Levné aerolinie hledají, jak si přivydělat

Levné letecké společnosti sázejí vzhledem k dále klesajícím cenám letenek stále více na vedlejší aktivity, jako je například zprostředkovávání cest či nabídky nových služeb během letu. Jednička na evropském trhu, Ryanair, tak od minulého týdne například nabízí ve svých letadlech promítání filmů. Sledování snímků na multimediálních konzolích stojí zákazníky pět eur. "Další velkou nabídkou by měly být hazardní hry v letadle," předvídá do budoucna šéf společnosti Michael O'Leary.
Možnost rozšířit své aktivity dál, než je pouhý prodej letenek, zkoumá také další velký britský konkurent easyJet. Podle jednoho z mluvčích firmy právě význam takových nabídek v rámci obchodní strategie v příštím roce vzroste. Vedlejší aktivity se na celkovém obratu leteckých společností zatím sice podílejí spíše menší částí, růst zisků v tomto segmentu je však mnohem vyšší než u prodeje letenek. Ryanair tak například za první pololetí letošního roku zvýšil obrat ze samotného létání o 16 procent na 618 miliónů eur, jeho obrat ve vedlejších aktivitách ale vzrostl o 42 procent na 103 miliónů eur. Na celkovém zisku se tyto aktivity podílejí již 14 procenty. Společnost se kromě letecké dopravy zabývá také prodejem nejrůznějších produktů v letadlech, zprostředkovává za provizi ubytování v hotelech či zapůjčení vozů a prodává cestovní pojištění.
Analytik Stephen Furlong z irské brokerské společnosti Davy zdůrazňuje, že marže při takových vedlejších prodejích jsou extrémně vysoké - často je například třeba zaplatit poplatek za propojení internetových stránek, s nimiž firmy spolupracují. A jelikož levné letecké společnosti letenky prodávají téměř výhradně jen přes internet, jsou jejich stránky vždy dobře navštěvovány. Mezi nejoblíbenější stránky s cestovní tematikou tak v Německu patří právě internetové stránky nízkorozpočtových aerolinií. Německá letecká společnost Germanwings pouhé dva roky po založení dosáhla z propagace svých internetových stránek jinde obratu již přes milión eur. "To je velmi lukrativní obchod, protože nevyžaduje příliš dodatečných nákladů a energie," míní manažer Germanwings Andreas Bierwirth.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist