Pobaltské země mají mimo běžných podnikatelských rizik i svá specifika. Na jaká z nich si má český exportér dávat pozor?
Za prvé, před vstupem na tyto trhy by si měl každý uvědomit, že se jedná o tři naprosto odlišné země, které jsou jiné kulturně, společensky a legislativně. "Zažitá představa, že se jedná o víceméně stejné země, je velice mylná a pro úspěch podnikání je důležité pochopit rozdíly mezi jednotlivými zeměmi a tomu také přizpůsobit strategie pro jednotlivé trhy," upozorňuje Jozef Belčík, manažer společnosti Zentiva pro oblast Pobaltí. Estonci, kteří chtějí patřit ke Skandinávii, se sami dokonce ani nepovažují za součást Pobaltí. Toto označení vnímají jako nekorektní a pozůstatek sovětských časů.
Za druhé, u firem, především v Estonsku, ale i v Lotyšsku, se projevuje rozdělení na dvě komunity. Firmy mají tendenci být národnostně jednobarevné, často je provazují příbuzenské či partnerské vztahy. "Říká se, že pro ruskojazyčné je obtížné uspět u konkursu do estonské či lotyšské firmy proti hůře připravenému, nicméně estonskojazyčnému kandidátovi. Pozadí firmy - například její vazby vybudované díky tomu, že její šéf je spolužákem vlivného člověka - jsou pro cizince neodhalitelné, nicméně mohou hrát podstatnou roli," poukazuje na specifikum obchodní rada v Tallinu Marek Toman.
Za třetí, úspěch podnikání, včetně investování, závisí na volbě spolehlivého místního partnera. Zde je potřeba postupovat vždy obezřetně. Na druhou stranu řada českých podniků již má s partnery dobré zkušenosti.
Za čtvrté, čeští podnikatelé nejsou vždy dobře připraveni na své záměry. "Nezřídka se stává, že nemají nejen ucelenou představu o cílech, často ani firemní prezentační materiály. Podnikatelé sami jsou občas i jazykově nevybaveni. To vše nebrání rozvoji obchodu tolik jako nerozhodnost. Zástupci firem zvažují, zda vstoupit či nevstoupit na tyto trhy, příliš dlouho. Pobaltský trh mezitím obsazují dravější firmy z jiných zemí. Přitom každý, kdo sem přijede, je mile překvapen vstřícností, která je vůči Česku často až extrémní," říká Petr Rachunek, ředitel Česko-Pobaltské obchodní komory. "Místní lidé nás tu znají a znají rovněž i naše výrobky. Je tedy rozhodně jednodušší vstupovat tam, kde už jsou vybudované dobré pozice," dodává Petr Rachunek.
Za páté, podnikatelé musí počítat i s přítomností korupce a fenoménu úplatkářství. Podle zkušeností a referencí zahraničních firem je nejméně obchod a každodenní život ovlivněn korupcí v Estonsku.

Články, které najdete na adrese www.Exporter.iHNed.cz v rubrice A NAVÍC:
Hospodářský vývoj Lotyšska
Hospodářský vývoj Litvy
Hospodářský vývoj Estonska