Zahraniční obchod za prvních osm měsíců roku 2004 dosáhl dalšího rekordu. Srpnový schodek obchodní bilance se zastavil na pouhých 2,4 miliardy korun. To je polovina ve srovnání s výsledkem v červenci a dokonce třetina v meziročním porovnání se srpnem roku 2003. O vzájemné bilanci s Velkou Británií, českém zahraničním obchodu a podpoře agentury CzechTrade jsme hovořili s nově jmenovanou generální ředitelkou CzechTrade, Jitkou Hanzlíčkovou.


HN: Vzájemný obchod s Velkou Británií vykazuje značnou dynamiku. Co se na tento trh daří českým podnikům vyvážet?
Českému exportu vládnou s více než pětinovým podílem silniční vozidla, telekomunikace a záznamová zařízení a vybavení a elektrické stroje a zařízení. Rapidně se zvyšuje podíl vývozu kancelářské a výpočetní techniky, meziroční růst je vyšší o více než šedesát procent. Šance českého exportu výpočetní techniky zvyšují i možnosti získání outsourcovaných zakázek při vývoji software a v dalších IT segmentech. K tradičním, dlouhodobě vyváženým komoditám patří sklo a výrobky z něj, energetická zařízení, především elektromotory, stavební materiály, autopříslušenství. V poslední době roste podíl potravin. Menší objemy v našem vývozu představují výrobky z kovu, průmyslové stroje a vybavení či oděvy.


HN: Jak významný je vlastně pro Česko britský trh?
Z pohledu exportu je pro nás Velká Británie sedmým nejvýznamnějším teritoriem. Pro náš vývoz je důležité, že vzájemná bilance s tímto vysoce vyspělým a konkurenčním trhem je pozitivní a přebytek roste. Zatímco v roce 1999 byl objem vzájemného obchodu vyrovnaný, od roku 2002 se přebytek pohybuje nad hranicí 30 miliard korun. Podobnému výsledku nasvědčují i letošní data.


HN: Českému exportu se daří nejen v Británii, ale i v dalších zemích Evropské unie. Potvrzují to alespoň pozitivní výsledky srpnového zahraničního obchodu.
Rozhodující pro úspěch českého exportu je konkurenceschopnost našich vývozců, především na trhu Evropské unie, kam směřuje přes 86 procent vývozu. Roste počet úspěšně realizovaných poptávek a díky vstupu země do Evropské unie sílí zájem západoevropských partnerů o kooperace a výrobní spolupráci s českými firmami. Od počátku května do počátku října CzechTrade zprostředkoval českým firmám před dva tisíce poptávek firem z EU. Vloni to bylo za stejné období necelých 1500. Výrazně stoupl také počet realizovaných zakázek zahraničními kancelářemi CzechTrade v zemích unie, jejichž role se od odstraňování vstupních bariér před květnem posunula ke konkrétnímu sjednávání obchodů.


HN: V čem vidíte stoupající zájem zahraničí o spolupráci s českými firmami? Jinak řečeno, co je klíčem k úspěchu?
Důležitý je postupný posun ve vnímání českých firem zahraničními partnery: od levné středoevropské výrobny k zemi s nejen vyspělým strojírenským a automobilovým průmyslem, ale také řadou moderních odvětví. Rostoucí zájem o dlouhodobý vztah s českými, zejména strojírenskými firmami se projevuje i v oživení poptávky o službu CzechTrade pod názvem CIPAS. Jejím prostřednictvím agentura spojuje zahraniční a české firmy do dlouhodobé kooperace. Zatímco v celém loňském roce jsme úspěšně zrealizovali 89 projektů, letos je to již 168, z toho tři čtvrtiny od vstupu ČR do unie.


HN: Hovoříte o exportně úspěšných moderních odvětvích. Můžete uvést konkrétní případy?
Klíčový pro český export je a bude strojírenství a automobilový průmysl. Vývoz výpočetní techniky v srpnu meziročně vzrostl o více než třicet procent. Informační technologie propagujeme v zahraničí jako progresívní obor české ekonomiky. Počátkem října se s podporou CzechTrade aliance českých IT a telekomunikačních firem Czech ICT Alliance prezentovala na veletrhu TECHXNY v New Yorku. Sérii IT prezentací pořádáme kromě Velké Británie v Irsku, Švédsku či Dánsku. Od 18. října se pod záštitou CzechTrade, který realizuje oficiální účast ČR, aliance IT firem zúčastní veletrhu SYSTEMS v Mnichově. Tyto akce mají konkrétní výsledky. Příkladem je firma CN Resources International, která na IT semináři CzechTrade v Londýně získala partnera v podobě britské RDF Group. Podepsala rámcovou smlouvu na vývoj software a již realizuje první zakázky. Mezi další obory, které CzechTrade vytipoval jako prioritní a propaguje je cíleně v zahraničí a dává dohromady vývozní aliance, jsou těžba a zpracování vody, zpracování biomasy, český elektrotechnický průmysl, produkty racionální výživy.


HN: Od října jste novou generální ředitelkou agentury. Jaké jsou vaše cíle ve funkci?
Ráda bych pokračovala v účinné podpoře českých firem na mezinárodních trzích a pokračovala tak v zaměření agentury. Cílem naší práce jsou úspěchy na těchto trzích, ke kterým jsme přispěli kvalitní asistencí. Za rok 2003 máme doložen export od 138 klientů ve výši 600 miliónů korun, chceme mít však ještě lepší výsledky. Nejsilnějším nástrojem agentury k vyhledávání a sjednávání nových zakázek pro české firmy jsou bezpochyby zahraniční zastoupení. Ta musí být v souladu s agresívnějším nastartováním obchodní politiky a s cíleným zájmem českých firem. Proto budu podporovat cílené personální posilování spíše než rychlou teritoriální expanzi, kterou jsme v CzechTrade již z větší části prošli. To vše musí být zvýrazněno domácím potenciálem agentury směrem k silnému poradenství, realizovanému konzultanty CzechTrade jako partnery firem.

041022-e27 ()