Německé firmy nutí své závody k rivalitě

Mezinárodně aktivní německé koncerny stále více posilují konkurenci mezi vlastními továrnami. Cílem je snížit náklady. Poradci společností a ekonomové přitom očekávají, že s rozšířením Evropské unie tento trend interní konkurence zasáhne také menší a střední společnosti.
Jedním z prvních koncernů, který již delší dobu nechává jednotlivé továrny mezi sebou konkurovat, je Volkswagen. Na příští dva roky koncern plánuje výrobu 10 nových modelů, na které "vypíše soutěž", do které se jednotlivé továrny mají možnost přihlásit. Především výrobny v Německu podle personálního šéfa Petera Hartze musí snížit jinak vysoké výrobní náklady.
Například výroba jednoho plánovaného terénního vozu totiž v Německu stojí o 1400 eur více než ve východní Evropě. V případě, že chce některá z německých továren v soutěži o výrobu nových modelů uspět, musí tyto vyšší náklady vyrovnat jiným způsobem. Toho může podle Hartze dosáhnout například tím, že její zaměstnanci budou ochotni pracovat delší dobu za stejnou mzdu. Projekt jim bude "přiklepnut" pouze v případě takového "co-investmentu".
Co se může stát v případě, že tak nebudou ochotni učinit dokládá příklad továrny Seatu ve Španělsku. Její zaměstnanci tak před jedním rokem nechtěli kvůli výrobě modelu Seat Ibiza přistoupit na mimořádné směny. Koncern se proto rozhodl přesunout desetinu produkce do levnější Bratislavy. Tlak na německé továrny nabízet lepší podmínky v soutěžích o projekty roste. VW má mimo Německo přes 20 továren, jen sedm z nich je ve střední a východní Evropě.
"Téma vnitřní konkurence se stále více dostává do popředí a je nezbytné," míní tak Peter Strüven z poradenské společnosti Boston Consulting Group.
Také podle názoru Petera Baumgartnera, šéfa poradenské společnosti Management Consulting Deutschland, se interní soutěže na nové produkční projekty rozšíří. Tím se zvýší tlak na relativně draze vyrábějící německé továrny.
Martin Werding, expert na trh práce v mnichovském výzkumném ústavu Ifo-Institut, považuje stále stoupající přesun pracovních míst z Německa do zahraniční za "reálnou hrozbu". "Příklad Siemensu, DaimlerChrysleru a Volkswagenu bude následovat ještě hodně firem," míní. Zdůrazňuje, že rozšíření unie "nyní dává možnost přesunu výroby i menším a středně velkým firmám".
Pokud německé továrny budou ochotny snižovat mzdové a tím i výrobní náklady, nebude jim podle Petera Hartze hrozit přesun výroby do východní Evropy, a tím i rušení pracovních míst v Německu. Takový je jeho požadavek na nové kolo vyjednávání kolektivní smlouvy, které začne patnáctého září. Automobilka se v nové smlouvě musí snažit ušetřit dvě miliardy eur. Jinak by šest západoněmeckých továren nemohlo být mezinárodně dále konkurenceschopných a tím by byla podle Hartze v ohrožení i pracovní místa.
Volkswagen již několik let vyrábí levnější auta na Slovensku a v Mexiku. Z Mexika firma obsluhuje severoamerický trh, čímž se vyhýbá měnovému riziku. V dolarech totiž vyrábí a za ně také prodává. Hartz tak na zaměstnance apeluje, aby dodržovali mzdovou disciplínu.
Podobné šetření nákladů již v červnu prosadil koncern Siemens, přičemž ve dvou jeho německých továrnách zaměstnanci přistoupili na delší pracovní dobu za nulové zvýšení mzdy.
Pokud by to zaměstnanci neakceptovali, musel by koncern v zájmu své konkurenceschopnosti produkci přeložit do levnějšího Maďarska. V současnosti mnichovský koncern jedná o změnách s dalšími zhruba dvěma tisíci zaměstnanci ve čtyřech jihoněmeckých továrnách.
Také společnosti DaimlerChrysler se podařilo na zaměstnancích vydobýt úspory ve výši pěti seti miliónů eur.
"Výhružkou" jim přitom bylo, že koncern jinak bude muset přesunout výrobu do levnějších továren na severu země nebo do Jižní Afriky.
"Koncern, který své produkty nabízí na celém světě, nemůže dlouhodobě brát ohled na regionální výdobytky," míní však Patrick Juchemich, odborník na automobilový průmysl bankovního domu Sal. Oppenheim.
Německé odbory tento argument neakceptují.
Především se bojí toho, že se naruší kolektivní smlouvy a zaměstnanci budou na celé změně finančně tratit.


Německo a konkurence z východu:

[*] Náklady:
Mzdové náklady v Německu jsou mnohem vyšší než například ve východní Evropě. Větší produktivita práce, kterou mohou továrny více na západ nabídnout, přitom tuto nevýhodu již nevyrovná.

[*] Know-how:
Německé firmy dnes již nechávají v levnějších zemích vyrobit i hodnotnější průmyslové zboží. Auta "Made in Poland" tak již dlouho odpovídají požadavkům německých výrobců.

[*] Rozšíření:
Přijetí nových členských zemí do unie německým firmám ulehčilo vyrábět v levnějších zemích. Investiční překážky odpadly. Kromě toho noví členové často nabízejí extrémně výhodné daňové sazby či dokonce několikaleté daňové prázdniny.
Srovnání mzdových nákladů (Hodina práce ve zpracovatelském průmyslu v roce 2002, v eurech)
Maďarsko 5,03
Slovensko 3,46
Německo západní 31,67
Německo východní 19,09
Zdroj: Handelsblatt