S auty končí příliv velkých investic


Miniauta Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1 jsou první viditelné výsledky největší zahraniční investice na zelené louce v České republice. Toyota Peugeot Citroen Automobile (TPCA) v Kolíně, momentálně nejmodernější automobilka na světě, je zároveň i poslední investicí velikosti 1,5 miliardy eur v zemi.

Do Česka míří menší firmy

"Není příliš pravděpodobné, že by republika mohla získat více tak obrovských investic," řekl generální ředitel agentury CzechInvest Radomil Novák.
Během letošního září se ale v Česku objevilo sedm nových zahraničních firem, jejichž investice se pohybují "jen" v miliónech dolarů. Například britské společnosti Belvac Europe, která vyvíjí zařízení pro výrobce obalů, stačí v Plzni vynaložit jeden milión dolarů. Zaměstná deset českých specialistů a věří, že investice se jí do roka vrátí. Právě takové společnosti by měly do budoucna tvořit většinu investic mířících do Česka. Podle studie KPMG se do roku 2007 chystá opustit západní Evropu zhruba třetina výrobních a výzkumných podniků. Z toho deset procent by mělo zakotvit v zemích střední Evropy.
Zahraniční firmy do Česka přitahuje relativně dobrá infrastruktura, nízké ceny energií a dostatek vzdělaných a kvalifikovaných lidí, kteří jsou levnější než stejní pracovníci v západní Evropě. Stále častěji však prohrává se Slovenskem. Jeho výhodou je totiž rovná daň z příjmu, která by se podle vládních úvah mohla ze současných 19 procent snížit dokonce na 15, a nadstandardní podpora zahraničních investorů. Přilákalo tak investice za více než dvě miliardy dolarů.
Vedle výrobních továren se tam začínají objevovat i náročnější investoři. Například Johnson Controls, která v Trenčíně vytvoří výzkumné a vývojové centrum za osm set miliónů slovenských korun a zaměstná 500 specialistů. V Česku má Johnson Controls pouze výrobní závod.

TPCA dostala první pobídky

Aby vláda přilákala konsorcium Toyota/PSA, rozhodla se pro nadstandardní přístup. Veškerá správní řízení během výstavby byla maximálně urychlena, vláda nyní dokonce mimořádně povolila víkendové jízdy kamiónů zásobujících továrnu. Pobídka, kterou TPCA získala, činí 15 procent investice, tedy přibližně 90 miliónů eur. Přesná výše dosud není stanovena, ale náklady výstavby a vybavení továrny převyšují 600 miliónů eur.
V rámci pobídek kolínská TPCA již získala slevy na 124 hektarů pozemků, které používá, a do konce roku očekává 80 tisíc korun za každé z patnácti set nových pracovních míst.
Nový vůz připravuje i Škodovka, str.15


Zahraniční investice v Česku v září 2004

Daikin, Brno: japonská strojírenská firma, v továrně za 46,6 mil. USD zaměstná 1200 lidí
Aguna, Brno: švýcarská strojírenská firma, objem investice 9,7 mil. USD vytvoří 80 pracovních míst
Stant Manufacturing, Karviná: americký dodavatel autodílů v závodě za 7,8 mil. USD zaměstná 100 lidí
PSM International, Brno: britská strojírenská firma investuje 2 mil. USD a zaměstná 110 lidí
Hilside Plastics, Chomutov: britský výrobce plastových dílů investuje 2 mil. USD a vytvoří 50 pracovních míst
Belvac Europe, Plzeň: britská strojírenská firma investuje milión dolarů a zaměstná 10 lidí
Heads & All Threads, Chomutov: britská strojírenská firma investuje půl miliónu dolarů a zaměstná 10 lidí
Zdroj: CzechInvest

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist