"Slyšel jsem, že Česká republika prožívá stavební boom obytných domů. To by pro mě, jako výrobce kuchyňského nábytku, mohla být dobrá obchodní příležitost!" Tahle otázka, kterou položil na výstavě v Brně jeden rakouský podnikatel, měla za následek intenzívní rešerše, které prováděla kancelář obchodního oddělení Rakouského velvyslanectví v Praze.
Nakonec, po provedeném průzkumu, se firma rozhodla otevřít v Praze showroom a nyní už je obchodně úspěšná. Toto je jeden případ z dlouhého seznamu konkrétní podpory, kterou oddělení poskytuje rakouským podnikatelům při jejich vstupu na český trh.
Obchody přirozeně nejsou jednosměrná ulice. Obchodní oddělení je k dispozici také českým podnikům. Zvláště po vstupu Česka do Evropské unie je vidět i u českých podnikatelů zvýšený zájem o vyhledání rakouských partnerů.
Rakouská hospodářská komora, (členství rakouských firem je v komoře povinné, pozn. red.) má díky obchodním zastupitelstvím po světě sedmdesát zahraničních oddělení. Obzvlášť podporované jsou v poslední době kanceláře v sousedních zemích, jako je Česko, s řadou obchodních příležitostí.

Úkolem obchodního oddělení je pomáhat radou podnikům - členům Hospodářské komory Rakouska - v otázkách týkajících se obchodní činnosti v Česku. Při vstupu na český trh jsou jim poskytovány informace o vývojových trendech, o tuzemské výrobě a objemu dovozu, o tržních potenciálech a cenách a konečně o šancích výrobků na českém trhu.
Odborníci hledají pro každý případ obchodní partnery a podporují rakouské firmy při navazování kontaktů s potenciálními českými zákazníky. Servis je rakouským členům komory k dispozici v rámci bezplatného základního kontingentu "Expor-Support".
K tomu patří i příprava prezentací výrobků, ale také - a to právě v Česku - konzultace při výběru vhodných investičních objektů. Rakousko je totiž nejen třetí nejdůležitější obchodní partner Česka, ale i třetí největší zahraniční investor.
Pro skupiny výrobků, o které rakouští podnikatelé při obchodech s Českem projevují obzvláštní zájem, organizujeme řadu akcí. Jedno těžiště jsou potraviny. Po vstupu Česka do unie, díky velkému zájmu českých konzumentů o nové speciality, byly organizovány prezentace rakouských potravinářských výrobků v Praze i v rámci brněnské výstavy Salima. Další prezentace je plánovaná na jaro 2005 v Praze.
Začátkem září proběhla doposud největší prezentace rakouských vín v Praze. V říjnu se v Praze připravuje "Austria Showcase" techniky životního prostředí, kromě toho jsou plánované prezentace dopravní techniky, dřevostavby, dodavatelů součástí automobilového průmyslu.
Četné rakouské malé a střední podniky hledají nyní obchodní partnery v jižních oblastech Česka. Na jižní Moravě je proto zajišťován informační servis, začátkem září byla v Brně otevřena marketinková kancelář. Společně s ní jsou organizovány partnerské akce pro obory mechatronika a dřevo- a kovoobrábění.
To vše ukazuje na úzkou spolupráci firem z obou zemí. Ve společném ekonomickém prostoru unie mohou rakouské a české podniky zvyšovat konkurenceschopnost při mizejících byrokratických překážkách jen za pomoci úzké spolupráce. (Aktuální informace najdete na www.austriantrade.cz.)

 

Jak jednat s rakouskými obchodníky

Seriózní muži v černém

 

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist