Generální ředitelky CzechTrade Jitky Hanzlíčkové jsme se zeptali, jak její agentura podporuje vývoz do Litvy, Estonska a Lotyšska a jaké konkrétní akce letos plánuje.

hn: Estonsko, Litva a Lotyšsko jsou relativně malé trhy. Přesto má CzechTrade v této oblasti dva zástupce. Jakou důležitost přikládá vaše agentura těmto pobaltským zemím?
Baltická oblast patří k nejrychleji se rozvíjejícím regionům v Evropě. Tyto země mají navíc strategickou geografickou polohu mezi téměř půlmiliardovým trhem Evropské unie a 330 milionovým trhem zemí SNS.
Po společném vstupu do unie se Pobaltí stává ještě důležitější branou na východní a severní trhy. Litva je díky společné kulturní minulosti s Polskem více evropsky orientovaným trhem, v Lotyšsku se udrželo třetinové zastoupení rusky mluvícího obyvatelstva a provázanost na trh SNS. Ekonomika Estonska je od devadesátých let stále více obchodně napojena na skandinávské ekonomiky.

hn: Jaké problémy řeší české firmy při vstupu na tamní trhy? Můžete poradit, čeho by se měly vyvarovat při podnikání?

Je potřeba počítat s běžnými riziky. Úspěch podnikání, včetně investování, závisí například na volbě spolehlivého místního partnera. V případě lotyšského trhu neexistují zásadní problémy a rizika. Podmínky jsou podobné jako v Česku, dochází ke sbližování s podmínkami a pravidly Evropské unie. Také situace v Litvě se výrazně neliší od podmínek v ČR. Možná někoho překvapí, že je zde větší konkurence než u nás, a to kvůli přítomnosti skandinávských firem, z Polska a tradičně ze zemí západní Evropy.
Na obou trzích o předpokládané kvalitě rozhodují platební podmínky a flexibilita. Neměl by udivit požadavek na 60 až 90 denní splatnost. Některé problémy vyplývají z pozice mladých transformujících se tržních ekonomik. Jsou to nedostatečné finanční zdroje, zvýšená potřeba investic, ne vždy přehledná situace v legislativě, korupce či byrokracie.

hn: Můžete říci, do jaké míry se změnily po vstupu pobaltských zemí do unie příležitosti pro podnikání a jak se v této souvislosti změnily požadavky na činnost kanceláří CzechTrade?
Ja jasné, že došlo k odbourání celních bariér, zkrácení doby transportu díky odpadnutí čekacích dob na hranicích a tím i zlevnění dopravy, zjednodušení certifikací výrobků. Díky společnému vstupu do EU zaznamenáváme proto zvyšující se zájem českých firem o tuto oblast.
Navíc české firmy začínají pobaltské trhy chápat jako nedílnou součást evropského trhu. V činnosti našich zastoupení ubylo proto dotazů týkajících se například podmínek certifikace výrobků a k bezpečnostní situaci v regionu. O to více se můžeme soustředit na přímou asistenci firmám. Tu poskytujeme v Lotyšsku a v Litvě. Vzrůstá zájem i o Estonsko, kde CzechTrade přímé zastoupení nemá. I tam jsme ale schopni pomoci českým firmám prostřednictvím kanceláře v lotyšské Rize.

hn: Jaké akce plánuje CzechTrade na další povzbuzení exportu českých firem do oblasti?
Akcí je skutečně mnoho. Proto je připomenu jen ve stručnosti. V květnu proběhne účast českých firem na litevském, ale významem celobaltském, veletrhu AGROBALT, kterou organizujeme. V září bude prezentace aliance NBC ve Vilniusu. Aliance sdružuje firmy, které vyrábějí a nabízejí ochranné prostředky proti radioaktivitě, nebezpečným chemikáliím, chemickým a biologickým zbraním. Na podzim jsou naplánovány konzultační dny litevské kanceláře v českých regionech. Ve spolupráci s hospodářskými komorami přiblížíme českým podnikatelům aktuální příležitosti v teritoriu.
V Lotyšsku proběhne v březnu prezentace aliance českých firem se specializací na produkty a technologie ve stavebnictví, oblast průmyslových, sportovních a hygienicky nezávadných podlah a stavebních prvků.
Na počátku dubna se uskuteční čtyřdenní Česko-Pobaltská obchodní mise do Lotyšska a Ruska. V jejím průběhu se uskuteční kontraktační jednání, setkání se samosprávou a seznámení se s podnikatelským prostředím.
Naše agentura ve spolupráci s ambasádou České republiky v Rize připravila Český den, který proběhne 5. dubna v Daugavpilsu, největším rusky hovořícím městě v EU.
Ve dnech 11. až 13. května se koná v Rize 10. mezinárodní energetický veletrh ENERGETIKA 2005. A na podzim, konkrétně od 7. do 10. září, se rovněž v Rize koná 10. mezinárodní potravinářský veletrh RIGAFOOD 2005. Akci je možno srovnat s výstavou Salima Brno. V rámci obou akcí pořádáme výrobkově-katalogovou prezentaci, které se mohou zúčastnit české firmy podnikající v uvedených oborech.
Ráda bych pozvala firmy, které uvažují o vstupu na pobaltské trhy, na Exportní veletrh. Je to akce Exportního klubu CzechTrade, která se uskuteční 29. a 30. Března v Praze v hotelu STEP. Touto cestou přinášíme firmám možnost setkat se s řediteli všech zahraničních kanceláří CzechTrade a prostřednictvím individuálních konzultací prodiskutovat možnosti vstupu a příležitosti na trzích, kde má CzechTrade zastoupení. To je dnes třicet míst ve dvacet sedmi zemích.

hn: Jakou finanční podporu nabízíte pro firmy, které se obracejí na trh zmíněných tří zemí?
V rámci našich služeb klademe hlavní důraz na individuální poradenství a přímou asistenci firmám, dotační činnost chápeme jako doplňkovou. Firmy mohou využít program Marketing , jeden z programů spolufinancovaných ze strukturálních fondů.
V rámci programu jsou spolufinancovány marketinkové aktivity jako pořízení propagačních materiálů a internetových stránek, účasti na výstavách a veletrzích v zahraničí či zpracování studií a pořízení informací o zahraničním trhu. Vše dotace se pohybuje od 100 tisíc korun do miliónu korun a tvoří maximálně 46 procent celkových uznatelných nákladů na projekt.
Pro letošní rok jsme připravili dva nové podpůrné programy. Je to program podpory zastoupení českých firem v zahraničí se stejnojmenným názvem Zastoupení. Je orientovaný na podporu založení společného zahraničního zastoupení tří a více firem.
Druhým programem je dotační program s názvem Aliance, kter ý bude zaměřen na tvorbu a propagaci oborových exportních aliancí.
Závěrem bych chtěla říci, že české firmy by měly využít příležitostí v Pobaltí a posílit kooperaci s lotyšskými, litevskými a estonskými partnery i nabídku kanceláří CzechTrade a našich nových programů.