Obchodníci jsou houževnatí, jednání plná emocí


Na tvrdá jednání a houževnaté podnikatele by se měl připravit každý, kdo se vydává do Jekatěrinburgu za obchodem.
Místní podnikatelé ale nejsou, na rozdíl od těch moskevských či petrohradských, tolik zhýčkaní, jsou za spolupráci vděčnější a vztahy s nimi jsou většinou upřímnější.
"Musím potvrdit, že se setkáváme s dost velkou vstřícností," potvrzuje generální ředitel společnosti Alta Bronislav Šimek.

Důvěra otevírá dveře

Kdo chce proniknout na ruský trh, měl by se obrnit trpělivostí. Při jednání s jekatěrinburskými podnikateli často rozhoduje osobní přístup a dlouhodobě budovaná vzájemná důvěra. "Podaří-li se to, podnikání je jednodušší. Rozhodně to nefunguje tak, že bychom přiletěli do Jekatěrinburgu, byli tam dva dny, sešli se s deseti lidmi a na základě toho dosáhli obrovských obchodních úspěchů," říká Šimek.
Podepsání kontraktu často předchází několik schůzek, a to v Rusku nebo u nás. Česko je zvlášť v Jekatěrinburgu dost populární a řada ruských podnikatelů sem pravidelně jezdí. Češi tam mají dobrou pověst, Rusové s nimi rádi zasednou k jednacímu stolu.
To ale nemění nic na faktu, že při každém jednání vedou Rusové doslova urputný boj a z možného minima se snaží vytěžit maximum. Kompromis je podle nich výrazem slabosti a nedokonalosti.
Během obchodní schůzky je důležité prokázat znalost problematiky. Fakta a konkrétní ekonomické i technické údaje partner jistě ocení.
K jednání s obchodníky z Ruska určitě patří emoce. "Hlasité, emotivní a nekompromisní vyjednávání spojené případně s pohrůžkou ukončení jednání bude ruským partnerem ceněno jako výraz síly protihráče," říká František Bureš, ředitel nákupu společnosti Škoda Electric.

Dochvilnost a oslovení

I přesto, že Rusové od svého obchodního partnera vyžadují dochvilnost, sami ji někdy nedodržují. Překvapit by nemělo, když ruský podnikatel dorazí později, nebo dokonce na schůzku nepřijde vůbec.
Při setkání není zvykem pronášet formální zdvořilosti typu - dobrý den. Partnera je vhodné pozdravit jeho jménem, nejprve vlastním, potom po otci.
Použít pouze vlastní jméno je běžné jen mezi velmi dobrými přáteli. Při obchodním jednání by se to stát nemělo.

Jednací jazyk

Na jednacím jazyce je třeba se předem domluvit, aby na poslední chvíli nedošlo k nedorozumění. Pokud neovládáte ruštinu výborně, pak je lepší využít překladatele nebo hovořit anglicky, popřípadě německy. Propagační materiály by rozhodně v ruštině být měly.