Zavedení elektronického mýta v Česku se zpozdí

Nejasně formulované cíle, nulová technická příprava a nutnost koordinace s ostatními evropskými státy. To jsou hlavní důvody, proč pravděpodobně nebude elektronické mýtné v Česku zavedeno od ledna 2006.
"Patnáct měsíců, to je velmi, velmi krátká doba. Pokud však vláda jasně a rychle definuje cíle, kterých má být výkonovým zpoplatněním dopravy dosaženo, pak to dosažitelné je. Technicky není mýtný systém problém, ať se rozhodnete pro mikrovlnnou nebo pro satelitní variantu," řekl HN Philippe Hamet, šéf Rady pro energii a dopravu Evropské komise.
Zavedením mýtného chce česká vláda získat více peněz na výstavbu a údržbu silnic a zároveň tak hodlá působit na firmy, aby dopravu zboží více svěřovaly železnici. Tento záměr ale dosud není přesně stanoven, například chybí rozhodnutí o rozsahu silnic, na kterých by se mělo platit.
"Pokud chcete silnice zbavit kamiónů, dopravu zboží přesunout na železnici a zlepšit tak životní prostředí, musíte zpoplatnit všechny silnice," tvrdí Bernhard Oehry, analytik společnosti Rapp Trans, která zaváděla mýtný systém ve Švýcarsku. Tam skutečně platí kamióny za každý kilometr, byť šlo o místní silnici. Ujeté kilometry se sledují na tachografech, kterými jsou povinně vybaveny všechny kamióny v Evropské unii. Výše mýtného závisí na hmotnosti vozidla a jeho emisní třídě. Například třicetitunový kamión, splňující emisní normu Euro 3, zaplatí za 300 kilometrů ujetých ve Švýcarsku 90 eur.
V Česku se má mýtné platit na dálnicích a části rychlostních silnic, celkem na 700 kilometrech komunikací. Podle studie Asociace pro dopravní telematiku se ale zavedení mýtného v tak malém rozsahu nevyplatí. Podle její studie by se mělo zpoplatnit na 3000 kilometrů dálnic, rychlostních silnic a část silnic prvních tříd, které jsou souběžné s dálnicemi. Proti tomu protestuje sdružení autodopravců Česmad Bohemia, které nechce platit za jízdu po špatně udržovaných silnicích 1. třídy.
Švýcarský systém hodlá zavést i Velká Británie. Ta chce pro kamióny na dálnicích zavést dokonce slevy. Tím by se měla těžká nákladní doprava přesunout na dálnice, které jsou k tomu účelu stavěné.
"Koordinace postupu středoevropských států při zavádění mýta je naprosto nezbytná," soudí šéf odboru slovinského ministerstva dopravy Dean Herenda. Po letošním zavedení mýtného v Rakousku totiž kamióny začaly využívat sousední státy a na hraničních přechodech ve Slovinsku se doprava zvýšila o 120 procent.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist