2. Vyvolávání vzpomínek. 3. Vášeň a zaujetí. 4. Moment překvapení. 5. Virtuozita. 6. Krása.
Sagmeisterovy práce nezapřou jeho začátky v reklamě. Jsou působivé a sdělují silná poselství. Jako umělec si je vědom, že musí za svoje dílo ručit v první řadě sám sebou. Nemohl to předvést názorněji než na svém nejslavnějším plakátu k jeho přednášce v Detroitu v roce 1999. Nechat si skalpelem do těla vyřezat poměrně rozsáhlý text se zdálo jako dobrý nápad, ale za těch osm hodin narůstající bolesti, během nichž "dílo" vznikalo, si prý umělec několikrát položil otázku, jestli nezašel příliš daleko.
V posledních letech se Sagmeister realizuje především jako tvůrce grafiky na hudební CD. Nejznámějším z nich je patrně obal alba The Rolling Stones Bridges to Babylon. Na návrh Micka Jaggera navštívil Sagmeister Britské muzeum, kde ho upoutala socha asyrského lva s lidskou hlavou. Nápad na obal byl na světě.
Svou brněnskou retrospektivní expozici autor obohatil vlastním obrázkem vytvořeným na místě. Starý obal na mýdlo s karafiátem dotvořil o zbytek květiny a pozdrav Brnu. Typický Sagmeister - kreativec za všech okolností.
Stefan Sagmeister - Rebel
grafického designu.
Design centrum Brno.
16. 6. - 19. 9.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist