Firmy mají nové povinnosti


Od pátku platí nové formuláře přihlášek a odhlášek zaměstnanců k nemocenskému pojištění. Staré tiskopisy sice bude možné ještě používat, ale jen do konce roku.
Změny souvisí s nově vzniklým registrem pojištěnců a firmy se musí připravit na povinnosti, které dosud plnit nemusely.
Například se rozšíří počet údajů, které musí evidovat u svých zaměstnanců. Nově se bude uvádět i státní občanství a v případech, že by byl zaměstnanec nemocensky pojištěný v cizině, musí vést údaj i o názvu a adrese instituce v cizině.
Protože údaje je třeba doplnit také u stávajících zaměstnanců, musí společnosti do 31. července vyhotovit a předložit příslušné okresní správě sociálního zabezpečení seznam pracovníků, za které pojistné platily a budou jej i nadále odvádět.

Velké firmy, více údajů

Pokud půjde o firmu, která nezaměstnává více než 25 lidí, musí nové údaje jen doplnit. Na seznamu uvede pouze jméno a současné příjmení, rodné příjmení, rodné číslo, státní občanství, případně název a adresu cizozemského nositele pojištění a cizozemské číslo pojištění.
Početnější firmy však budou muset sepsat o svých zaměstnancích veškeré údaje potřebné pro registr pojištěnců. Důvodem je fakt, že velkou část administrativy správa sociálního zabezpečení nechává na nich, společnosti se o nemocenské starají samy. Od pojistného, které by měly za zaměstnance odvést, si odečtou dávky, jež vyplatí nemocným pracovníkům a odvedou rozdíl. Proto musí správě sociálního zabezpečení sdělit údaje všechny. Jejich podrobný seznam je uveden na webové adrese www.cssz.cz/nemocenske/prihlasky/tiskopisy/prihlaska_navod.doc.
Přihlášky a odhlášky zaměstnanců k pojištění, jakož i oznámení změn v uváděných údajích, se budou sdělovat i nadále v osmidenní lhůtě.

Přes web nebo na disketě

V souvislosti se změnou formulářů však úředníci přišli s novinkou, která potěší především příznivce výpočetní techniky.
Tiskopisy bude možné zasílat nejen v papírové podobě na předepsaném tiskopisu, ale také elektronicky. A to na disketě či CD nebo prostřednictvím Portálu veřejné správy ČR www.gov.cz. "Informace o této službě včetně potřebných formulářů jsou volně dostupné na stránkách http://www.cssz.cz/nemocenske/prihlasky/default.asp," uvedla Štěpánka Mikešová, tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení a dodala: "Organizace se rovněž mohou obrátit na příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení a před vydáním je také informační leták na téma e-Podání přihlášek a odhlášek k nemocenskému pojištění."

Chyba? Nový formulář

Pro vyplňování formuláře budou platit přísná pravidla.
Klasický tiskopis v papírové podobě nelze vypisovat ručně, ale na psacím stroji. Zároveň není možné provádět přepisy základních identifikačních údajů. Například překlep v rodném čísle je nutné opravit vyplněním nového formuláře.

Změny v Intrastatu

Datum 1. července přinesl také změnu plátcům DPH, kteří obchodují se zahraničím. Výkazy Intrastat totiž upravila nová vyhláška.
Hlavní změnou je, že pro doručování formuláře v papírové formě bude platit jiná lhůta.
Namísto dvanácti pracovních dní budou mít firmy na odevzdání jen deset pracovních dnů po skončení měsíce. U virtuální formy zůstává stále lhůta dvanáct pracovních dnů.
Mění se rovněž rozsah vykazovaných údajů. Například nebude nutné vyplňovat ukazatel "statistická hodnota". Tu mnohdy stanovovaly firmy obtížně.
"Zatímco se dosud v Intrastatu nevykazoval reklamní materiál a obchodní vzorky, nově bude muset statistická jednotka vykazovat reklamní a propagační materiál, pokud hodnota tohoto zboží za kus přesáhne 500 korun," doplnil Vlastimil Janeček z KPMG Česká republika a dodal, že nová vyhláška také upřesňuje statistické kódy sledovaných druhů zboží. Větší pozornost je věnována zejména sledování obchodu s vybranými ropnými výrobky.
Ke změnám dochází rovněž v provádění následných oprav chybných a nepřesných údajů ve výkazech.
Podle nových pravidel se bude odevzdávat výkaz už za červenec.
Podrobné informace mohou zájemci nalézt na internetových stránkách Českého statistického úřadu www.czso.cz/ či na webové adrese celní správy České republiky www.cs.mfcr.cz.

Jaké údaje musí firma o zaměstnanci vést

jméno a současné příjmení, rodné a všechna další příjmení předcházející současnému,
datum a místo narození, rodné číslo,
pohlaví, rodinný stav,
státní občanství,
adresu místa trvalého pobytu. Jde-li o cizince, též adresu pobytu na území České republiky,
vznik a zánik účasti na nemocenském a důchodovém pojištění,
druh výdělečné činnosti zakládající účast na nemocenském a důchodovém pojištění,
název, sídlo a individuální číslo zaměstnavatele, variabilní symbol plátce pojistného,
název a adresu cizozemského nositele pojištění (instituce v zahraničí obdobné České správě sociálního zabezpečení), cizozemské číslo pojištění,
další údaje, vyplývá-li jejich evidování z požadavků práva Evropských společenství a z mezinárodních smluv o sociálním zabezpečení
Zdroj: česká správa sociálního zabezpečení

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist