Výjezd Pendolina na trať se znovu odkládá
Pendolina, která mají například jízdu z Prahy do Berlína zkrátit na tři hodiny, České dráhy (ČD) letos do provozu nenasadí. Přitom ještě před měsícem generální ředitel ČD Petr Kousal v Ostravě tvrdil, že Pendolina budou do sítě mezinárodních spojů nasazena od poloviny prosince. "Vlak má velké technické potíže, kvůli nimž mu chybí homologizace," uvedl vysoký úředník ministerstva dopravy, který si nepřál být kvůli případným potížím v zaměstnání jmenován.
Projekt, který už spolykal přes dvě miliardy korun, a celkově má přijít na 4,37 miliardy, si tak vyžádá podle odborového předáka Jaromíra Duška navíc další desítky miliónů.
Nepřímo to připouští i mluvčí ČD Petr Šťáhlavský: "Připravujeme variantu, která s Pendoliny nepočítá. Ještě ale nevíme, zda dohodnuté mezinárodní služby pokryjeme vlaky sestavenými z našich vagónů nebo si pronajmeme celé soupravy v zahraničí," řekl. Výši nákladů spojených s případným pronájmem cizích vlaků Šťáhlavský odmítl komentovat.
S nasazením rychlovlaků přitom počítá nový mezinárodní grafikon, který bude platit od 12. prosince.
Mlčením se obrnil Alstom Ferroviaria, výrobce Pendolin. Na písemné dotazy zaslané před dvěma týdny firma neodpověděla, její reakci se nepodařilo získat ani včera.
Ticho je nejčastější odpovědí také na otázku, kdo vlastně nese za zpackaný projekt odpovědnost. Na detaily obchodní smlouvy si nepamatují ani bývalí ministři dopravy Martin Říman a Antonín Peltrám, ani tehdejší šéf Českých drah Rudolf Mládek.
Říman tvrdí, že za průtahy může Drážní úřad, který dosud Pendolinu neudělil homologizaci. Mládek zase za prvotní příčinu neúspěchu označuje krach ČKD Praha. Tento holding byl totiž členem prvního konsorcia, které vyhrálo konkurs na rychlovlaky. Po krachu firmy se projekt na tři roky zastavil.
"Kontrakt vznikl dávno předtím, než jsem do čela Českých drah nastoupil," hájí se zase současný šéf ČD Petr Kousal.
Smlouva, která neobsahuje žádné penále za zpoždění, podléhá podle mluvčí ministerstva dopravy Ludmily Roubcové obchodnímu tajemství. "Je to záležitost příslušné smlouvy mezi Českými drahami a výrobcem."
Sankce ani obsahovat nemůže, protože podle Roubcové ve smlouvě neexistuje žádný termín, v němž měla Pendolina vyjet na trať. "Pevný termín v tomto smyslu nebyl stanoven, neboť průkaz způsobilosti drážního vozidla může Drážní úřad vydat až po vykonání stanovených zkoušek. Ty v současné době stále probíhají," uvedla mluvčí ministerstva dopravy.
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský připouští, že by se smlouva měla upravit. "S výrobcem rychlovlaků - společností Alstom nyní jednáme o určitých změnách zhotovitelské smlouvy," uvedl bez bližších detailů.
Pendolina podle expertů dosud trpí takovými technickými problémy, že by vůbec nemohla projíždět celou trasu mezi Berlínem, Prahou a Vídní. Právě na ni mají být nasazena. Mají jezdit pětkrát denně z Prahy do Vídně, třikrát do Bratislavy a jednou do Berlína.
Dráhy nepřipouštějí možnost, že by rychlovlaky nebyly plně funkční a cestující nakonec nevozily. Faktem ale je, že na trať měly vyjet už v roce 1998. Od té doby se termín jejich premiéry jen neustále měnil.
Za úvěr ve výši 4,37 miliardy korun, který si dráhy na projekt rychlovlaků vzaly, ručí od roku 2000 stát, případný krach celého podniku by tedy zaplatil státní rozpočet.
Výrobce měl za tyto peníze původně dodat deset rychlovlaků, podle dodatku ke smlouvě jich dodá pouze sedm.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist