"Slyšel jsem, že Česká republika prožívá stavební boom obytných domů. To by pro mě, jako výrobce kuchyňského nábytku, mohla být dobrá obchodní příležitost!" Tahle otázka, kterou položil na výstavě v Brně jeden rakouský podnikatel, měla za následek intenzívní rešerše, které prováděla kancelář obchodního oddělení Rakouského velvyslanectví v Praze.
Nakonec, po provedeném průzkumu, se firma rozhodla otevřít v Praze showroom a nyní už je obchodně úspěšná. Toto je jeden případ z dlouhého seznamu konkrétní podpory, kterou oddělení poskytuje rakouským podnikatelům při jejich vstupu na český trh.
Obchody přirozeně nejsou jednosměrná ulice. Obchodní oddělení je k dispozici také českým podnikům. Zvláště po vstupu Česka do Evropské unie je vidět i u českých podnikatelů zvýšený zájem o vyhledání rakouských partnerů.
Rakouská hospodářská komora, (členství rakouských firem je v komoře povinné, pozn. red.) má díky obchodním zastupitelstvím po světě sedmdesát zahraničních oddělení. Obzvlášť podporované jsou v poslední době kanceláře v sousedních zemích, jako je Česko, s řadou obchodních příležitostí.
Úkolem obchodního oddělení je pomáhat radou podnikům - členům Hospodářské komory Rakouska - v otázkách týkajících se obchodní činnosti v Česku. Při vstupu na český trh jsou jim poskytovány informace o vývojových trendech, o tuzemské výrobě a objemu dovozu, o tržních potenciálech a cenách a konečně o šancích výrobků na českém trhu.
Odborníci hledají pro každý případ obchodní partnery a podporují rakouské firmy při navazování kontaktů s potenciálními českými zákazníky. Servis je rakouským členům komory k dispozici v rámci bezplatného základního kontingentu "Expor-Support".
K tomu patří i příprava prezentací výrobků, ale také - a to právě v Česku - konzultace při výběru vhodných investičních objektů. Rakousko je totiž nejen třetí nejdůležitější obchodní partner Česka, ale i třetí největší zahraniční investor.
Pro skupiny výrobků, o které rakouští podnikatelé při obchodech s Českem projevují obzvláštní zájem, organizujeme řadu akcí. Jedno těžiště jsou potraviny. Po vstupu Česka do unie, díky velkému zájmu českých konzumentů o nové speciality, byly organizovány prezentace rakouských potravinářských výrobků v Praze i v rámci brněnské výstavy Salima. Další prezentace je plánovaná na jaro 2005 v Praze.
Začátkem září proběhla doposud největší prezentace rakouských vín v Praze. V říjnu se v Praze připravuje "Austria Showcase" techniky životního prostředí, kromě toho jsou plánované prezentace dopravní techniky, dřevostavby, dodavatelů součástí automobilového průmyslu.
Četné rakouské malé a střední podniky hledají nyní obchodní partnery v jižních oblastech Česka. Na jižní Moravě je proto zajišťován informační servis, začátkem září byla v Brně otevřena marketinková kancelář. Společně s ní jsou organizovány partnerské akce pro obory mechatronika a dřevo- a kovoobrábění.
To vše ukazuje na úzkou spolupráci firem z obou zemí. Ve společném ekonomickém prostoru unie mohou rakouské a české podniky zvyšovat konkurenceschopnost při mizejících byrokratických překážkách jen za pomoci úzké spolupráce. (Aktuální informace najdete na www.austriantrade.cz.)
Jak jednat s rakouskými obchodníky
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist