Francie oslavuje, bílý obr se vznesl

Matthias Eberle
V Toulouse panuje dopravní chaos, městem pobíhá více než pět tisíc zvědavců, všichni chtějí na letiště Blagnac. Je to ale těžké, všude kolem jsou zátarasy. Kdo nestihl přijít včas, musí se spokojit s jednou z velkých obrazovek v centru města. Francie oslavuje sama sebe, jako snad naposledy při mistrovství světa ve fotbale v roce 1998.
Přitom nejde jen o první let největšího letadla pro civilní dopravu na světě, gigantického modelu A380, ale i o víru v technický pokrok. A tou nakonec 27. duben 2005 neotřásl.
I tak je ale napětí velké. Šéf představenstva Airbusu a budoucí šéf jeho mateřské společnosti EADS, Noel Forgeard, si nepřeje být během startu filmován. Raději se stahuje do budovy pojmenované po známém spisovateli Saint Exupérym. Odtamtud pozoruje dění kolem sebe.
V 10 hodin 29 minut zamíří zraky tisíců diváků, stojících na kraji letiště, na startovní dráhu 32L. Tam už více než hodinu čeká dvoupatrový A380 s registračním číslem F-WW0W. Lidé se snaží vyšplhat na všechno možné, ať už malou písečnou dunu či odstavené auto, hlavně aby viděli lépe. Pak se na chvíli rozhostí zvláštní ticho - A380 se pomalu rozjíždí. Po krátké chvilce se zvedne příď a nakonec i zbytek 421tunového kolosu. Gigant se vznese a odlétá pryč. Spustí se aplaus.
"Byl to perfektní start, byl jsem velmi dojatý," říká šéf testovacích pilotů, Peter Chandler, který start sledoval ze země. Krátce nato se z paluby ozývá pilot Jacques Rosay. "Zatáhli jsme podvozek, všechny klapky pracují dobře. Letíme nad Pyrenejemi," říká.
"Je to fantastický pokrok týmu s fantastickým duchem," chválí Forgeard všechny zaměstnance. Muž, který po tvrdém boji za dva týdny převezme kormidlo koncernu EADS, začíná i v takové chvíli vtipkovat. Na dotaz, zda by si jako svého nástupce raději přál Němce nebo Francouze, jen odpoví: Chci toho nejlepšího.
Na otázku, zda velké objednávky, kterými se nyní chlubí konkurent Boeing, neovlivní prodej A380, jen namítne: Boeing 787, který je postaven pro lety na dlouhé vzdálenosti bez přestupů, je podle něj určený pro jiný trh než A380.
Start A380 je nejen korunovací Forgeardova působení u Airbusu, ale zřejmě i nejpodivuhodnější let v historii letectví. A to nejen kvůli velikosti letadla. Přestože jeho start byl na počítači simulován snad tisíckrát, udivila realita i zkušené inženýry: Nad Toulouse se lehce vznáší 73 metrů dlouhý obr, jehož křídla mají plochu 845 metrů čtverečních. "U tohoto modelu jsme šli na hranice technicky možného," vypráví německý manažer Airbusu Jürgen Thomas, který je považován za otce A380.
"Je to skvělé letadlo," raduje se hlavní pilot a sklízí aplaus jako při prvním přistání na Měsíci. Jaký ale let doopravdy byl, to se dozvědí jen experti, kteří budou vyhodnocovat na šest tisíc údajů, které byly naměřeny během letu. Nyní začne série testů, která potrvá až do léta příštího roku. Pak by měla první letadlo pro provoz dostat společnost Singapore Airlines.
Po třiapůlhodinovém letu ve výši čtrnáct tisíc stop se A380 pomalu vrací do Toulouse. Následuje hlasitý aplaus, pro zaměstnance začíná velká party. Možná, že se na ní podaří vymyslet lepší název než je A380. "Superjumbo" v úvahu ale nepřichází, příliš připomíná konkurenta Airbus. Stejně tak jména "Mammut" či "Dino", oba sice byli velcí, ale už vyhynuli.
Na A380 se podílely i české firmy, str. 20

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist